200 هکتار اراضی حوزه معدن در البرز وجود دارد
در منطقه سعیدآباد ساوجبلاغ و هفت جوی فردیس حدود 19 میلیون مترمکعب برداشت شن و ماسه صورت می گیرد که گاهی نظارت کافی در خصوص این برداشت ها وجود ندارد.
کد خبر: ۵۵۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 12 January 2018

به گزارش تابناک البرز، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: در منطقه سعیدآباد ساوجبلاغ و هفت جوی فردیس حدود 19 میلیون مترمکعب برداشت شن و ماسه صورت می گیرد که گاهی نظارت کافی در خصوص این برداشت ها وجود ندارد.


حامد فرضی در جلسه شورای معادن استان البرز، با بیان اینکه 440 هکتار اراضی ثبت شده ملی در البرز وجود دارد افزود: بیش از 200 هکتار از این اراضی در محدوده و حوزه معادن است.


وی ادامه داد: 37 درصد اراضی ملی استان در حوزه معادن دارای پروانه اکتشاف و 18 درصد این میزان نیز فعال است، همچنین 8 درصد این میزان در حال بهره برداری قرار دارد.


وی افزود: برخی معادن اکنون در شرایطی قرار دارند که منابع و ظرفیت های آنها به پایان رسیده و باید تعیین تکلیف شود.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز اضافه کرد: در قوانین برای منابع طبیعی از فعالیت معادن در نظر گرفته شده ولی تاکنون اعمال نشده است، بنابراین انتظار می رود که در این شورا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

اکتشاف جدید معادن با ذخایر طلا، مس و سرب در البرز

گفتنی است رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز با بیان اینکه در اکتشافات جدید معادن در استان به ذخایر طلا، مس، سرب، منگز و.. دست یافتیم، گفت: باید با اهتمام ویژه ای به دنبال بهره برداری درست از منابع طبیعی باشیم که حداقل خسارت به محیط زیست و این منابع داشته باشد.

ایرج موفق در جلسه شورای معادن استان که ظهر پنجشنبه در حوزه استاندار برگزار شد، با اشاره به اینکه مسئولیت حل معضلات و تعیین تکلیف معادن به شوراهای استانی تفویض شده، افزود: پیش از این زمان زیادی برای بررسی و حل مشکلات معادن صرف می شد ولی اکنون در شورای معادن استانی این روند کاهش یافته است.


وی ادامه داد: طی مصوبه ای از شورای عالی معادن مقرر شد که در استان ها نسبت به ابقا و تمدید قرارداد معادن با 50 درصد پیشرفت اقدامات لازم صورت گیرد.


موفق گفت: تغییر مسیر در آزادراه تهران - شمال، باعث شد تا با 4 معدن استان تداخل پیدا کنیم که این امر نیازمند تصمیم گیری و تدبیر مسئولان دارد.


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در قوانین مربوط به حوزه معادن مشخص و مقرر شده پس از استخراج و برداشت باید بازسازی محیط زیست و منابع طبیعی صورت گیرد.


مدیرکل سازمان محیط زیست استان البرز نیز با اشاره به اینکه برای فعالیت معادن ضرورت دارد که از مراجع چهارگانه استعلامات لازم صورت گیرد، گفت: برغم اینکه محیط زیست در حوزه معادن بسیار تحت تاثیر است، کمترین هماهنگی و تعامل با این سازمان وجود دارد.


وی ادامه داد: در شهرستان ساوجبلاغ فعالیت معادن بخصوص در بخش شن و ماسه بسیار است و متاسفانه بسیاری از معادن در استان مجوز و استعلام محیط زیست را دریافت نکرده اند.


حکیمی گفت: تردد کامیون های حمل و نقل شن و ماسه با توجه به انتشار گرد و غبار، بر کاهش کیفیت هوا دارند.
وی افزود: با توجه به اینکه برخی معادن به آب فراوانی برای فعالیت نیاز دارند، ضرورت دارد که با تصفیه پساب واحدهای صنعتی این امکان را در اختیار آنها قرار داد.


وی با اشاره به لزوم نظارت بر میزان و عمق برداشت از معادن، اضافه کرد: در برخی مناطق البرز شاهد برداشت تا عمق 40 متر هستیم که این امر به مخیط زیست آسیب وارد می کند.


خسرو ارتقائی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز در این جلسه با بیان اینکه برشی از وضعیت معادن در شرایط کنونی تهیه شود، گفت: عملکرد و فعالیت برخی معادن در البرز نیاز به بازنگری دارد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار