نوسازی 3 میلیون واحد مسکونی با چاشنی حضور استارت اپ های بخش خصوصی و ردیف بودجه 75 هزار میلیارد تومانی ،طرحی است که رییس جمهور از آن به هدیه دولت به مردم یاد کرد.
کد خبر: ۵۶۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 12 February 2018
به گزارش تابناک : دولت قرار است نوسازی 3 میلیون واحد مسکونی را با 75 هزار میلیارد تومان اعتبار در 10 سال آغاز کند ،طرحی که نام بازآفرینی شهری گرفته و قرار است انحرافات مسکن مهر را نداشته باشد .
 
طرحی که حالا رییس جمهور از آن به عنوان هدیه دولت به مردم یاد می کند، قرار است نیم نگاهی هم به استارت اپها داشته باشد و با هدایت بخش خصوصی و انگیزه سازی برای انبوه سازان 2700 محله شهری را نوسازی کند.
 
برنامه‌اي كه بنا به گفته وزير راه و شهرسازي نيم نگاهي هم به استارت‌آپ‌هاي فعال دارد و ظاهرا قرار است اين بخش آي‌تي كشور در اين برنامه دولت را همراهي كنند. برنامه بازآفريني در يكي از معاونت‌هاي وي در حال اجراست از نظر عباس آخوندي انحرافات طرح مسكن مهر را ندارد و همين انحراف، موجب لغزش دولت به تصدي ساخت مسكن و جانشيني دولت به‌جاي مردم و بخش خصوصي شد. موضوعي كه در طرح بازآفريني شهري صورت نخواهد گرفت و توسط توسعه‌گران انجام خواهد شد. 
اين برنامه كه قرار است متناسب با وضعيت هر محله انجام شود، موجب ايجاد شكل‌گيري استخوان‌بندي شهري در محله‌ها و بافت‌هاي فرسوده شهري خواهد شد. وزير راه و شهرسازي در يادداشتي كه پايگاه اطلاع‌رساني دولت آن را منتشر كرده، عنوان مي‌كند: برنامه اجرايي بازآفريني محله‌ها شامل پنج برنامه: «توسعه امكانات و خدمات روبنايي، ارتقاي زيرساخت‌ها، بهسازي و ارتقاي فضاهاي شهري، تهيه طرح‌هاي بازآفريني محله‌ها و ارتقاي توانمندي‌هاي اقتصادي و ظرفيت‌سازي اجتماعي در مقياس شهري و محله‌اي است. برآورد اعتبار مورد نياز براي اجراي اين برنامه‌ها ۷۵هزارميليارد تومان ظرف پنج سال است. نكته بسيار مهم اين است كه بخش عمده‌اي از اين مبالغ هم‌اكنون نيز در بودجه دستگاه‌هاي اجرايي مربوط پيش‌بيني شده است. ليكن، ضروري است كه طي يك دستور تمام دستگاه‌هاي ذي‌ربط مكلف شوند تا حداقل ٣٠ درصد منابع خود را در اين محله‌ها هزينه كنند.»
اين وزير كابينه كه سال‌هاست درصدد تغيير كاركرد بانك مسكن است و عقيده دارد بانك مسكن بايد به بانكي توسعه‌اي تبديل شود، مي‌گويد: «براي نوسازي ۳ميليون واحد ظرف ١٠ سال داشتن يك بانك توسعه‌اي مسكن كه بتواند سياست‌ها دولت در اين بخش را پشتيباني كند، ضروري است. برنامه ‌بنيادين ما بر توانمندسازي ساكنان و همچنين حمايت از كساني كه اين محله‌ها را براي سكونت انتخاب مي‌كنند، است. مبنايي كه در اين برنامه انتخاب شده افزايش هفت‌برابري قدرت خريد خانوارها در برابر مبلغ پس‌انداز آنهاست.
 اين بدين معني است كه هر خانواري كه مبلغ مشخصي را در صندوق پس‌انداز مسكن يكم سپرده كند، مطمئنا شش‌برابر پس‌انداز خود تسهيلات دريافت خواهد كرد، اين تعهد بانك است و بانك نمي‌تواند از آن سر باز زند و مبلغ سپرده وي نيز به هنگام اخذ تسهيلات آزاد خواهد شد.»عباس آخوندي كه در نشست روز پنجشنبه گذشته‌اش كه با حضور رييس‌جمهور انجام شده است جزييات اجرايي اين برنامه را اعلام كرده است، در توضيح بيشتر در مورد اجرايي شدن اين طرح در مبحث معماري تاكيد مي‌كند: «سياست كلي ما ارتقاي كيفيت معماري بافت، ساختمان‌ها و خانه‌هاست. 
قطعا ما بايد از معماري‌اي برخوردار شويم كه ضمن آنكه داراي اصالت ايراني است، جديد هم باشد. اين برنامه درصدد است كه براي طرح‌هاي پيشتاز از روش مسابقه‌هاي معماري بهره ببرد تا باعث جنب‌وجوشي در ميان معماران جوان شد. ما مطمئنيم كه شركت‌هاي استارت‌آپي زيادي بر اساس خواسته‌هاي جديد توسط جوانان شكل خواهد گرفت و اشتغال درخوري از اين رهگذر در كشور تامين خواهد شد.»وزير راه و شهرسازي همچنين تاكيد مي‌كند: «ماهيت اين برنامه محلي است. تمام منابع كمكي دولت در اين ارتباط بايد اهرم شود تا با مشاركت شهرداري‌ها و ساير دستگاه‌هاي خدماتي امكان اجراي يك سياست ملي فراهم آيد.» به اين جهت به نظر مي‌رسد از اين پس در برنامه‌هاي مسكني وزارت راه و شهرسازي بيش از هر برنامه ديگري بايد منتظر شنيدن ايده‌ها و جزييات اجرايي‌تر اين برنامه باشيم تا شايد اين هديه دولت دوازدهم در زمان مقرر سه ساله خود بهترين نتيجه را براي متوليان آن ثبت كند.
 
 
 
 
منبع : شهرفردا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار