وزیر خارجه سابق آمریکا در نشستی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که کشورش در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ «جایگاه اخلاقی» برای توافق موشکی با ایران را از دست داد.
کد خبر: ۵۶۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹ 20 February 2018

به گزارش تابناک : «جان کری»، وزیر خارجه سابق آمریکا در بخشی از اظهاراتش در کنفرانس امنیتی مونیخ از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بابت لطمه زدن به اعتبار آمریکا و از بین بردن امکان توافق با ایران در زمینه‌های غیرهسته‌ای انتقاد کرد.

«زیپی لیونی»، سیاستمدار صهیونیست و وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی در این جلسه از «جان کری» پرسید: آیا صرف وجود یک توافق هسته‌ای به‌معنای عوض شدن معیارهای بین‌المللی است و آیا با از بین رفتن امکان دستیابی ایران به سلاح، باید به این کشور اجازه داد هر کار دیگری انجام دهد؟

جان کری در پاسخ به این سؤال گفت: «هیچ چیزی مانع ما نیست و ما باید به تمام آن مسائل درباره ایران رسیدگی کنیم. من هیچ تردیدی در این باره ندارم، اما مسئله این است که اکنون زیر سؤال رفتن اعتبار آمریکا و تردید درباره تمایلش برای به پایبندی به توافق‌ها در دوران این رئیس‌جمهور [ترامپ]، اوضاع را غبارآلود کرده است».

وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: «چطور می‌خواهیم درباره مسئله موشکی، [با ایران] توافق کنیم؟ کدام مسئول ایرانی در شرایط فعلی، در موقعیتی قرار دارد که با ایالات متحده مصالحه کند یا بگوید که چنین توافقی پابرجا خواهد ماند؟ این لطمه‌ای است که در این گذار [به ما] وارد آمده است».

او در ادامه تأکید کرد: «اگر هدف واقعی‌مان این بود که در زمینه موشکی، حقوق بشر، مسائل تسلیحاتی یا تمام مسائل دیگر به توافق دست پیدا کنیم، جایگاه اخلاقی و باورپذیری‌مان را، برای اینکه بگوییم آنچه به‌دنبال آن هستیم همین است، از دست دادیم».

دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید با ایجاد ابهام درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) تلاش کرده مزایای توافق برای طرف ایرانی را به حداقل برساند. او دی‌ماه سال جاری به کنگره و کشورهای اروپایی ضرب‌الاجل داد تا ۴ ماه آینده «معایب» این توافق را اصلاح کنند.

برخی از تحلیلگران معتقدند سیاست‌های دولت ترامپ برای ابهام‌آفرینی درباره آینده توافق هسته‌ای ادامه راهبردی است که دولت قبلی آمریکا هم آن را در دستور کار داشت.

 

 

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار