به گزارش تابناک : علی امام درباره توسعه مترو تهران اظهار داشت:‌منابعی که از سطح شهرداری تهران و دولت برای توسعه مترو تامین می‌شود،  رقم‌های بسیار متفاوتی است.

وی ادامه داد: در بودجه مصوب سال جاری 2 هزار و 300 میلیارد تومان به مترو تهران اختصاص داده بودند در صورتی که بودجه‌ای که دولت برای توسعه خطوط مترو تهران در مجلس مصوب کرده بود 108 میلیارد تومان بوده است.

دولت کمتر از 50 درصد تعهداتش را انجام داد

مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد:‌از 108 میلیارد تومان مصوب دولت نیز تا کنون که 48 میلیارد  تومان آن یعنی کمتر از 50 درصد به سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده شده است،  البته این به دلیل محدودیت‌هایی است که دولت دارد و برای ما نیز قابل درک است.

وی افزود: با توجه به شرایط و هزینه‌هایی که  وجود دارد برای تکمیل خطوط مترو به منابع دیگری نیز فکر می‌کنیم که یکی از آنها فروش اوراق مشارکت است که ظرفیت خیلی خوبی است و در دستور کار شهرداری و دولت قرار گرفته است.

اختصاص 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای مترو تهران

امام ادامه داد:‌امسال در بودجه سال 96 کشور 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری پیش‌بینی شده بود که 4 هزار میلیارد تومان آن اخیراً به  مترو تهران اختصاص یافت و در روزهای  گذشته مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را در خصوص اوراق مشارکت را دریافت کردیم.

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: بنابر این 2 هزار میلیارد تومان برای خط 6 و 2 هزار میلیارد تومان دیگر برای خط 7 مترو تهران اختصاص یافته است تا بر اساس مجوزهای لازم و مکاتبات صورت گرفته از سوی وزارت کشور و بانک مرکزی و همین طور سازمان برنامه و بودجه دیگر مراحل آن انجام شود.

وی افزود: دولت برای سال آینده نیز در بودجه اوراق مشارکت در نظر گرفته است و در تبصره 4 لایحه پیشنهادی بودجه پیش‌بینی کرده است 8 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اختصاص دهد که 4 هزار میلیارد تومان آن سهم کلانشهرها برای توسعه مترو است.

امام افزود: وقتی منابع درآمدی دولت و شهرداری در شرایط محدود است، باید به سراغ این چنین منابع پیش برویم.

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه سال 95 هم مترو تهران هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دریافت کرده بود،‌گفت: ما در حد توان از این ظرفیت به خوبی استفاده خواهیم کرد.

بودجه سال آینده مترو کمتر از بودجه سال جاری

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مدیریت گذشته اولویت اصلی توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو بوده است، آیا این اولویت نیز در مدیریت جدید دیده می‌شود،‌گفت: چند اولویت اول مدیریت شهری دارد که یکی از آنها حمل و نقل عمومی و توسعه مترو و اتوبوسرانی است. در بودجه سال 96، به مترو تهران 2 هزار و 300 میلیارد تومان اختصاص داده بودند و برای امسال نیز 1765 میلیارد تومان پیشنهاد دادند و مدیریت ارشد شهری به درآمدهای مترو در بخش کلان نگاه کرده است که یکی از آنها اوراق مشارکت است.

امام ادامه داد: در بودجه پیشنهادی سال 97 خرید واگن برای مترو تهران دیده شده است که مرجع خرید آن شرکت بهره‌برداری مترو است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: با حمایت و پیگیری‌هایی که از سوی مدیریت شهری، دولت و مجلس صورت گرفته است، امیدواریم با شرایط بهتری بتوانیم به اوراق مشارکت دسترسی پیدا کنیم و موانع قبلی پیش‌روی ما نباشد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت مطالبات شهرداری از سوی دولت گفت: بیشتر از موضوع دیون باید تکیه به حمایت دولت و مجلس کنیم. با استفاده از اوراق مشارکت که همراهی وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و دیگر ارکان را می‌طلبد می‌توانیم اقدام‌های خوبی را در مترو انجام دهیم.

امام بیان داشت: ما می‌توانیم از طریق فاینانس که باز نیاز به همراهی دولت و دستگاه‌های زیرمجموعه آن از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت کشور دارد، حمایت و پشتیبانی شویم و در این خصوص نیز اقدامات خوبی صورت خواهد گرفت.

3 فاینانس به ارزش 1226 یورو

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره وضعیت فاینانس‌های مترو نیز گفت:‌ در سال‌های گذشته 3 فاینانس اجرایی شده است که به جهاتی در نیمه راه مانده است که سرجمع آن 1226 هزار یورو برای خطوط 3، 6 و 7 مترو است، لذا همراهی و همگامی دولت با مدیریت شهری می‌تواند در اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس نمود پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت حمایت‌های بدون پول انجام می‌دهد،‌گفت: این موارد نیز پول محسوب می‌شود و این قابل درک است که دولت در شرایط خاصی در تامین منابع مالی وجود دارد و باید اولویت‌های دولت نیز در نظر گرفته شود.

امام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پرداخت دیون دولت با واگذاری اوراق مشارکت تهاتر می‌شود، گفت: خیر. دیون دولت به شهرداری نیز بعد از اینکه  عدد آن شفاف شود و اختلاف نظر نباشد اگر دولت محدودیت نداشته باشد پرداخت خواهد کرد؛ البته اینکه دولت ضمانت اوراق مشارکت را دارد یک اقدام خوب بوده است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره پیگیری مطالبات شهرداری از سوی دولت نیز گفت: معاونت مالی و اقتصاد شهری متولی این موضوع است و فعلاً تکلیفی بر عهده ما نیست.

وی در خصوص دلایل کاهش کار در مترو، گفت: دلیل کاهش سرعت کار این است که در سال‌های اخیر شهرداری تهران با بیش از 4 سال رکود در مسکن و ساخت و ساز مواجه بوده است و منابع درآمدی شهرداری تهران بغرنج‌تر می‌شد. در دو سال اخیر نیز هر اقدامی در مترو تهران انجام می‌شد، بخش مهمی از آن متکی به منابع و تسهیلات بانک شهر بوده است و رقم سنگین 15 هزار میلیارد تومان شهرداری تهران در مترو و پروژه‌های دیگر از بانک شهر تسهیلات گرفته است ولی آنطور که همکاران بانک شهر می‌گویند نتوانسته است به موقع به تعهدات خود عمل کند.

امام خاطرنشان کرد: اخیراً معاونت مالی شهرداری تهران با اقداماتی که انجام داده است توانسته بخشی از مطالبات بانک شهر را پرداخت کند تا بتوانیم مجدداً تسهیلات لازم را دریافت کنیم و بخشی از علت کم‌کاری نیز این است که نمی‌توانستیم از بانک شهر کمکی را دریافت کنیم.

کار در مترو تهران به کندی پیش می‌رود

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: در حال حاضر نمی‌توان عنوان کرد که کار در مترو تهران متوقف شده است ولی سرعت آن آنطور که باید نیست.

وی ادامه داد:‌ خط 6 و 7 مترو نیمه‌تمام است که در این خطوط پیمانکاران فعال هستند ولی سرعت مدنظر را نداریم و فعالیت‌های ما آن طور که باید نیست و امیدوارم به زودی سرعت لازم را ایجاد کنیم.

امام ادامه داد:‌بانک شهر با توافقات صورت گرفته محدودیت‌های گذشته را ندارد و بخش کوچکی از بدهی شهرداری به بانک شهر در قالب املاک تهاتر شده است و از سوی دیگر بانک شهر توانست تعهدات جدیدی را بپذیرد که برای مترو تهران تسهیلات جدیدی را داشته باشد و در حال حاضر بر اساس توافقات به نتیجه قطعی رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مترو تهران تاکید کرد: باید هفته‌ای 35 میلیارد تومان به پیمانکاران خطوط 6 و 7 مترو پرداخت شود.

بهره‌برداری از خطوط 6 و 7 مترو تا پایان سال 97

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خطوط 6 و 7 مترو چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد،‌گفت: خط 6 و 7 را بر اساس منابعی که به آن تزریق شود به بهره‌برداری خواهیم رساند و این امکان از جهت توان فنی شرکت مترو و پیمانکاران وجود دارد که تا پایان سال 97 هر دو خط را به بهره‌برداری برسانیم و این اقدام ما از نظر زیرساختی است، ولی اینکه ناوگان به این خطوط به اندازه کافی اضافه شود، بحث دیگری است.

امام ادامه داد: خط 6 مترو از نظر فیزیکی حدود 89 درصد پیشرفت داشته است ولی از نظر تجهیزاتی تنها 10 درصد پیشرفت کرده است. خط  7 مترو نیز که 27 کیلومتر است، 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره کمبود ناوگان در مترو نیز گفت:‌کمبود ناوگان سبقه تاریخی دارد و بخشی از سهام شرکت واگن‌سازی تهران متعلق به مترو است که می‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد تا بتوانیم بخشی از ناوگان مورد نیاز را از این طریق تامین کنیم، ولی منابع مالی محدودی نیز در این خصوص داریم.

وی ادامه داد: اتفاقی که در سال گذشته تا الان افتاده این است که دولت مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه 2 هزار واگن را خریداری و در اختیار مترو کلانشهرها قرار دهد. پروسه طولانی اداری آن انجام شد و در مقطعی که قرار داریم برای 630 واگن مرحله اول مناقصه برگزار شد که 3 مجموعه شرکت کردند و پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر شرکت واگن‌سازی تهران اسناد فنی آن توسط وزارت کشور در حال بررسی است و امیدواریم به زودی برنده مناقصه مشخص شود تا بتوانیم این تعداد از واگن‌ها را به حمل و نقل ریلی اضافه کنیم و امیدواریم 14000 واگن دیگر نیز مراحل اداری آن با سرعت بیشتری طی شود تا سریع‌تر به نتیجه برسیم.

امام ادامه داد: خرید هزار واگن را نیز از طریق شرکت بهره‌برداری مترو در حال پیگیری هستیم که اگر بتوانند منابع آن را تامین کنند این اتفاق هم خواهد افتاد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود:‌از 2 هزار واگنی که وزارت کشور در حال تهیه آن است، حدود هزار واگن برای تهران و هزار واگن دیگر نیز برای دیگر کلانشهرهای کشور است که با توجه به اینکه مترو سایر کلانشهرها به اندازه تهران تکمیل نشده است بنابر این شهر تهران بیشتر از این ظرفیت استفاده خواهد کرد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا آذر ماه سال 97، 14 رام قطار به خطوط مترو تهران اضافه شود.

امام در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند درصد بودجه 97 به مترو اختصاص یافته است گفت:‌10 درصد بودجه 97 به مترو اختصاص یافته است و در سال‌های 95 و 96 نیز بیشتر از 15 تا 20 درصد سهم مترو از بودجه نبوده است.

12 خط مترو برای تهران طراحی شده است

مدیرعامل شرکت مترو تهران با اشاره به اینکه آیا برنامه‌ای برای راه‌اندازی خطوط جدید در مترو تهران دارید،‌گفت:‌ بر اساس طرح جامع حمل و نقل تهران باید خطوط 8 و 9 هم در دستور کار قرار بگیرد. فرودگاه امام خمینی (ره) به اشتباه به عنوان خط 8 نامگذاری شده است. در طرح مصوب سال 96، 122 خط برای تهران طراحی شده است که تا کنون 4 خط آن به بهره‌برداری کامل رسیده است و خط 55 نیز خط اصلی تهران نیست.

وی افزود:‌در خط 5 باید از صادقیه تا کرج و از صادقیه تا پاکدشت نیز خطوط مترو ایجاد شود که اصلاً در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

امام افزود:‌خط 6 و 7 سال آینده راه‌اندازی می‌شود و برای خط 8 و 9 نیز باید تامین منابع مالی آن انجام شود و ما ظرفیت اوراق مشارکت را برای خطوط 6 و 7 در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم برای خطوط 8 و 9 نیز از فاینانس استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در خصوص خط 8 و 9 در کجا قرار دارد، گفت:‌خط 8 هسته مرکزی تهران را به شکل حلقه پوشش می‌دهد به شکلی که در میدان بسیج، میدان رسالت و ونک تکمیل می‌شود.

در خطوط مترو حومه اقدام اساسی صورت نگرفته است

وی درباره مترو حومه نیز اظهار داشت:‌ در سال‌های اخیر دولت 2 مترو حومه را برای شهرداری تهران و مترو مکلف کرده است که یکی از آنها خط پرند است که تا کنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و خیلی فعال نیست و دیگری خط اسلامشهر است که اقدام اساسی در آن صورت نگرفته است و دولت باید نسبت به تامین منابع آن اقدام کند.

امام افزود:‌در سال 96 و سال جاری برای خطوط مترو پرند 28 میلیارد تومان اختصاص داده بودند و هر چقدر تا پایان سال برای این خط تخصیص یابد انجام خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان داشت:‌برای خط مترو اسلامشهر نیز 20 میلیارد تومان اختصاص داده شده است که تا کنون ریالی از آن پرداخت نشده است و شهرداری اسلامشهر نیز پیگیر این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه مترو حومه‌ای برای تهران بسیار نیاز است،‌گفت: شهرستان پرند 150 هزار نفر ساکن دارد و در شهرهای اقماری اکثراً محل کارشان در تهران است و این بار در جاده‌های منتهی به تهران اضافه می‌شود و موجب آلودگی هوا و ترافیک خواهد شد.

امام با اشاره به اینکه برای مترو حومه‌ای قرار نیست دولت بودجه‌ای را اختصاص دهد‌،گفت: اگر دولت فکری به حال قطارها نکند، سال‌های سال نمی‌توان امیدوار بود مترو به نتیجه‌ای برسد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران خاطرنشان کرد: در سمت پردیس نیز اقدامی برای مترو صورت نگرفته است.

وی درباره مترو پرند نیز گفت: مترو پرند از فرودگاه امام آغاز می‌شود که تا کنون ریل‌گذاری نیز شده است و 60 درصد کار نیز باقی مانده است.

ایجاد شرکت حمل و نقل حومه‌ای

امام افزود: دولت و وزارت راه و شهرسازی به دنبال ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی حومه‌ای است که در حومه تهران و کلانشهرها پروسه اداری احداث مترو را انجام دهد و این نیاز را از این جهت احساس کردند که توجه بیشتری به مترو داشته باشند و بودجه آن به موقع اختصاص یابد و ما امیدواریم هر چه زودتر این شرکت راه‌اندازی شود تا به داد مردم حومه کلانشهرها برسد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره خط 6 مترو تهران نیز گفت: امیدواریم 10 کیلومتر از خط 6 تا شهریور ماه افتتاح شود که این 10 کیلومتر از ایستگاه دولت‌آباد تا میدان امام حسین (ع) با 4 ایستگاه است که برای مردم جنوب شهر گشایش  خوبی است و خط 7 مترو نیز در بهار سال آینده و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد مجدداً بازگشایی خواهد شد.

وی افزود: 14 رام قطار که 98 واگن است تا آذر ماه سال 97 نیز وارد ناوگان حمل و نقل ریلی می‌شود.

امام بیان داشت:‌اگر مترو تهران با 8 خط اصلی و 4 خط اکسپرس به بهره‌برداری برسد 45 درصد از حمل و نقل مسافر را بر عهده خواهد داشت و باید منابع لازم در این خصوص اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان داشت: در صورتی که منابع لازم تامین شود، پرونده مترو تهران را می‌توان نهایتاً تا 6 سال آینده بست.

وی بیان داشت:‌هنگامی که شهروندان از منزل خارج می‌شوند با طی کردن 500 متر باید به اولین ایستگاه اتوبوس و یا مترو برسند و امیدواریم تا سال 1400 به نکته قابل قبولی در این خصوص برسیم و امیدواریم در دوره جدید مدیریت شهری بیشتر خطوط توسعه یابد و بتوانیم ظرفیت مترو را بالا ببریم.

امام بیان داشت: اقدامی که اخیراً شرکت بهره‌برداری مترو انجام داده است کاهش سرفاصله ورود قطار به ایستگاه است. تکمیل پایانه‌ها در مترو بسیار مهم است و جایگاه خاصی را دارد در حال حاضر خط 33 مترو فاقد پارکینگ و پایانه است و در خط 4 نیز فقط پارکینگ راه‌اندازی شده است. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره نبود پله برقی و آسانسور در بعضی از ایستگاه‌های مترو افزود: بعضی از این ایستگاه‌ها در گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و جایگاه آسانسور و پله برقی دیده نشده است که با یک تیم در حال بررسی این ایستگاه‌ها هستیم تا بتوانیم خدمات رفاهی لازم را به شهروندان ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در مدیریت گذشته مشاوران عملکرد خاصی را نداشتند و از مجموعه خارج شدند ولی مجدداً این مشاوران فرا خوانده شدند تا بررسی‌های لازم را در خصوص ایستگاه‌های مترو انجام دهند.

امام درباره نصب دیواره‌های حائل (PSD)، گفت: از گذشته بحث آن مطرح بوده است و اعضای شورا نیز مباحثی در این خصوص مطرح کرده‌اند و تا جایی که بنده می‌دانم شرکت بهره‌برداری مترو تهران دنبال این موضوع بوده است و با تامین‌کنندگان نیز جلساتی داشته است و اگر این اقدام متکی به منابع باشد در اولویت نیست مگر اینکه تامین‌کنندگان توافق‌های لازم را با شرکت مترو داشته باشند.