رئیس جمهور آمریکا گفت به این نتیجه رسیده است که عرضه کافی نفت از طرف کشور‌های دیگر نسبت به ایران وجود دارد و این موضوع اجازه لازم را برای کاهش خرید نفت و محصولات مرتبط با آن از ایران می‌دهد.
کد خبر: ۵۲۶۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 18 November 2017
به گزارش تابناک : ترامپ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: امکان کاهش خرید نفت از ایران وجود دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا در اطلاعیه‌ای بدون اشاره به تعهدات دولتش در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام)، اعلام کرد: با توجه به اختیاراتی که قانون اساسی به من در مقام ریاست جمهوری آمریکا داده است پس از بررسی گزارش‌هایی که از طرف نهاد اطلاعاتی دولت در بخش انرژی به کنگره در دوازدهم ماه سپتامبر ارائه شده است و همچنین پس از ارزیابی فاکتور‌های مرتبط با اقتصاد جهانی، بررسی شرایط در رابطه با افزایش تولید نفت از طرف برخی از کشور‌های خاص و همچنین ظرفیت تولید ناخالص نفت و در دسترس بودن ذخایر راهبردی؛ من به این نتیجه رسیده ام که عرضه کافی نفت و محصولات مرتبط به آن از طرف کشور‌های دیگر نسبت به ایران وجود دارد و این موضوع اجازه لازم را برای کاهش خرید نفت و محصولات مرتبط با آن از ایران می‌دهد.

من به بررسی این موضوع از نزدیک ادامه می‌دهم. وزیر خارجه این اجازه را دارد که این تصمیم را در روزنامه رسمی دولت منتشر کند.

رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم آنکه در این بیانیه الزامی برای کاهش میزان خریداری محصولات فرآورده‌های نفتی ایران مطرح نکرده هیچ اشاره‌ای هم به تعهدات واشنگتن برای عدم تلاش در زمینه کاهش فروش نفت ایران نکرده است.

دولت آمریکا به موجب بند ۲۱ برجام موظف است از تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران، «شامل محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشور‌هایی که می‌توانند نفت خام ایران را بخرند» جلوگیری کرده و اجرای تحریم‌ها در زمینه «خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و گاز طبیعی از ایران» را متوقف کند.

دولت ترامپ در حالی در بیانیه روز پنجشنبه اشاره‌ای به این تعهدات آمریکا نکرده که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در چند بیانیه‌ای که بعد از اجرایی شدن توافق موقت ژنو و «برجام» برای اعلام وضعیت عرضه محصولات نفتی صادر کرده بود، اعلام کرد که دولتش طبق تعهداتش در برجام به دنبال کاهش فروش نفت ایران نیست.





منبع : باشگاه خبرنگاران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار