به گفته رییس سازمان جنگلها:
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشوربا اشاره به اهمیت مشارکت مردم در حفظ منابع خدادادی گفت که کار حفاظت از 20 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور به مردم سپرده شده است.
کد خبر: ۵۷۷۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰ 10 March 2018

به گزارش تابناک البرزُ‌خلیل آقایی در همایش ملی همیاران طبیعت که در مرکز دکتر جوانشیر واقع در کرج برگزار شد، افزود: هرچند در بخش های مختلف چالش هایی داریم ولی فرصت ها و پتانسیل های خوبی را نیز شاهد هستیم.


وی اظهار داشت: لازم است از فضای مجازی برای معرفی فرصت ها و منابع طبیعی استفاده کنیم زیرا در سراسر کشور از این مناظر و موقعیت های جالب و طبیعت خوب سراغ داریم.


آقایی گفت: در ایران طبیعت بسیار زیبا بکری داریم که باید از آن حفاظت کنیم و در گذشته نه چندان دور خیلی بیش از این را شاهد بودیم ولی اکنون نیز عرصه های بسیار بکر و زیبایی وجود دارد.


وی با بیان اینکه در سازمان جنگل ها اولین وظیفه مان حفاظت و مواظبت از شرایط موجود است تا آنچه را که داریم از دست ندهیم، افزود: در قانون هم گفته شده که وظیفه این سازمان حفاظت از عرصه های طبیعی است.


وی با اشاره به اینکه هر جا به مردم تکیه کرده و از آن ها استمداد گرفته ایم موفق بوده ایم، اظهار داشت: این موفقیت را در عرصه منابع طبیعی به دلیل گستردگی که 84 درصد عرصه کشور را شامل می شود نیز می توانیم شاهد باشیم.


وی اضافه کرد:به رغم اینکه گفته می شود حدود 84 درصد کشور جزو عرصه های طبیعی و ملی است ولی معتقد هستم که 100 درصد کشور جزو این عرصه ها است زیرا تمام کشور حوضه آبخیز است و اگر در این بخش برنامه مدون و مناسبی داشته باشیم خطراتی مثل سیل برای شهرها کم خواهد بود.


معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ریزگردهای به وجود آمده که در خوزستان و دیگر استان ها ، گفت: بخشی از این ریزگردها از اراضی داخل کشور به وجود می آید که ناشی از تغییرات اقلیمی و کاهش بارش ها و خشکسالی است.
وی با بیان اینکه علت بخش دیگر از ریزگردها ناشی از فعالیت های انسانی است، افزود: ما باید کاری کنیم که منابع طبیعی کشور رونق بگیرد که این کار را باید با استفاده از فکر و اندیشه مردم پیش ببریم.


آقایی اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف راهی جز این نداریم که عرصه ها را در اختیار مردم بگذاریم و اکنون نیز نزدیک به 20 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کار حفاظتش به مردم سپرده شده است و به امید روزی که تمام عرصه ها در اختیار مردم قرار گیرد و خود از آن حفاظت و بهره برداری کرده و مانع تخریب و تصرف آن شوند.


وی افزود: بستر منابع طبیعی اگر بستر توسعه پایدار است از حفظ آن به وجود می آید ولی استفاده اقتصادی از آن ضروری است و اینجا به فکر استفاده از نقطه نظرات اساتید و دانشگاهیان نیاز داریم تا دامدار، مرتعدار و روستایی در این عرصه باقی بماند و حضورش منشاء خیر و برکت برای خانواده اش باشد.


رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: از تمام منتقدین تشکر می کنیم که در قالب انتقادشان ما را به فکر می اندازند و ما را واردار می کنند که به نکاتی که توجه نکرده ایم توجه کنیم و از دوستداران طبیعت می خواهیم با فکر و اندیشه خود ما را کمک کنند.


وی با اشاره به اعتبارات ناچیز برای حفاظت از عرصه های طبیعی کشور، گفت: با این اعتبارات اگر عنایات رهبری نباشد به جایی نمی رسیم.


وی افزود: 350 هزار هکتار از عرصه های خوزستان کانون گرد و غبار شده و سال گذشته 5 هزار هکتار نهالکاری کردیم و امسال برنامه مان 30 هزار هکتار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار