یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی، در هفت سال حضورش در ایران، نداشتن کمپ تمرینی مناسب و از آن مهم‌تر نداشتن زمین تمرینی مناسب بوده است.
کد خبر: ۵۳۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 16 December 2017
به گزارش تابناک : این مربی همواره بخشی از انرژی‌اش را سر این موضوع گذاشته و هرازچند‌گاهی با مسئولان فدراسیون فوتبال بر سر این موضوع دعوا و جدل هم داشته است. حالا اما در راه آماده‌سازی برای جام جهانی ٢٠١٨ روسیه، مسئولان فدراسیون فوتبال در اقدامی جالب توجه با همتایان قطری‌شان به توافق رسیده‌اند تا ایران یکی، دو اردو پیش از جام جهانی در کمپ «اسپایر» قطر داشته باشد. اولین اردو در فروردین‌ماه و به‌مدت ١٠ روز خواهد بود و دومی هم در صورت نیاز سرمربی ایران یک ماه بعد از اردیبهشت.
 
این تفاهم زمانی ارزشمندتر می‌شود که امکانات کمپ مورد نظر ارزیابی شود. آکادمی اسپایر، یکی از بزرگ‌ترین پروژه قطری‌هاست که برای جام جهانی ٢٠٢٢ برنامه‌ریزی شده است؛ این کشور که ٢٠٢٢ میزبان جام جهانی است، از مدت‌ها پیش پروژه‌های بلندمدتش را عملی کرده تا برای سال ٢٠٢٢ یکی از بهترین تیم‌ها را داشته باشد. کلنگ این پروژه اتفاقا به‌خاطر همین موضوع زده شد؛ اینکه قطری‌ها به‌صورت حرفه‌ای جوانانشان را آموزش دهند تا تیمی آماده برای جام جهانی مذکور داشته باشند. اسپایر البته سه شعبه دارد که مجهزترینشان در همین قطر است؛ دوتای دیگر یکی در آفریقا و دیگری در آمریکای جنوبی است. داستان این آکادمی هم از این قرار است که قطری‌ها نوجوانان مستعد را پذیرش می‌کنند و از میان آنها بازیکنان نخبه را برای آموزش حرفه‌ای‌تر به لیگ‌های اروپایی می‌فرستند؛ سه باشگاه اروپایی هم تا‌به‌حال با این آکادمی به توافق رسیده؛ یکی در لیگ دسته اول بلژیک، دومی در لیگ دسته دوم اتریش و سومی هم در لیگ دسته٣ اسپانیا. نکته جالب اینکه در سه شعبه این کمپ‌های بزرگ و مجهز تا‌به‌حال بیش از دو ‌میلیون نفر تست داده‌اند!

همه‌چیز در سطح بین‌المللی

نکته‌ای که کمپ اسپایر را برای علاقه‌مندان به فوتبال به‌ویژه برای سرمربیان تیم‌های مطرح دنیا جذاب کرده، امکانات این کمپ است؛ اسپایر قطر به‌طرز بسیار شگفت‌انگیزی پیشرفته و مجهز است و به‌صورت هم‌زمان می‌تواند از ١٣ رشته ورزشی متفاوت پذیرایی کند! نه‌تنها فوتبال بلکه در بقیه عرصه‌های ورزشی، این کمپ زمین‌های مجهز دارد؛ از زمین حرفه‌ای بسکتبال گرفته تا استخرهای حرفه‌ای و حتی پیست اسب‌دوانی و اسب‌سواری! هرچند فعلا موردی که برای سایر تیم‌ها اهمیت دارد، همچنان امکانات فوتبالی این کمپ است. اسپایر ٨ زمین تمرینی و مسابقه‌ای بسیار مناسب با اعلا‌ترین کیفیت چمن را دارد؛ ٧ زمین در فضای باز و یک زمین با ابعاد واقعی و چمن طبیعی در سالن سربسته! اینها فقط بخشی از امکانات است، چون موارد جانبی‌ای را که یک مربی نیاز دارد هم در عالی‌ترین سطح در دسترس دارد؛ از سالن‌های بدنسازی پیشرفته گرفته تا کلینیک پزشکی و درمانی.

این کلینیک‌ها شامل کلینیک فیزیولوژی، بیومکانیک، فیزیوتراپی، تغذیه و روانشناسی ورزشی است. در کنار این موارد به مکان‌های مجهزی جهت آنتروپومتری، شامل DEXA و اسکنر لیزری، دو سوئیت فیزیولوژیکی کاملا مجهز برای تست ورزشی درجه یک، مجموعه بیوشیمی برای بررسی عملکرد هماتولوژیک، هورمونی و ایمنی بدن و امکانات بیومکانیک که شامل تجزیه‌و‌تحلیل حرکت و سوئیت‌های سینماتیک و همچنین تست ایزومتریک، جنبشی است، هم اشاره می‌شود. این مجموعه همچنین برای تیم‌های باشگاهی و ملی مختلفی که از سراسر دنیا به قطر می‌آیند، هم تدبیری اندیشیده تا اگر نخواهند به هتل بروند، بتوانند در همین مجموعه اقامت کنند؛ کمپ اسپایر خوابگاه مجهزی شامل ١٣٢ اتاق دارد که از این تعداد چهار اتاق سوئیت و بقیه به‌صورت اتاق‌های دو نفره است که به‌صورت هم‌زمان آمادگی پذیرایی از ٢٥٥ نفر را دارد.

کمپ مورد علاقه گواردیولا و آنچلوتی

 برای مجهزبودن این کمپ همین بس که پپ گواردیولا و کارلو آنچلوتی، دو تا از بزرگ‌ترین مربیان تاریخ فوتبال، تیم‌هایشان را برای آماده‌سازی پیش‌فصل به قطر و کمپ اسپایر آورده‌اند؛ پپ گواردیولا زمانی که مربی بایرن‌مونیخ بود و با آلمانی‌ها به قطر سفر کرد، در این کمپ مستقر شد. کارلو آنچلوتی هم زمانی که هدایت پاری سن ژرمن را برعهده داشت، به این کمپ آمد. البته این دو تیم تنها تیم‌های بزرگی نبوده‌اند که به اسپایر آمده‌اند: اورتون، آژاکس، شالکه، زنیت و تیم ملی نیوزیلند نمونه‌های مختصری از تیم‌هایی هستند که حضور در این کمپ را تجربه کرده‌اند. البته نباید فراموش کرد که قطری‌ها پای ستاره‌های زیادی را هم به این کمپ باز کرده‌اند؛ از لیونل مسی گرفته تا رائول گونزالس، آنتونیو کونته و مائوریسو پوچتینو. ضمن اینکه نباید فراموش کرد یکی از بزرگ‌ترین چهره‌هایی که این یکی، دو‌ساله در این کمپ دیده می‌شود، ژاوی ارناندس، فوق ستاره سابق بارسلونا است که بعد از پیوستنش به السد قطر به‌عنوان مشاور عالی این کمپ در کنار قطری‌ها ایستاده است. 





منبع : روزنامه شرق 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار