نيمي از نخبگان کشور در شرايطي که زير ساختها آماده نبوده به خارج رفته‌اند.
کد خبر: ۵۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹ 28 June 2015
به گزارش تابناک یزد موضوع فرار مغزها از مدتها قبل در کشور مطرح بوده و هنوز هم وجود دارد و نوع نگاهها و اظهارات نسبت به اين موضوع متفاوت است اما اکثراً اين موضوع را مي پذيرند و علي رغم آنچه گفته مي شود چه در دولت هاي قبل و چه دولت فعلي روند مثبتي که محسوس باشد را شاهد نبوده ايم به نحوي که معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت امروز خبر داده که نيمي از نخبگان کشور به خارج رفته‌اند و اين در شرايطي بوده که زير ساختها براي نخبگان کشور آماده نبوده و آنها به اين دليل از ايران مهاجرت کرده اند.( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد) . رضا ملک زاده  معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت با اشاره به اينکه بخش عمده اي از نخبگان به دليل نبود زير ساختها از کشور خارج مي شوند، افزود:در سال هاي گذشته بيشتر از نيمي از نخبگان به خارج رفته اند و آنها که مانده اند نمي توانند به اندازه آنها رشد علمي داشته باشند.
با خروج نخبگان دچار فقر ژنتيکي  مي شويم
به گزارش آريا، سال گذشته بود که آخوندزاده قائم‌مقام معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت اعلام کرد: با خروج روز افزون نخبگان از کشور دچار فقر ژنتيکي مي شويم و مهاجرت نخبگان، نسل آينده را نيز از داشتن نخبه محروم مي‌کند و درباره خروج يکي از نخبگان از کشور هشدار داد.
به گزارش آريا، حضور و تربيت نيروهايي نخبه و بامهارت و بکارگيري آنان ، موجبات استحکام اساس و پايه‌هاي هر نظام و حکومت براي تحقق اهداف آن کشور مي باشد. به طوري که صاحبان قدرت و ثروت درجهان امروز، در پي جذب نخبگان غير بومي هستند. اين امر براي قدرت‌هاي بزرگ علني شده که استفاده از نبوغ افراد درجهت امور پژوهشي در عرصه‌هاي مختلف، آنها را در ارتقاي جايگاه جهاني و افزايش توان رقابت در مصاف با ديگر رقيبان، قدرتمند خواهد کرد و اين جذب نخبگان تاحدي براي قطب‌هاي علمي دنيا مهم است که حاضرند تمامي خواسته‌هاي مالي و امکانات آموزشي مورد نياز براي افراد را مهيا کنند و درعوض آنها در فراغت فکري، درزمينه‌هاي مختلف به توليد علم بپردازند.پديده فرارمغزها متاسفانه درکشورهاي جهان سوم و در حال توسعه به سبب عدم اهميت لازم به نخبگان علمي، شيوع فراواني داشته و به عبارتي موجب فقر علمي و از دست رفتن ثروت‌هاي ملي اين کشورها شده است و در ايران نيز از اين موضوع مستثني نيست و با اينکه مسئولين بارها در اين رابطه قول ها و بيانات متعددي را داشته اند اما واقعيت را نمي توان انکار کرد.
اين در حالي است که بنا به گفته سيد حسن حسيني، معاون رئيس بنياد ملي نخبگان ايران در طي دو سال اخير دست کم 40 درصد دانشجويان ممتاز در رشته هاي علوم طبيعي و مهندسي، کشور را ترک کرده اند.



منتقدين دولت يازدهم معتقدند سيل مهاجرت نخبگان، زنگ خطر را در سطح عالي ترين مقامات کشور به صدا درآورده است و حسن روحاني، رئيس جمهوري ايران که در جريان مبارزات انتخاباتي اش، کاهش فرار مغزها را اولويت خود اعلام کرده بود بايد فکري براي اين موضوع کند .
اين در حالي است که  ستاري؛ معاون علمي و فناوري رئيس جمهور مساله مهم براي نخبگان را کارآفريني و اشتغال زايي عنوان مي کند و در ديدار با رئيس و اعضاء هيات مديره کانون همبستگي فرزندان شاهد اعلام مي کند که بايد شرايطي را فراهم کنيم که نخبگان بتوانند براي جامعه اشتغال زايي و کارآفريني کنند.( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد )
نخبه قصد توانمند شدن و ايجاد ارزش افزودگي براي كشور دارد
البته دکتر سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهور در مراسم اختتاميه ششمين جشنواره نوآوري و شكوفايي فجر انقلاب اسلامي از تغيير مكانيزم‌هاي حمايتي بنياد ملي نخبگان خبر داده و اظهار مي کند که بايد فرآيند اعطاي امكانات به نخبگان و استعدادهاي برتر تسريع شده و مكانيزم هاي حمايتي نيز تغيير يابند چراكه قطعا نخبه تنها به دريافت مقرري ماهيانه نياز ندارد بلكه نخبه قصد توانمند شدن و ايجاد ارزش افزودگي براي كشور دارد تا در نهايت بتواند در جامعه اثرگذار باشد.( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد )
با مهاجرت مغزها 150ميليارد دلار به دنيا کمک مي کنيم
از سوي ديگر وزير پيشين علوم تحقيقات و فناوري دولت يازدهم  نيز بر اين نکته تاکيد کرده بود که  در شرايطي که کل بودجه دولتي ما 192هزار ميليارد تومان و معادل 70 ميليارد دلار است با مهاجرت مغزها 150ميليارد دلار به دنيا کمک مي کنيم.وي فرار مغزها را بزرگترين خسارت کشورهاي در حال توسعه در عصر حاضر دانسته و  عنوان مي کند:ما با تحصيل فرزندان ايران در خارج کشور براي کسب علم مخالف نيستيم و همه ما مرحله اي از زندگيمان را در غربت بسربرديم تا بتوانيم به آب و خاک ميهن خدمت کنيم. بايد ديد نخبگاني که براي کسب دانش روز دنيا به خارج رفته اند اگر شرايط براي برگشت آنها فراهم نبود کشور چه خسارتي را تحمل خواهد کرد.
هشدارها
اين خروج نخبگان از کشور در مقاطع و اقشار مختلف مي تواند صورت بگيرد، به طوري که موضوع خروج نخبگان نفتي نيز مطرح شد و  يک نماينده مجلس  اعلام کرد که زنگ خطر خروج نخبگان نفتي به صدا درآمده است . ( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد)
جعفري بنه خلخال با بيان اينکه دولت براي جلوگيري از خروج نخبگان تدابيري اتخاذ نکرده است گفت:دولت در اين مورد کار ويژه‌اي انجام نداده، لذا به نظر مي‌رسد بايد در اين مورد راه کار موثري انديشيده شود.( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد )
يک نماينده ديگر نيز هشدار داد که نبايد دانشگاه‌ها محل ترانزيت نخبگان به خارج نباشند و با انتقاد از بدل شدن دانشگاه‌هاي تراز اول کشورمان به محل ترانزيت نخبگان به خارج، اظهار مي دارد: تا زماني که نخبگان دغدغه معاش داشته و زمينه اي براي کاربردي کردن مقالات علمي آنان در کشور فراهم نشود شاهد تکرار اين واقعيت تلخ خواهيم بود. ( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد )
همچنين معاون فرهنگي بنياد ملي نخبگان گفت:اين فرار مغزها به صورت طبيعي است و فقط در رشته‌هاي رياضي و فيزيک، مهندسي برق که شرايط اشتغالي در کشور سخت است ديده مي‌شود . وي تاکيد مي کند که  براي رفع مشکل "فرار مغزها" راهي جز اشتغال نيست. ( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد )  



آمار مهاجرت نخبگان  به اروپا و آمريکاي شمالي
بلومبرگ در سال گذشته در نوشتاري با اشاره به پديده فرار مغزها از ايران نوشته بود: درحالي که شرکت هاي بين المللي در حال طراحي استراتژي خود براي ايران بعد از لغو تحريم ها هستند، تلاش هاي آنها ممکن است به دليل کمبود نيروهاي ماهر در اين کشور بي نتيجه بماند .تصاويري که در فيسبوک و اينستاگرام قرار داده شده اند، نشان دهنده برخي از ده ها هزار ايراني اي است که هر سال براي ادامه زندگي به کشورهاي ديگر و عمدتا به اروپا و آمريکاي شمالي مهاجرت مي کنند.
در فاصله سال هاي 1993 تا 2007، 140 نفر از 255 نفري که در المپيادهاي علمي بين المللي شرکت داشته اند، در دانشگاه هاي معتبر خارجي تحصيل مي کرده اند . بر اساس آمارهاي رسمي، سالانه بيش از 5 هزار و 600 ايراني براي تحصيل به آمريکا سفر مي کنند که اين آمار هر سال يک پنجم افزايش مي يابد و بسياري از آنها هرگز به کشورشان برنمي گردند. بر اساس تحقيقي که موسسه علوم ملي در واشنگتن در سال 2012 انجام داده است، 89 درصد دانشجويان ايراني دکتري پس از اتمام تحصيلاتشان در آمريکا باقي مي مانند.
تعريف نخبه و حمايت هاي بنياد ملي نخبگان از نخبه
به گفته دکتر سيدحسن حسيني، دبير شوراي نخبگان و معاون فرهنگي و امور نخبگان؛  نخبه فردي است که در محوريت يک فعاليت نخبگاني و با همکاري  و مشارکت يک گروه فعاليت مي کند تا بتواند مشکلات و محدوديت هاي موجود در مسير توسعه علمي، پژوهشي، فرهنگي و اجتماعي را از ميان بردارد. به چنين فردي نخبه گفته مي شود. در حقيقت، نخبه کسي است که بسياري از توانمندي هاي او به فعليت درآمده و داراي کارآمدي است.
وي مي گويد:من فکر مي کنم بنياد ملي نخبگان، محلي براي شناسايي و کمک به بخش هايي است که به بهره مندي از نخبگان نياز دارند. در بنياد ملي نخبگان اطلاعات مربوط به همه نخبگان موجود است و هر نهاد يا سازمان علمي و پژوهشي مي تواند از اين اطلاعات استفاده کند. با توجه به اين که در حوزه علمي و پژوهشي يا ديگر حوزه ها بهترين فرزندان اين کشور توسط بنياد مورد حمايت قرار مي گيرند، بنابراين بنياد مي تواند در تغيير رويکردها به علم و فناوري نقش مهمي داشته باشد. نکته مهمي که بايد به آن توجه داشت اين است که حتي اگر نخبگان براي ادامه تحصيل و به دست آوردن آخرين دستاوردهاي علمي ديگر کشورها در بهترين دانشگاه ها از کشور خارج شوند، اين کار پسنديده است و بنياد با اين که جوانان براي ادامه تحصيل به ديگر کشورها بروند موافق است.حتي براي اين موضوع برنامه هايي هم دارد تا بچه هاي خوب و مستعد بتوانند براي ادامه تحصيل به خارج از کشور رفته و سپس بازگردند و به کشورشان خدمت کنند. حتي اگر اقليتي از آنها به کشور بازنگردند و در ديگر کشورها منشاء اثر باشند، مطمئن باشيد باز هم آثار آن به ايران معطوف مي شود و اين موضوع اصلا از نظر بنياد مهم نيست.
به گفته وي اين طور نيست که غول کنکور معيار شناسايي نخبگان باشد. فردي که رتبه 150 يا حتي 1500 کنکور را کسب کرده هم فردي نخبه است. بين اين افراد تفاوت زيادي وجود ندارد. آنها هم بايد از بخشي از حمايت ها برخوردار شوند.
از فرار مغزها تا مهاجرت ژنتيکي نخبگان
به گزارش خبرگزاري آريا، برخي معتقدند موضوع فراتر از فرار مغزهاست و با مهاجرت نخبگان موضوع فقر ژنتيکي و مهاجرت نسل نخبگان اتفاق خواهد افتاد که اين مساله مهمي است و بايد در اولويت برنامه هاي هر کشوري از جمله ايران قرار گيرد.
آخوندزاده قائم‌مقام معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفته بود :مشاهدات من نشان مي‌دهد که 50 درصد نخبگان کشور که وارد دانشگاه علوم پزشکي تهران مي‌شوند، بعد از ادامه تحصيل کشور را ترک مي‌کنند و اين وضع فاجعه بار است.وي با اشاره به هزينه‌اي که کشور بابت تربيت اين افراد پرداخت کرده است،گفت: به طور ميانگين براي تربيت هر متخصص حدود 300 ميليون تومان هزينه مي‌شود و ترک کشور آنها اين هزينه را غير بازگشت مي‌کند.وي اثر منفي مهم خروج نخبگان از کشور را فقر ژنتيکي کشور عنوان مي کند و معتقد است اين افراد نه تنها خود از کشور مي‌روند، بلکه نسل آينده را نيز از داشتن نخبه محروم مي‌کنند.
او در مورد علت خروج نخبگان از کشور مي‌گويد:زماني که ما به اين افراد توجه نمي‌کنيم و به عبارتي آنها را ناديده مي‌گيريم، آنها به جايي مي‌روند که به نخبگان اهميت داده مي‌شود؛ ضمن اينکه اين افراد در بسياري از وقتها مشکل مالي هم ندارند و صرف اينکه بتوانند تحقيقاتي در زمينه‌هاي مورد علاقه شان انجام دهند، از کشور خارج مي‌شوند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داور محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
ایا ازبیماران عضلانی دوشن درکشور سوید به عنوان مقیم شدن در انجا همایت میکنندمن وسه فرزندم بیماری داریم وهیچ همایت مالی نداریم لطفا راهنمایی کنیدواقعا دیگه تحمل فقر وگرسنگی را نداریم وهیچ کس کمک نمیکند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار