آجیل شب عید از نمونه اقلامی است که در روزهای پایانی سال، ضریب خرید آن بیش از پیش افزایش می‌یابد، بنابراین با بالا رفتن نرخ این محصول، تهیه و خرید آن برای بسیاری از خانوارها دشوار خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۸۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 13 March 2018
به گزارش تابناک : در میان اقلام و محصولات شب عید، آجیل از اهمیت بسیاری برخوردار است و با عنایت به اقبال خانوارهای ایرانی نسبت به خرید این محصول، کنترل قیمت و نظارت سازنده بر نرخ گذاری و توزیع آن، ضرورتی است که در صورت غفلت و کم توجهی به آن، هزینه سبد پذیرایی خانوارهای ایرانی را در این ایام به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.
 

فروشندگان و توزیع کنندگان آجیل و خشکبار دلایل بسیاری را برای این افزایش قیمت که عمدتا به پسته معطوف می شود، مطرح می‌کنند.
احمد نیک سیرت، یکی از توزیع کنندگان خشکبار در استان البرز  با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب برای کنترل قیمتها در این ایام، اظهار کرد: بسیاری از کسبه نیز علاقه‌ای به بالا رفتن نرخ اقلام مذکور ندارند، زیرا هر آنچه بر نرخ محصولات این‌چنینی افزوده شود به همان میزان قدرت خرید خانوارها کاهش می یابد و این موضوع بر کسب و کار فعالان و فروشندگان بخش خشکبار تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: متاسفانه بسیاری از مردم گمان می کنند، فروشندگان و توزیع کنندگان عامل اصلی این افزایش قیمت هستند، در صورتیکه این تلقی و ذهنیت، نادرست و غلط است.

این توزیع کننده خشکبار در ادامه بیان کرد: یکی از عواملی که برای افزایش نرخ آجیل و خشکبار مطرح است به بالا رفتن نرخ ارز معطوف می شود و این در شرایطی است که ایران یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خشکبار در جهان محسوب می شود.

واردات بی رویه خشکبار و آسیب آن بر تولید داخلی
طبق گزارش‌های منتشر شده؛ واردات بر بازار خشکبار نیز سایه افکنده و این موضوع همچون بسیاری از حوزه‌های دیگر تولید داخلی را به تدریج با آسیب‌ها و مشکلات خاص به خود همراه می سازد.

اگر در گذشته‌ای نه چندان دور، عمده واردات به بادام معطوف می شد، اما در سالیان اخیر خرید این محصول از آن‌سوی مرزها، به دیگر اقلام و محصولات مرتبط با خشکبار نیز تسری پیدا کرده است.

اسداالله نعیمیان، یکی از توزیع‌کنندگان عمده خشکبار با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی ایران در حوزه خشکبار اظهار کرد: واردات خشکبار به اقلام دیگری همچون فندق(از ترکیه و گرجستان) گردو(از شیلی و اوکراین) مغز بادام درختی (از آمریکا،استرالیا و آمریکای جنوبی) سرایت پیدا کرده است.
این توزیع کننده سابق خشکبار گفت: در برخی مواقع به دلیل کاهش تولید بر اثر عوامل طبیعی و جغرافیایی، چاره‌ای جز واردات باقی نمی‌ماند و ایرادی به آن وارد نیست اما متاسفانه شاهدیم برخی از محصولات و اقلام بصورت بی رویه و از طریق قاچاق وارد کشور می شد که این موضوع امری ناخوشایند است که باید با قاطعیت و جدیت هر چه تمام با آن مقابله و برخورد شود.

وی افزود: قاچاق و واردات، آفت و عارضه‌ای است که در صورت عدم کنترل و مهار آن، شاهد آسیب‌های ناخوشایند عمیق‌تری خواهیم بود و تبعات آن در حوزه‌هایی همچون به مخاطره افتادن تولید بادام زمینی در اراضی آستانه اشرفیه که زمانی قطب و مرکز تولید محصول با کیفیت و اعلایِ اشاره شده( بادام زمینی) به شمار می رفت، بروز پیدا می کند.

اُفت تولید یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ پسته/احتمال کاهش قیمت ها در روزهای پایانی سال
چندی پیش، مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها در ارتباط با افزایش نرخ آجیل و بخصوص پسته در این ایام، اظهار کرد: بالا رفتن قیمت پسته به دلیل کاهش تولید بر اثر سرمازدگی است و به همین دلیل امسال شاهد اُفت کَمی و کِیفی تولید به نسبت سال قبل هستیم.

وی می افزاید: با این اوصاف، احتمال کاهش قیمت پسته در آخرین روزهای سال وجود دارد، زیرا فروشندگان کالای مذکور با هدف و انگیزه تبدیل بار خود به نقدینگی، ممکن است سود خویش را به حداقل ممکن کاهش دهند، این امر در افزایش ضریب خرید این محصول از سوی مردم بی تاثیر نخواهد بود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با اشاره به رصد و کنترل قیمتِ خشکبار توسط بازرسان اتحادیه بیان کرد: با هرگونه گران فروشی بصورت قانونی برخورد خواهد شد.
با همه این اوصاف، واقعیت بازار و رصدهای میدانی نشان می دهد قیمت خشکبار و بسیاری از اقلام موجود در آن با رشد همراه شده و شرایط موجود مورد تایید و رضایت عموم مردم بخصوص در مناطق محروم نیست.

بدون تردید، بالارفتن چند هزار تومانی خشکبار، پسته و ... برای اقشار ثروتمند و پردرآمد با نگرانی خاصی همراه نخواهد بود اما برای اقشار ضعیف و کم درآمد این نارسایی با دشواری و گلایه هایی همراه است که با یک بررسی میدانی به روشنی به عمق، میزان و ضریب آن پی خواهیم برد، بنابراین انتظار می رفت مسئولان ذی‌ربط، پیش ازاین شرایط از بروز آن جلوگیری کنند. در حال حاضر می‌طلبد با کنترل و نظارت هر چه بیشتراز استمرار آن جلوگیری شود. وضعیتی که بازار دیگر اقلام، همچون مرغ، گوشت، ماهی و...را نیز در این روزهای باقیمانده از سال تهدید می‌کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار