‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: پیشتر آثار به دست آمده از محوطه ازبکی و تپه چگینی نظرآباد و همچنین تپه مردآباد و حسین‌آباد کرج، از دیرینگی 9 هزارساله آثار تاریخی استان حکایت داشت، اما اکنون پناهگاه‌های صخره‌ای سرهه این تاریخ را به 40 تا 50 هزار سال پیش تغییر داده است.
کد خبر: ۵۷۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲ 04 March 2018

به گزارش تابناک : حجت الاسلام والمسلمین فخرالدین صابری از ثبت مجموعه پناهگاه‌های صخره‌ای سرهه با قدمت پارینه سنگی میانه و جدید در فهرست میراث ملی خبر داد و گفت: با ثبت این مجموعه قدمت تاریخی استان البرز به دوران پارینه سنگی میانه و جدید رسید.

صابری افزود: با کارشناسی ابزارهای سنگی به دست آمده و نهشته‌های باستان شناختی در معرض خطر حاصل از حفاری غیرمجاز در این پناهگاه‌های صخره‌ای مشخص شد که این ابزارها مربوط به دوران پارینه سنگی میانی و جدید است.

وی ادامه داد: پیش از این با آثار به دست آمده از محوطه ازبکی  و تپه چگینی نظرآباد و همچنین تپه مردآباد و حسین آباد کرج، دیرینگی آثار تاریخی استان مربوط به دوره نوسنگی حدود 9 هزار سال پیش بوده است اما اکنون پناهگاه‌های صخره‌ای سرهه این تاریخ را به 40 تا 50 هزار سال پیش تغییر داده است.

صابری افزود : مجموعه پناهگاه‌های صخره‌ای شامل هفت پناهگاه است که در منطقه سرهه توسط حمید حریریان دانش آموخته کارشناسی ارشد باستانشناسی شناسایی شده و با همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان البرز پرونده ثبتی‌اش کامل شده است.

وی در پایان اضافه کرد: ضمن تقدیر و تشکر از زحمات عزیزان در معاونت میراث فرهنگی به جهت تهیه و ثبت این اثر شاخص، قابل ذکر است که حوزه باستان شناسی این اداره کل پیشتر شواهدی از وجود آثار دوران پارینه سنگی و میان سنگی را یافته بودند و پیشنهاد بررسی ویژه استان برای شناسایی آثار این دوره را در دستور کار قرار داده بودند که با اثبات این موضوع انتظار می‌رود آثار بیشتری از این دوره شناسایی شود.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار