منابع طبیعی کشور در معذض تهدید جدی قرار دارند
خشکسالی پدیده ای است که دامنگیر کشور شده و همچون فریاد خاموش نسل هاست که اکنون چهره خود را بیشتر نشان داده و منابع طبیعی بیش از هر بخش دیگر زیرتیغ کم آبی قرار دارد.
کد خبر: ۵۷۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 15 March 2018

به گزارش تابناک البرز خشکسالی یکی از پدیده های طبیعی است که به دلیل برخورد درست نسل های مختلف با آن اکنون به یکی از بلایای طبیعی تبدیل شده است.


خشکسالی یکی از بلایای طبیعی نامحسوس بوده و حالتی عادی و مستمر از اقلیم است، گرچه بسیاری آن را بلایی جدید و نوظهور می پندارند.


گرچه این پدیده تقریباً در تمام مناطق اقلیمی رخ می دهد، مشخصات آن از یک منطقه به منطقه دیگر کاملاً تفاوت می کند، علاوه بر اینکه این پدیده با زمان شدت و تعداد بارش ها مرتبط است و بیشترین بخشی که از این پدیده به دلیل عدم مدیریت صحیح از آن ضرر می بیند جوامع انسانی هستند.


عدم کنترل و مدیریت روند رو به رشد خشکسالی در سال های اخیر نتایج مصیبت باری را برای گیاهان، جانوران، خاک و جوامع انسانی به وجود آورده است.


دلیل اصلی بیشترین ضرر به جوامع انسانی به دلیل وابستگی زیست انسان ها به منابع طبیعی از این بلا و در اصل پدیده طبیعی است چرا که بخش های مختلف منابع طبیعی همچون مراتع، جنگل ها، سفره های زیرزمینی متاثر از تغییر اقلیم، کم بارشی ها و خشکسالی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.


مراتع یکی از مهم ترین بخش های منابع طبیعی است که متحمل خسارات سنگینی در سال های اخیر شده به طوریکه شاهد کاهش تولید علوفه و سبزی های کوهی می باشد که دلیل اصلی آن علاوه بر خشکسالی ورود غیرمجاز و بیش از حد و ظرفیت دام به مراتع است.


فشار بر بعضی از مراتع به حدی رسیده که بعضی ها سال ها هم که شاهد بارش های خوب هستیم، توان مراتع برای تولید گیاهان علوفه ای چندساله به حداقل رسیده و فقط شاهد رویش گیاهان یکساله هستیم علاوه بر اینکه یکی دیگر از تهدیدات بر مراتع به دلیل خشکسالی هجون آفات و بیماری ها می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار