یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: با وجود ناچاری امریکا برای تمدید تعلیق‌ تحریم‌ها، تلاش می‌کند با اعمال تحریم‌های دیگر به بهانه‌های مختلف برجام را برای ایران بی‌خاصیت کند و کشورمان را از مزایا و منافع اقتصادی توافق هسته‌ای ایران محروم کند که تاکنون موفق نبوده است.
کد خبر: ۵۵۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸ 13 January 2018

به گزارش تابناک : حسن بهشتی‌پور با اشاره به تمدید تعلیق‌های هسته‌ای از سوی دولت امریکا گفت: ترامپ چاره‌ای جز تمدید تعلیق تحریم‌ها نداشت. او مجبور بود تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را براساس برجام تمدید کند زیرا این موضوع، چیزی نبود که رئیس‌جمهور بتواند آن را نادیده بگیرد و عدم تمدید آن، به معنای خروج از برجام محسوب می‌شد.

کنگره متقاعد به تداوم اجرای برجام شده است

وی با بیان اینکه ترامپ پیش از این نیز دوبار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرده بود، اظهار داشت: ترامپ در نوبت قبلی مدعی عدم پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شده بود و تصمیم‌گیری درخصوص برجام را موکول به تصمیم‌گیری کنگره کرد تا مجالس امریکا توافق هسته‌ای را لغو کنند ولی کنگره با توجه به تایید پایبندی ایران به برجام توسط آژانس و هزینه‌هایی که خروج از برجام برای امریکا به همراه داشت، متقاعد شد که تداوم اجرای آن به نفع همه طرف‌ها است.

تحریم‌های اعمالی تاثیرگذار نیست

این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه ۱۴ شخصیت حقوقی و حقیقی توسط وزارت خزانه‌داری امریکا تصریح کرد: ترامپ می‌کوشد با بازی کردن و مطرح ساختن موضوعاتی نظیر ادعای بی‌ثبات‌سازی منطقه‌ای توسط ایران، فعالیت‌های موشکی ایران، مسائل حقوق‌بشری و ادعای حمایت ایران از تروریسم تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند اما این تحریم‌ها تاثیرگذار نیستند.

تحریم‌های ثانویه بود موجب عدم همکاری اقتصادی و مناسبات تجاری می‌شد

بهشتی‌پور ادامه داد: ایران با امریکا مبادله تجاری چندانی نداشته است که تحریم‌های جدید بخواهد بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد. این تحریم‌های ثانویه بود که موجب می‌شد کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن و... همکاری اقتصادی و مناسبات تجاری نداشته باشند هرچند که این تحریم‌ها فضا را برای سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی با ایران منفی می‌کند و ضروری است وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری کند اما به لحاظ تاثیرگذاری قابل مقایسه با تحریم‌های قبلی است.

امریکا با اعمال تحریم‌ می‌خواهد برجام را برای ایران بی‌خاصیت کند

وی با تاکید بر اینکه ترامپ علیرغم میل خود مجبور به تمدید تعلیق‌ها شد، خاطرنشان کرد: با وجود ناچاری امریکا برای تمدید تعلیق‌ تحریم‌ها، تلاش می‌کند با اعمال تحریم‌های دیگر به بهانه‌های مختلف برجام را برای ایران بی‌خاصیت کند و کشورمان را از مزایا و منافع اقتصادی توافق هسته‌ای ایران محروم کند که تاکنون موفق نبوده است.

اتحادیه اروپا مخالف اصلاح برجام است

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که ترامپ از اتحادیه اروپا خواسته تا به اصلاح برجام اقدام کند؟ ابراز داشت: اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده است برجام قابل اصلاح و تغییر یافتن نیست و اگر قرار باشد، گفت‌وگوهایی درخصوص مسائلی نظیر فعالیت‌های دفاع موشکی و منطقه‌ای ایران انجام شود، باید جداگانه صورت بگیرد و از سوی دیگر، ایران نیز مخالف با انجام این کار است.

اصلاحات مدنظر ترامپ ناشی از بی‌اطلاعی او از برجام است

بهشتی‌پور با بیان اینکه برجام توافقی نیست که قابل مذاکره مجدد باشد، عنوان کرد: اصلاحات مدنظر ترامپ به خاطر عدم توجه به توافق هسته‌ای و بی‌خبری و بی‌اطلاعی از زمینه‌های حقوقی برجام است. محدودیت‌های پنج ساله، هشت ساله و ۱۰ ساله‌ای که در برجام وجود دارد، ناشی از مذاکرات طولانی و دقیقی است که انجام شده است و قابلیت دائمی شدن هم ندارد. تنها مسئله دائمی، پروتکل الحاقی است که آن محدودیت‌ها نیز برای همه کشورها است.

 

 

 

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار