رئیس‌کل دادگستری استان البرز گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده رسانه‌ها بتوانند رسالت اطلاع‌رسانی و نقد سازنده خود را بدون دغدغه در پیش بگیرند که در نتیجه این سیاست استان البرز جزو استان‌های دارای کمترین تعداد پرونده مطبوعات است.
کد خبر: ۵۳۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵ 05 December 2017
به گزارش تابناک : احمد فاضلیان در آیین تودیع و معارفه اعضای جدید هیئت منصفه مطبوعات استان البرز که در محل دادگستری استان برگزار شد با تشریح شرایطی که این هیئت در استان داشت، اظهار داشت: تا پیش از دوره قبلی، اطلاعات مدون و رویه مشخصی برای انتخاب اعضا وجود نداشت ولی از دوره قبل تلاش شد این انسجام در استان ایجاد شده و اعضا با یک رویه شفاف انتخاب و برای اهالی رسانه معرفی شوند.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با اشاره به رویه انتخاب اعضای هیئت منصفه در استان البرز بیان کرد: ترکیب هیئت منصفه پیشین متشکل از گروهی آگاه به مسائل مطبوعات و حقوقی بود و در دوره جدید هم بهترین گزینه‌های ممکن انتخاب شده‌اند؛ انتخاب هیئت منصفه در برخی استان‌ها نیازمند طی فرآیندی زمانبر و گاها چالش برانگیز است ولی در استان البرز به دلیل رویه‌ای که در پیش گرفته شد در یک جلسه و بدون حتی یک رای مخالف بر روی انتخاب اعضا اجماع لازم حاصل شد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان با وصف هیئت منصفه به عنوان نماینده افکار عمومی که در کنار قاضی برای تشخیص حقایق قرار می‌گیرند، متذکر شد: به دلیل حساسیت این وظیفه، همه ویژگی‌هایی که برای قضات در نظر گرفته شده باید در اعضای هیئت منصفه هم وجود داشته باشد.

وی با تشریح سیاست دادگستری استان البرز در حوزه مطبوعات، اظهار داشت: حمایت از مطبوعاتی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند سیاست اصلی دادگستری در سال‌های اخیر بوده است تا رسانه‌ها بتوانند رسالت اطلاع‌رسانی و نقد سازنده خود را بدون دغدغه در پیش بگیرند که در نتیجه این سیاست، استان البرز جزو استان‌های دارای کمترین تعداد پرونده مطبوعات است.

فاضلیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که از نظر قانونی فضای بازی را برای فعالیت مطبوعات در نظر گرفته است تا آن‌ها بتوانند در فضایی بدون دلهره به نقد دلسوزانه و طرح مشکلات بپردازند که دادگستری استان هم در این راستا با اتخاذ سیاست پیشگیرانه و حمایتی از مطبوعات تلاش داشته پرونده‌های مطبوعاتی وارد سیکل رسیدگی قضایی نشود.

وی متذکر شد: سیاست پیشگیری به عنوان یک اصل بنیادی در دادگستری استان نه تنها در عرصه مطبوعات، در عرصه‌های دیگر هم پیگیری شده و به دلیل همین سیاست در انتخابات اخیر شورای شهر و ریاست جمهوری، با وجود گزارش تخلف‌ها، پس از تذکر و اخذ تعهد از متخلفان، از تشکیل پرونده قضایی جلوگیری شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه استان البرز جزو استان‌های دارای بیشترین فعالیت در حوزه رسانه است، گفت: با توجه به این حجم از فعالیت، انتظار وجود دارد که ده‌ها پرونده را در سال داشته باشیم در حالی که امسال تنها 3 پرونده قضایی تشکیل شد که احکام صادره با برائت یا مجازات سبک همراه بود.

وی متذکر شد: فضای شکل گرفته در عرصه مطبوعات را مدیون صبر و بردباری مسئولان استانی هستیم یعنی در شرایطی که قطعا تخلفاتی بوده است ولی با گذشت مسئولان، این پرونده‌ها به مرحله صدور رای نرسیده و فضایی آرام برای مطبوعات فراهم شده است.

فاضلیان با بیان اینکه تعداد کم پرونده‌های مطبوعاتی در استان الگویی برای کشور است، اضافه کرد: تنها محدودیت برای اهالی رسانه، باید و نبایدهای قانونی است؛ بیشترین لطمه‌ها به جامعه ناشی از قانون‌گریزی است که منجر به تشکیل پرونده‌هایی می‌شود که با آگاهی و احترام به  قانون می‌توانست از آن پیشگیری کرد

وی افزود: در دستگاه قضایی استان سالانه با احتساب پرونده‌های شورای حل اختلاف بیش از 600 هزار پرونده رسیدگی می‌شود که با کسر پرونده‌های تکراری، آمار نشان می‌دهد نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت استان به محاکم قضایی رفت و آمد داشته و به عنوان شاکی یا متشاکی درگیر پرونده‌های مختلف هستند؛ بهترین راهکار برای کاهش تعداد پرونده‌ها، ترویج قانون‌گرایی و توجه به عوامل مولد جرم است.

در این نشست همچنین علی خیلدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به اینکه در استان 200 نشریه و سایت در حال فعالیت هستند و در مجموع 500 الی 600 عکاس و خبرنگار در آن‌ها اشتغال دارند، اظهار داشت: با وجود این حجم از فعالان رسانه‌ای، حجم پرونده‌های قضایی تشکیل شده بسیار ناچیز است که در این دستاورد مهم نقش رئیس کل دادگستری استان البرز و دادستان عمومی و انقلاب کرج چشمگیر است.





منبع : تسنیم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار