البرز بیش از 18 درصد بار ترافیکی کشور را بردوش می کشد
البرز تنها نیم درصد راه های ایران به خود اختصاص داده ، بیش از 18 درصد بار ترافیکی کشور را بردوش می کشد که در ایام تعطیل به ویژه نوروز حجم ترددهای خودروی آن میلیونی است.
کد خبر: ۵۸۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 18 March 2018

به گزارش تابناک البرز قرار گرفتن در مسیر مسافران 15 استان کشور و مناطق گردشگری شمال ایران سبب شده تا حجم ترافیک در محورهای ارتباطی البرز بسیار سنگین و برای مسافران و رانندگان خسته کننده و ملال آور باشد.


با آغاز سفرهای نوروزی هجوم ناگهانی مردم به محورهای ارتباطی سبب می شود که علاوه بر ترافیک طولانی، گردشگران برای چندین ساعت دراین ترافیک گرفتار شوند ضمن آنکه خدمات رسانی توسط دستگاه های انتظامی و امدادی با دشواری صورت می گیرد.


این ترافیک سنگین نیزعلاوه بر هدر رفت سوخت و استهلاک خودروها، آلودگی صوتی و زیست محیطی برای استان البرز و مسافران دارد و در ابعاد مختلف نیاز به آسیب شناسی دارد.

استان البرز با داشتن یکهزار و 450 کیلومترآزاد راه ،بزرگراه ، راه اصلی و فرعی، همه ساله در ایام نوروز به ویژه روزهای آغازین و پایانی تعطیلات با ترافیک سنگین جاده ای مواجه می شود که تنها با تقسیم سفر توسط مردم می توان به روان سازی ترافیک این جاده ها کمک کرد.

البرز که تنها نیم درصد راه های ایران به خود اختصاص داده ، بیش از 18 درصد بار ترافیکی کشور را بردوش می کشد که در ایام تعطیل به ویژه نوروز حجم ترددهای خودروی آن میلیونی است.


نوروز گذشته بیش از 30 میلیون تردد خودرویی در جاده های استان البرز به ثبت رسید که با هیچ یک از استان های کشور قابل قیاس نیست.


آنطور که کارشناسان می گویند: بی توجهی به مدیریت و تقسیم بندی سفرها از علل ترافیک سنگینی است که خاطره خوش نوروزی را به کام هموطنان تلخ می کند.


گرفتاری در ترافیک جاده کوهستانی کرج - چالوس خود حکایت دیگری است که هم ساکنان بومی حاشیه این جاده و هم مسافران از دشواری های آن رنج می برند.


گاهی ترافیک سنگین در این جاده 160 کیلومتری کل محور را در برمی گیرد و از شمال و جنوب نمی توان کمترین امدادی به مسافران رساند.


مشکل زمانی حاد تر می شود که با بارش برف و باران یا تصادف جاده ای در این مسیر رخ دهد آن وقت حتی امداد هوایی هم کار ساز نیست.


این درحالی است که باریک راه کرج - چالوس با قدمتی حدود 90 ساله ظرفیت خودروهای پرشمار امروز را ندارد و مسئولان چندین سال است که برای جایگزینی آن ، احداث بزرگراه تهران - شمال را با جدیت دنبال می کنند.


سکونت حدود 50 هزار روستایی در بخش آسارا کرج واقع در حاشیه جاده کرج - چالوس و همچنین دیگر ساکنان این جاده در حوزه جغرافیایی استان مازندران از مسائلی است که در ایام نوروز نیاز به کنکاش و بررسی مشکلات گریبانگیر آنان دارد.


از سوی دیگر آزاد راه تهران - کرج - قزوین یکی از شریان های ارتباطی کشور و استان البرز در روزهای آغازین و پایانی تعطیلات آنچنان پرترافیک می شود که سرازیر شدن بخشی از ترافیک این آزاد راه به کلانشهر کرج و دیگر شهرهای همجوار، رفت و آمد مردم را دچار اختلال می کند.


با این اوصاف تاکید کارشناسان به ویژه پلیس راه البرز بر تقسیم بندی سفر در ایام نوروز است که بخشی از این سفرها می تواند به روزهای میانی ایام نوروز موکول شود.


اطلاع رسانی در خصوص وضعیت جاده های استان توسط دستگاه های اجرایی و رسانه ها و از سوی دیگر خودداری مردم از سفر در زمان اوج ترافیک موجب می شود تا ایام نوروز راه های البرز با ترافیک روان و کاهش هزینه ها برای مردم همراه شود.


فرمانده پلیس راه استان البرز دراین خصوص با اشاره به آغازطرح نوروزی و سفرهای برون شهری گفت: مسافران قبل ازشروع سفر برنامه ریزی لازم برای زمان خود داشته باشند تا بربار ترافیک افزوده نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار