سفیر سابق آمریکا در افغانستان اظهارداشت که تصمیم اخیر ترامپ درباره بیت المقدس اشتباهی بزرگ است زیرا واقعیت تغییری نمی‌کند و سبب پیچیدگی بیشتر وضعیت در خاورمیانه خواهد شد.
کد خبر: ۵۳۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲ 14 December 2017
به گزارش تابناک : «جیمز کانینگهام» دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی و سفیر سابق واشنگتن در افغانستان و اسرائیل در واکنش به اقدام اخیر ترامپ به اندیشکده «شورای آتلانتیک» گفت: برای این اقدام ترامپ هیچ دلیل موجهی وجود ندارد.

وی افزود: اگر قرار باشد اقدامی در این راستا صورت گیرد باید دلیل خوب و یا نفع سیاسی و دیپلماتیکی برای آمریکا به همراه داشته باشد اما من هیچ دلیل موجهی برای این کار ترامپ نمی‌بینم.

سفیر سابق آمریکا در افغانستان گفت: اقدام ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل سبب پیچیدگی بیشتر در وضعیت جاری خواهد شد.

کانینگهام اظهار داشت: این اقدام خطرناک به هیچ عنوان به امنیت اسرائیل و یا آمریکا کمک نکرده بلکه امنیت این دو کشور را در مخاطره قرار داده است و بی اعتمادی کشورهای متحد آمریکا در پی خواهد داشت.

به رسمیت شناختن بیت‎المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در سال 1995 میلادی از سوی کنگره آمریکا به تصویب رسیده بود؛ اما در چندین دهه اخیر روسای جمهوری آمریکا از بیم واکنش‎ کشورهای اسلامی و پیامدهای آن برای این کشور از تأیید این مصوبه خودداری کرده بودند.

این در حالی است که نه تنها کشورهای اسلامی بلکه کشورهای غربی از جمله کشورهای متحد و هم‌پیمان آمریکا مانند انگلیس و کانادا نیز با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اسرائیل اعلام مخالفت کردند.

این موضوع خشم مردم، مقامات، پارلمان، احزاب و جریان‌های سیاسی در افغانستان را نیز به همراه داشته و سبب تظاهرات‌ گسترده مردمی علیه حضورنظامیان آمریکایی در افغانستان شده است.

 «مختار مفلح» مشاور ریاست اجرایی دولت افغانستان به خبرگزاری «تسنیم» گفته بود که ترامپ با انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف این کشور را به لبه پرتگاه نزدیک کرده و موجب زوال زودرس قدرت آمریکا خواهد شد.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار