پشت‌پرده شدت مواضع آمریکا علیه پیونگ‌یانگ همکاری نظامی آن با برخی کشورهای عربی به‌ویژه سوریه است که شامل همکاری در بخش ساخت موشک، تبادل تجارب علمی و تکنولوژی هسته‌ای است.
کد خبر: ۵۶۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 18 February 2018

به گزارش تابناک : بارزترین عنوان گزارش سالانه کنفرانس امنیتی مونیخ، که روز جمعه فعالیت خود را آغاز کرد، تأکید می‌کند که جهان در آستانه سقوط قرار گرفته است، و درگیری آمریکا با کره‌شمالی، تنش ایران و عربستان سعودی، و جنگ در سوریه عناصری برای جنگ‌های بزرگ و قریب‌الوقوع است.

اروپایی‌ها در حال پی بردن به وخامت این بحران‌ها هستند و برای پیامدهای احتمالی مستقیم چنین جنگ‌هایی بر امنیت‌شان آماده می‌شوند و آن هم از طریق مشخص کردن مسئولیت‌شان و آماده شدن برای اتخاذ رویکرد مستقل استراتژی دفاعی و تشکیل نیروهای مشترک مداخله سریع، بدون انتظار ماندن برای ایالات متحده آمریکا.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در مطرح کردن انتقادهای بی‌سابقه علیه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بسیار شجاعانه عمل کرد. او ترامپ به دلیل سیاست‌های تحریک‌آمیز خود علیه برخی کشورها مسئول تشدید تنش‌ها در جهان و سردرگمی خود آمریکای ابرقدرت خواند، زمانی‌که گفت: «در دولت آمریکا به رهبری ترامپ هیچ اعتمادی وجود ندارد... ما نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم موضع آن را ارزیابی کنیم... آیا با اظهارات‌شان... یا با اقدامات و یا با توییت‌ها؟»

این رویکرد مستقل اروپا در کنفرانس مونیخ بسیار واضح تجلی کرد، آن هم در اظهارات دو زن، یعنی «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه و «اورسولا فون» وزیر دفاع آلمان. این دو وزیر زن بدون مبالغه «مردانه‌تر» از بسیاری از مردهایی بودند که در این کنفرانسی، که در آن ۲۱ رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و شماری از وزرای خارجه (۵۰۰ کشور مشارکت‌کننده) حضور داشتند، ظاهر شدند و در سخنرانی‌‌شان در این کنفرانس تأکید کردند که اروپا به تنهایی قادر است امنیت خود را تضمین کند و اروپایی مستقل‌تر از آمریکا و ناتو شود. پیش از این دو، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز گفت: «روزهایی که به دیگران تکیه می‌کردیم سپری شده است.»

کره‌شمالی برای مواجهه با هرگونه تهدید آمریکا، متکی به خود و پیشروی نیروی بازدارنده هسته‌ای و بالستیکی‌‌اش است. اما ایران نیز همان رویکرد را دنبال می‌کند و زرادخانه موشکی پیشرفته خود را ایجاد کرده است و با اتخاذ سیاست بررسی‌شده و حمایت‌شده با شاخه‌های نظامی قوی خود، نفوذ استراتژیک خود در منطقه را گسترش می‌دهد. در حالی‌که ما عرب‌ها همچنان برای حمایت از خودمان، به دیگران تکیه می‌کنیم و برخی‌ها در این راه تا آنجا سقوط کرده‌اند که به اسرائیل به عنوان حامی و متحد راهبردی رو آورده‌اند.

آمریکا حتی مورد تنفر متحد دیرینه خود یعنی اروپا واقع شده است؛ زیرا سیاست‌هایش در خاورمیانه به منبع بی‌ثباتی و عامل ناامنی در سراسر دنیا تبدیل شده است به‌ویژه که این کشور در آستانه لغو توافق هسته‌ای با ایران، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل، طرح‌ریزی برای نقشه استقرار دائمی نیروهایش در سوریه و همچنین تشکیل یک موجودیت مستقل کُرد قرار دارد.

متاسفانه، در این میان عرب‌ها هیچ نقش فعالی در کنفرانس امنیتی مونیخ نداشتند و اگر نقشی هم داشتند منفی بود، به این معنی که اختلافات‌شان را به این کنفرانس منتقل و از آن به عنوان فرصتی برای شکایت و انتقاد علیه یکدیگر استفاده کردند و با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل محرمانه و آشکارا نشست برگزار کردند.

باید توجه داشت، کره‌شمالی که در فاصله بیش از پنج هزار مایلی آمریکا قرار دارد، خطر واقعی برای آن محسوب نمی‌شود بلکه تهدیدی برای متحدان آمریکا شامل ژاپن، کره‌جنوبی و مهم‌تر از آن دو، برای اسرائیل محسوب می‌شود.

لذا، باید گفت پشت‌پرده شدت مواضع آمریکا علیه پیونگ‌یانگ همکاری نظامی آن با برخی کشورهای عربی به‌ویژه سوریه و همچنین ایران است که شامل همکاری در بخش ساخت موشک، تبادل تجارب علمی و تکنولوژی هسته‌ای است. برخی گزارش‌ها حاکی‌ست که هواپیمای جنگی «اف- ۱۶» اسرائیل با یک موشک قدیمی روسیه، که در کره‌شمالی مدرنیته شده است، ساقط شد.

 

 

منبع : ایلنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار