مردم قربانی اصلی معضل پسماندها و دفن زباله
به گفته رییس کل محیط زیست استان البرز، برای بازیافت پسماندهای زباله ، طرح هایی در سنوات گذشته مصوب شده بود به اجرا درآید ولی اکنون این موضوع تقریبا مسکوت مانده است.  
کد خبر: ۵۵۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 22 January 2018

به گزارش تابناک البرز، معضل پسماند سالهاست که مردم را با مشکلات متعددی مواجه کرده است و در این بین شهر کرج نیز مستثنی نیست. دولت و شهرداری ها برای حل این معضل راهکارهای بسیاری را در نظر گرفته اند و برخی اجرا و برخی هم راکد ماند.

در شهر کرج بنا به گفته رییس کل محیط زیست استان البرز، برای بازیافت این پسماندها طرح هایی همچون تولید کمپوست و پیرولیز (پردازش حرارتی پسماند در غیاب هوا) در سنوات گذشته مصوب شده بود تا در محل حلقه دره به اجرا درآید ولی اکنون این موضوع تقریبا مسکوت مانده است.

 فردین حکیمی دلیل اصلی مسکوت ماندن این طرح ها را تغییر مدیریت ها در سازمان مدیریت پسماند کرج دانست و افزود: آسیب اصلی در این بخش متوجه مردم می شود زیرا مرکز حلقه دره به یک کانون آلاینده تبدیل شده و شیرابه هایی که استانداردهای زیست محیطی را ندارند جاری شده و ضمن اینکه گازهای آلاینده از آن متصاعد می شود به لایه ها و سفره های زیرزمینی نیز نفوذ می کند.


وی ادامه داد: بر اساس تعهداتی که از سال پایانی برنامه پنجم توسعه بوده باید بحث دفن کنار گذاشته می شد ولی اکنون از برنامه عقب هستیم، قوانین مغفول مانده و پیگیری نمی شود.


وی گفت: مدیرعامل سازمان پسماند در حال مذاکره و عقد قرارداد با شرکت های خارجی است تا بحث مدیریت پسماند با اصول و روش های نوین کار اقدام به بازیافت پسماندهای عادی کنند و امیدواریم با عقد این قرارداد دفن کلی زباله کنار گذاشته شود که مستلزم این است که بحث تفکیک زباله را در مبدا داشته باشیم.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز به وضعیت دفن پسماند استان اشاره کرد و اظهار داشت: مرکز دفن زباله حلقه دره واقع در منطقه کیانمهر کرج به محلی برای دپوی زباله اختصاص یافته که تمام پسماند استان که حدود روزانه 1700 تن است به این محل انتقال می یابد.


حکیمی با اشاره به اینکه در شورای جدید شهرکرج چهره های محیط زیستی همچون حسین محمدی، مدیرکل پیشین محیط زیست استان وعباس زارع رئیس سازمان پارک ها و فضای سبز کرج حضور دارند، افزود: حضور این افراد کمک زیادی می تواند به رفع معضل پسماند کند و اگر در این قالب پیگیری صورت نگیرد دیگر در دوره های بعد هم انتظاری نداریم.


مدیریت پسماندهای صنعتی یک معضل در سراسر کشور
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: درمدیریت پسماندهای صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نقش نظارتی دارد که یکی از معضلات کنونی البرز و کشور است.


وی گفت: در استان های دیگر بر اساس توانمندی با بعضی شرکت ها هماهنگی انجام شده و پسماندهای صنعتی به این شرکت ها انتقال داده می شود، ضمن اینکه یک سایت 30 هکتاری برای پسماندهای صنعتی در منطقه قشلاق طلایی ساوجبلاغ را کار مطالعاتی انجام داده ایم و در کارگروه پسماند بعدی این قضیه تعیین تکلیف می شود تا شرکت هایی که در امر بازیافت می توانند فعال باشند مستقر شوند و پسماند صنعتی استان به آن منطقه منتقل و مدیریت شود.


وی در خصوص پسماندهای پزشکی نیز بیان داشت: تمام بیمارستان های سطح استان در مدیریت پسماندهای پزشکی به سیستم امحاء و بی خطر سازی مجهز هستند ولی این پسماندها در مراکز آزمایشگاهی، مطب ها و درمانگاه ها به درستی مدیریت نمی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار