وزیر خارجه روسیه با تاکید بر انطباق کامل اهداف مسکو، تهران و آنکارا در سوریه، همکاری سه کشور را بسیار موثر دانسته و در عین حال سیاست خودخواهانه غرب و مواضع آمریکا در قبال تروریست‌ها را خطرناک نامید.
کد خبر: ۵۳۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵ 16 December 2017
به گزارش تابناک : "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در سخنرانی در صحن شورای فدراسیون (سنای) این کشور در چارچوب «ساعت ویژه دولت» به سئوالات سناتورهای روسی در باره مسائل مختلف پاسخ گفت. مهمترین اظهارات لاوروف در رابطه با سیاست خارجی روسیه در حال حاضر و آینده بود که در مرکز توجه اعضای شورای فدراسیون قرار داشت.

تحریم‌های ضدروسی به اقتصاد اروپا آسیب جدی رسانده

سرگئی لاوروف تاکید کرد که سیاست اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا که از آنسوی اقیانوس به آنها دیکته شده است، آسیب بسیار جدی به اقتصاد کشورهای اروپایی، بخصوص به عرصه بازرگانی آلمان وارد کرده و این کشور موقعیت خویش در بازار روسیه را از دست داده است. خود آمریکایی‌ها نیز در این رابطه متضرر شده اند. ضمن اینکه به بهانه مقابله با روسیه، آمریکا سعی دارد کشورهای اروپایی را به خرید گاز مایع با قیمت گران از این کشور مجبور کند، آنها را به افزایش بودجه نظامی خود وادار سازد. اینکه این اقدام تا چه اندازه ضروری است، تصمیمی است که خود اروپا باید اتخاذ کند.

مسکو به هر اقدام غیردوستانه واشنگتن پاسخ مناسب خواهد داد

وزیر خارجه روسیه یادآور شد، همانطور که رئیس جمهور"ولادیمیر پوتین" بارها اعلام کرده، مسکو آماده کار مشترک با واشنگتن است، ولی متاسفانه ما هیچ حرکتی در این رابطه از سوی مقامات آمریکایی مشاهده نمی کنیم. روسیه به دنبال تعمیق رویارویی با آمریکا نیست، ولی واضح است که در آینده نیز به هر اقدام غیردوستانه، یا خصمانه از جانب آنها بر اساس اصل مقابله به مثل، پاسخ مناسب خواهیم داد.

غرب مخالف جهان چندقطبی و سیاست مستقل کشورهاست

لاوروف گفت، کشورهای غربی سعی دارند مانع از برقراری جهان چندقطبی شده و با کشورهایی که سیاست مستقلی را اجرا می کنند، مقابله می کنند. روسیه سیاست دفاعی را در پیش نگرفته و فعالانه در عرصه بین المللی کار می کند و تاثیر مثبتی نیز اوضاع گذاشته است.

به گفته وی، گسترش ناتو و تقویت توان نظامی این سازمان در اروپای شرقی تنها به اصل «غیرقابل تقسیم بودن امنیت» آسیب رسانده، ضمن اینکه امنیت اعضای ناتو را نیز تقویت نکرده است. به عقیده ما، مهمترین دلیل وخامت اوضاع کنونی هم خط مشی خودخواهانه گروهی از کشورهای غربی به سرکردگی آمریکاست که تنها به تامین منافع خویش می اندیشند.

شکست برجام، ارسال علامت نادرستی به کره شمالی است

رئیس دستگاه دیپلماسی خارجی روسیه افزود: وضعیت پیرامون شبه جزیره کره مورد نگرانی جدی بوده و وخامت اوضاع در این منطقه کاهش نیافته است. سیاست اقدامات تحریک آمیز و سناریوی نظامی، امید به حل بحران را از بین برده و تنها منجر به فاجعه خواهد شد.

وی تاکید کرد، ما شاهد هستیم که یکی از مهمترین توافقات بین المللی، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رابطه با حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، در معرض خطر قرار گرفته است و اگر برجام به دلیل سیاست آمریکا شکست بخورد، علامت بسیار نادرستی برای امکان حل و فصل مشکلات پیرامون کره شمالی خواهد بود.

تردیدی نیست که داعش در سوریه شکست خورده است

سرگئی لاوروف گفت: تردیدی وجود ندارد که اکنون گروه تروریستی داعش در سوریه کاملا شکست خورده و تمامی مراکز و لانه های آنها از بین رفته است. نابودی تروریستها و شکل گیری مناطق کاهش تنش در چارچوب توافقات صورت گرفته در آستانه شرایط لازم برای وارد شدن به مرحله حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت را بوجود آورده است. حل و فصل این وظیفه در سایه برگزاری کنگره گفتگوهای ملی سوریه که روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در مورد آن به توافق رسیده اند، امکان پذیر خواهد شد. دستور کار اصلی این کنگره نیز باید تهیه قانون اساسی جدید سوریه و سازماندهی برگزاری انتخابات سراسری در این کشور زیر نظر سازمان ملل متحد و همچنین حل مشکلات انسانی موجود در سوریه باشد.

تفاهم کامل مسکو، تهران و آنکارا در مورد سوریه

وزیر خارجه تاکید کرد: همانطور که بارها رئیس جمهور (ولادیمیر پوتین) گفته است، اهداف و منافع هر سه کشور روسیه، ایران و ترکیه صددرصد بر یکدیگر منطبق است، البته برخورد هر یک از کشورها با ابعاد مختلف اوضاع در سوریه می تواند متفاوت باشد. ولی همه ما در خصوص ضرورت پیروزی بر تروریسم و حفظ تمامیت ارضی سوریه، با یکدیگر همبستگی کامل داریم و همکاری روسیه، ایران و ترکیه در حل و فصل اوضاع سوریه، بسیار عملیاتی و موثر بوده است.    

توسعه همکاری‌های انرژی بین مسکو-تهران-آنکارا

وزیر امور خارجه روسیه گفت: برغم وجود تحریم‌ها و مانع تراشی‌های مالی آمریکا، همکاری‌های روسیه، ایران و ترکیه در عرصه انرژی در حال توسعه است و هر سه کشور تلاش می کنند تا امکانات خود در این عرصه را گسترش داده و روی ارز ملی خود برای انجام معاملات حساب کنند تا  دیگر به دلار آمریکا وابسته نباشند.

مسکو موضع گیری آمریکا در مورد تروریست‌ها را خطرناک می‌داند

لاوروف ابراز اطمینان نمود که گروههای کوچک تروریستی باقی مانده در سوریه نابود خواهند شد و افزود: مواردی پیش آمده که تروریستها از سوریه فرار کرده و وارد خاک عراق شدند و نیروی هوایی روسیه دیگر امکان حمله به آنها را نداشت، ولی آمریکا از حمله به آنها خودداری کرده و مدعی شد که آنها اسیرجنگی محسوب می شوند. در حالیکه مسکو این موضع گیری واشنگتن را بسیار خطرناک می داند، برای اینکه برخی تروریستها ممکن است دوباره خود را تجهیز کرده و دست به جنگ بزنند.

وی یادآور شد، واشنگتن تروریستها را به چند گروه تقسیم بندی کرده و سعی می کند از برخی از آنها برای رسیدن به اهداف خود در آینده استفاده کند. ما شدیدا مخالف چنین اقدامی هستیم و این برخورد را خطرناک می دانیم.

رهبران اوکراین به منافع مردم این کشور توجه ندارند

لاوروف افزود: متاسفانه نگرش بسیار بدبینانه ای از سوی رهبران کنونی اوکراین در رابطه با روسیه وجود دارد. به نظر من باید واقع بین بود و درک نمود که آنها اکنون فقط درصدد تقویت روابط خود با کشورهای غربی هستند و در این بین حتی به منافع ملت اوکراین فکر نمی کنند.  مقامات کی‌یف با ممانعت از گفتگوی مستقیم با رهبران محلی دونتسک و لوهانسک (در شرق اوکراین) به روند حل و فصل مناقشه دونباس آسیب می زنند. ما از شرکای غربی خود که روی دولت اوکراین نفوذ دارند انتظار داریم تا آنها را به اجرای هرچه سریعتر توافقات مینسک که از سوی شورای امنیت سازمان نیز مورد تایید قرار گرفته، ترغیب کنند.






منبع : روزنامه کامرسانت 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار