با وجود 28 هزار معلول در استان
در البرز تنها یک سالن برای تمرین جانبازان و معلولان البرزی وجود دارد که آن هم با استانداردهای متناسب برای ورزش معلولان فاصله دارد، با این وجود ورزشکاران جانباز و معلول برای استان و کشور افتخار آفرینی می کنند.
کد خبر: ۵۳۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷ 12 December 2017
به گزارش تابناک البرز، در البرز تنها یک سالن برای تمرین جانبازان و معلولان البرزی وجود دارد که آن هم با استانداردهای متناسب برای ورزش معلولان فاصله دارد، با این وجود ورزشکاران جانباز و معلول در این سالن تمرین کرده و برای استان و کشور افتخار آفرینی می کنند.

البرز در رشته هایی چون شنا، والیبال نشسته، وزنه برداری، تنیس روی میز، دو و میدانی و فوتبال قطع عضو توانسته قهرمانان زیادی پرورش دهد که در سطح جهانی و آسیایی توانسته اند مدال های زیادی را کسب کنند. 

28 هزار معلول در استان البرز زندگی می کنند که 10 هزار نفر از آنان در انتظار دریافت خدمات بهزیستی و توانبخشی هستند که همین نبود امکانات و زیرساخت ها برای ورزش معلولان باعث شده تا تنها 250 نفر از آنان گرایش به ورزش داشته باشند، با این وجود قهرمانان بسیاری در رشته های مختلف ورزشی موفق به کسب مدال های رنگارنگ شده اند.

با وجود محدودیت های بسیار برای این قشر از جامعه که بخش زیادی از آنها از طبقه ضعیف و متوسط هستند، ورزش به عنوان تنها پناهگاهی برای رسیدن به آرامش است، اما آنچنان که باید به آنان پرداخته نشده و جانبازان و معلولان با مشکلات زیادی در بخش ورزش دست و پنجه نرم می کنند. 

با وجودی که نرخ رشد سالانه جمعیت کشور در سال های 95-90 برابر 1.24 درصد بوده استان البرز با نرخی برابر با 2.37 درصد رتبه چهارم در کشور را دارا است که به طور قطع بخشی از این میزان معلولان هستند. استان البرز با کمبود سرانه فضاهای ورزشی مواجه است و این مشکل در خصوص معلولان به طور مضاعف وجود دارد.

از سویی نرخ بالای مهاجرپذیری در البرز، می تواند تبدیل به یک فرصت باشد، بخش زیادی از این مهاجران، ورزشکاران و قهرمانانی هستند که می توان از توان آنها در جهت رشد ورزش استان استفاده کرد.

این روزها نیز 8 ورزشکار جانباز و معلول البرزی در مسابقات پاراآسیایی جوانان امارات و مسابقات قهرمانی مکزیک شرکت کردند، امیر جعفری و یوسف یوسفی از وزنه برداران پر افتخار استان البرز، پس از اردو، جهت شرکت در مسابقات قهرمانی جهان 2017 مکزیک اعزام شدند این 2 ورزشکار البرزی توانستند مدال های نقره و برنز رقابت های پارا وزنه برداری قهرمانی جهان در مکزیکوسیتی را کسب کنند.

رضا پژمان شناگر نخبه، فرزانه سهرابی در رشته تنیس روی میز، عرفان ابراهیم پور در رشته بوچیا، نیره سلامتیان، فاطمه نصیری وعلی عسکریان در رشته دوومیدانی دیگر ورزشکاران البرزی هستند که در مسابقات پاراآسیایی2017 امارات شرکت می کنند. 

همچنین الهه شیعه به عنوان مربی دوومیدانی، تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را در مسابقات پاراآسیایی امارات همراهی می کند. 

با وجودچنین ظرفیت های ورزشی، به دلیل نبود امکانات و زیرساخت ها، این ورزشکاران به دیگر استان های کشور از جمله تهران و خراسان رضوی کوچ می کنند، کوچ اجباری. 

اگر چه این محدودیت ها برای معلولان در البرز مختص اماکن ورزشی نیست، زیرساخت های شهری نیز برای این قشر مناسب نیست و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا سهررابیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
باسلام و عرض ادب،متولد سال ۸۰ و معلول هستم ( نخاع ام تشکیل نشده) در قم ورزش بسکتبال انجام میدادم و در حال حاضر مقیم کرج هستم و برای ادامه ورزش هیچ آدرسی ندارم لطفا راهنمایی کنید با تشکر.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار