توچال در ۵ کیلومتری تهران، نزدیک‌ترین پیست اسکی به منطقه شهری در ایران است که همیشه در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
کد خبر: ۵۳۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲ 26 November 2017

به گزارش تابناک : توچال قله‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر است که بخشی از دامنه  رشته‌کوه‌های البرز است. دامنه جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قله آن مشرف به این شهر است. این قله در جنوب منطقه کوهستانی البرز مرکزی و بر روی خط الراس شرقی-غربی واقع شده است که از سمت شرق به قله‌های لزون، کلکچال و دارآباد و از سمت غرب به قله شاه‌نشین و منطقه امامزاده داود منتهی می‌شود.

مشهورترین و پر رفت و آمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب دارآباد، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان‌پناه قله توچال، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران هستند. توچال در تقسیمات کشوری جزو استان تهران و شمال شهر تهران به‌عنوان بلندترین ارتفاع نزدیک به تهران است.

پیست اسکی توچال

تله‌کابین توچال دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سیژ و یک خط تله‌اسکی است. روی‌هم‌رفته درازای سه خط اصلی این تله‌کابین، نزدیک به ۷۵۰۰ متر است که در میان تله‌کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین پیوسته به شمار می‌رود.

ایستگاه اول این تله‌کابین در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه دوم در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه پنجم در ارتفاع  ۳۰۰۰ متری و ایستگاه هفتم در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح دریا است.

کار ساخت تله‌کابین توچال، در سال ۱۳۵۳ به دست بهمن باتمانقلیچ و با همکاری شرکت فرانسوی «پوما» و شرکت اتریشی «دوپل مایر» آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ پایان یافت.

پیست اسکی توچال

پیست اسکی توچال

اسکی‌بازان و کوهنوردان تهران که در فصل زمستان از دیدن قله پربرف توچال لذت می‌بردند، همیشه آرزو داشتند بتوانند در نزدیک‌ترین محل به تهران ورزش کنند. این آرزو توسط چندین کوهنورد و اسکی‌باز علاقه‌مند در سال ۱۳۵۵ به حقیقت پیوست.

در این سال با تأسیس تله‌کابین و راه‌اندازی آن تا قله ۳۹۴۴ متری توچال این امکان فراهم شد تا در هر زمان به فاصله تنها ۵ کیلومتر از میدان تجریش در کوه‌های شمال تهران به اسکی کردن بپردازند.

 پیست اسکی توچال که قرار بود یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی جهان شود، به دلیل مشکلات و متوقف شدن پروژه‌ها در زمان جنگ تحمیلی تنها دو پیست آن، که یکی در ارتفاع ۲۹۳۵ متری و دیگری در قله توچال قرار دارد به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر تنها پیست اسکی قله قابل استفاده است؛ اما پروژه تله‌کابین توچال که در آن زمان منحصربه‌فرد بود، منطقه پشت قله را نیز شامل می‌شد که در حدود نصب ۱۲ دستگاه بالابر در آن طراحی شده بود و تا قله دیزین پیش می‌رفت و امکان هفت ماه اسکی کردن را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کرد.

پیست اسکی توچال

در حال حاضر ایستگاه هفت تله‌کابین توچال با وجود دو تله سیژ و یک تله اسکی در فصل زمستان از اواسط آبان تا اواسط خرداد ماه پذیرای ورزشکاران است. امکانات رفاهی این پیست شامل یک هتل و دو رستوران است. این پیست نیز از سوی فدراسیون جهانی عنوان بین‌المللی به خود گرفت و تا به حال چندین دوره مسابقه بین‌المللی اسنوبرد با حضور قهرمانان جهان و المپیک در آن برگزار شده است.

افتتاح رسمی پیست اسکی توچال

در مراسم رسمی افتتاح پیست اسکی توچال که روز پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ با حضور رئیس فدراسیون اسکی و رئیس هیئت اسکی استان تهران و اعضا و مربی تیم ملی اسکی آلپاین برگزار شد، به‌صورت رسمی پیست اسکی این مجموعه کلید خورد تا یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های ایران در اواخر پاییز آغاز به کار کند. بارش یک متری برف در ایستگاه هفت تله‌کابین توچال شرایط مطلوبی برای اسکی فراهم آورده است.

پیست اسکی توچال از معدود پیست‌های اسکی جهان است که به فاصله تنها پنج کیلومتری از شمال شهر قرار دارد.

 از اواسط آبان تا اواسط خرداد پذیرای علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است.

این مجموعه دارای ۳ پیست جداگانه به شرح زیر است.

پیست اسکی ایستگاه هفتم (قله)

این پیست که از پایین قله توچال (۳۸۵۰ متر) آغاز شده و در هتل (۳۵۵۰ متر) پایان می‌پذیرد، دارای یک دستگاه تله‌سیژ (دوپل مایر) و یک دستگاه تله‌اسکی است. درازای پیست ۱۲۰۰ متر است.

پیست اسکی توچال

با توجه به بلندای پیست اسکی ایستگاه هفتم (بیش از ۳۵۰۰ متر از سطح دریا)، این پیست به همراه پیست اسکی سبلان در استان اردبیل، نخستین پیست‌های اسکی برف‌گیر کشور هستند که بیش از هشت ماه در سال قابل بهره‌برداری است. همچنین در این پیست هاف پایپ (Half Pipe) نیز به کار گرفته می‌شود.

پیست اسکی ایستگاه هفتم (دامنه غربی)

این پیست در دامنه غربی کوه توچال جای گرفته است. چشم‌اندازهای بی‌همتای کوه‌های پیرامونی نمای ویژه‌ای به این پیست بخشیده است. درازای پیست ۹۰۰ متر است که بالاترین نقطه آن ۳۷۵۰ متر و پایین‌ترین نقطه آن هتل (۳۵۵۰ متر) است. همچنین در این پیست یک دستگاه تله‌سیژ پوما به کار گرفته شده است.

پیست اسکی توچال

پیست اسکی ایستگاه هفتم به پنجم

درازای این پیست نزدیک به ۵۵۰۰ متر است که بلندترین نقطه آن ۳۷۵۰ متر بوده و تا نقطه‌ای در ایستگاه پنجم در ۲۹۴۰ متری پایان می‌گیرد. این پیست به دلیل نوساز بودن از امکانات تله‌سیژ یا تله‌اسکی بی‌بهره است.

مزایای پیست اسکی توچال:

  • نزدیکی به مرکز شهر
  • مطمئن بودن مسیر حرکت تا پیست
  • استفاده از هتل زیبا و مجهز توچال
  • تهیه بهترین لوازم اسکی از مدرسه اسکی
  • دارای سه خط تله سیژ و یک خط تله اسکی
  • بهترین و مجرب‌ترین مربیان اسکی

پیست اسکی توچال

امکانات پیست اسکی توچال:

  • زمان بهره‌برداری: تمام ایام سال 
  • در زمان بهره‌برداری اسکی: ایام هفته به غیر از روزهای یکشنبه 
  • امکانات آموزشی: مدرسه اسکی

هتل توچال

پیست اسکی توچال

از سال ۲۰۰۳ مهمان‌پذیری به نام «هتل توچال» در ایستگاه هفتم تله‌کابین توچال تکمیل و راه‌اندازی شده است. نمای این هتل از چوب بوده و به دامنه شمالی توچال و دامنه جنوبی البرز مرکزی و قلل کلون بسته و خلنو اشراف دارد. قدیمی‌ترین جان‌پناه کوهنوردی ایران (اسپید کمر) در جنوب قلّه توچال و شرق ایستگاه ۵۵ قرار دارد.

این هتل در ارتفاع ۳۵۴۵ متری از سطح دریا واقع شده که از این لحاظ مرتفع‌ترین هتل کوهستانی دنیا از سطح دریا است. این هتل  در زیربنایی به مساحت ۲۴۳۰ مترمربع احداث شده است.

این هتل مجهز به رستوران مجلل، لابی با منظره‌ای رو به پیست، امکانات ورزشی تفریحی نظیر پینگ‌پنگ، بیلیارد و سیستم نمایش فیلم داخلی است.

تله سیژ چشمه

پیست اسکی توچال

این دستگاه از جنب ایستگاه اول تله‌کابین تا محل رستوران چشمه، با منظره‌ای بی‌بدیل از شهر تهران، آماده خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان است.

پیست اسکی توچال







منبع : کجارو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار