رییس جمهوری ایالات متحده علاوه بر عرصه داخلی، با جدیت به دنبال نفی، توقف و معکوس ساختن سیاست های سلف خویش در حوزه های گوناگون سیاست خارجی است. ترامپ کامیابی بازیگران رقیب در خاورمیانه و به ویژه سوریه را نتیجه سهل انگاری اوباما قلمداده کرده و به دنبال نشان دادن الگویی تازه در منطقه است.
کد خبر: ۵۳۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴ 16 December 2017
به گزارش تابناک : سیر تحولات سوریه پس از پیروزی های ارتش و نیروهای مقاومت در این کشور و فروپاشی تدریجی جبهه تروریست های تکفیری و گروه های معارض به سوی آرامش و ثبات پیش می رود و با گذشت هفت سال خونبار و سهمگین برای مردم سوریه، مقدمات تدوین قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات و در یک کلام خروج از بحران فراهم آمده است.

نقش مهم ایران و روسیه در عقب راندن تروریست های تکفیری از سوریه و همسویی آنکارا با تهران و مسکو برای برقراری صلح در این کشور که در سلسله مذاکرات آستانه زمینه ساز توقف درگیری ها و آتش بس در بخش قابل توجهی سوریه شد، از دید بازیگران غربی به ویژه آمریکا و متحدان منطقه ای واشنگتن به معنای پذیرش ناکامی در کسب نتایج مطلوب از دل بحرانی هفت ساله است. در همین ارتباط، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در میانه هفته جاری در در پایگاه هوایی «حمیمیم» سوریه ضمن اعلان خروج بخشی از نیروی روسی از خاک سوریه اعلام کرد مسکو در صورت سربرآوردن مجدد تروریست ها به کمک دمشق شتافته و با حملاتی بی سابقه مواضع افراطی های مسلح را در هم خواهد کوبید.

پوتین که روز دوشنبه بیستم آذرماه در سفری از پیش اعلام نشده به سوریه رفت به «بشار اسد» اطمینان داد، مسکو همکاری خود با تهران و آنکارا را در جهت بازگرداندن صلح به این کشور ادامه خواهد داد. اظهارات پوتین که حدود دو سال پس از ورود روسیه به عرصه درگیری های نظامی سوریه بیان شده از دید بسیاری از ناظران به منزله قدرت نمایی و اعلان پیروزی دولت مسکو در این آوردگاه دشوار است؛ اقدامی که همزمان با اعلان نامزدی پوتین برای انتخابات ریاست جمهوری آتی روسیه می تواند به عنوان برگی برنده پیروزی مجدد وی را تضمین کند.

با توجه به این وضعیت، «دونالد ترامپ» در تازه ترین اظهارنظر خود درباره تحولات سوریه، «باراک اوباما» سلف دموکرات خود را مسبب اوضاع کنونی دانسته است. به گفته ترامپ، اوباما خطوط قرمزی را در سوریه ترسیم کرد که ایران و روسیه از آن گذر کردند و رییس جمهوری پیشین آمریکا در برابر آن کاری انجام نداد. به همین خاطر، عدم تصمیم گیری اوباما در موقعیت مقتضی سبب شد تا نیروهای نظامی ایران و روسیه به سوریه راه یابند.

ترامپ پیش از این نیز بارها رویکرد اوباما در بحران سوریه را به باد انتقاد گرفته و بر ناکارآمدی سیاست زمامداران پیشین کاخ سفید در این کشور انگشت نهاده بود. وی حتی برای نشان دادن تمایز خود با اوباما، فروردین ماه امسال پایگاه نظامی الشعیرات متعلق به نیروی هوایی سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد و مدعی شد این یورش در پاسخ به بمباران شیمیایی دولت در منطقه خان شیخون صورت گرفته است.

ترامپ همچنین روز دوشنبه در نامه خود به کنگره از حملات جنگنده های این کشور به مواضع ارتش سوریه که در چارچوب عملیات ائتلاف موسوم به ضدداعش رخ داد، دفاع کرد و اظهار داشت این حملاتِ محدود اقداماتی مشروع برای دفاع از نیروهای آمریکایی و ائتلاف بوده است.

در تحلیل سیاست کنونی آمریکا در قبال سوریه، می توان گفت ترامپ از دل حملات سیاسی و نظامی محدود، کم هزینه و دارای سطح اصطکاک پایین با روسیه و نیز کنگره به دنبال نمایش یا به عبارتی بهتر تقلید ازعملگرایی همتای خود در کاخ کرملین است.

از این منظر، تحولات اخیر سوریه به عنوان برگی برنده منجر به تحکیم موقعیت داخلی و بین المللی پوتین شده و به ارتقای جایگاه منطقه ای جمهوری اسلامی ایران انجامیده و اکنون ترامپ نیز به دنبال فراهم آوردن نمدی برای کلاه خویش است؛ همچنان که رییس جمهوری آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود بارها به رویکرد دموکرات ها در سوریه حمله برد و آن را ضربه ای به اقتدار آمریکا خواند.

در پاسخ به حملات ترامپ، دموکرات ها وی را متهم به فرافکنی، فرصت طلبی و نقض اصول و ارزش های آمریکایی متهم می سازند. چند روز پیش بود که اوباما بدون نام بردن از ترامپ در مورد خطر روی کار آمدن هیتلری جدید در این کشور هشدار دارد.

دموکرات ها با اشاره به مواضع جمهوریخواهان به ویژه ترامپ در تابستان سال 2013، آنان را مقصر قدرت یافتن رقیبان منطقه ای و بین المللی آمریکا در سوریه قلمداد می کنند. اوباما حدود یک سال پس از اعلام اینکه حملات شیمیایی جزو خطوط قرمز آمریکا در تحولات سوریه خواهد بود، بر سر دوراهی حمله نظامی به این کشور قرار گرفت.

پس از طرح ادعای بمباران شیمیایی دولت سوریه علیه مواضع مخالفان، اوباما بر خلاف ترامپ و برای رهایی از کارشکنی سناتورها و نمایندگان حزب رقیب، مسوولیت حمله به سوریه را به کنگره سپرد. پیش از آن البته رای منفی نمایندگان پارلمان انگلیس به طرح «دیوید کامرون» نخست وزیر وقت برای حمله به سوریه، پای اوباما را برای آغاز عملیات نظامی در این کشور سست کرده بود.

با وجود مباحث مطرح درباره سیاست های واشنگتن در سوریه، ترامپ همچنان به دنبال نمایش رویکردی نو در این کشور است زیرا به این واقعیت آگاهی دارد که سرنوشت سوریه همچنان که به کارنامه دموکرات ها ضربه زد می تواند در انتخابات آتی ایالات متحده برای ترامپ نیز دردسرساز شود. همین مساله از دید گروهی از صاحبنظران منجر به افزایش اقدامات ایذایی ترامپ برای کسب امتیازی از دل مذاکرات صلح سوریه و چانه زنی با روسیه خواهد شد.

برخی دیگر اما با اشاره به افزایش چالش های سیاست خاورمیانه ای ترامپ به ویژه پس از اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو و شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، فرصت، توانایی و مقدورات دولت جمهوریخواه برای مداخله موثر در سوریه را محدود می دانند و از هم اکنون سرنوشت سوریه را نمره ای منفی در کارنامه ترامپ به شمار می آورند.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار