سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز گفت: باغ سیب کرج در صورت تعاملات بین دستگاهی قابلیت جهانی‌شدن دارد.
کد خبر: ۵۲۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 13 November 2017
به گزارش تابناک : حسین امین افشار در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر دوشنبه در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برگزار شد، بابیان اینکه حوزه میراث فرهنگی حوزه چالش‌برانگیزی است که این مهم به سبب تنوع کار و مسئولیت‌های متنوع به وجود آمده است، اظهار کرد: تلاش شده در قالب دستورالعمل و بخشنامه‌های مختلف بتوان مسائل مرتبط با حوزه میراث فرهنگی را ضابطه‌مند کرد.
وی با اشاره به اینکه حفظ آثار باستانی برای آیندگان ازجمله اهداف حائز اهمیت محسوب می‌شود که در این راستا از توان صددرصدی خود بهره خواهیم گرفت، افزود: افزایش حساسیت‌های مردمی برای حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی به‌عنوان بخشی از پیشینه تاریخی و فرهنگی کشور الزامی است. سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز تصریح کرد: موزه‌ها گنجینه‌های هر استان محسوب می‌شود، باید با تلاش‌های بی‌وقفه به‌عنوان میراث داران واقعی درزمینهٔ رفع مشکلات این حوزه یکی دیگر از موارد حائز اهمیتی است که باید موردتوجه قرار گیرد.
طرح جامع حفاظت از کاخ مروارید تدوین می‌شود
امین افشار با تأکید بر اینکه حفظ میراث فرهنگی در بدنه قانون حاکم بر کشور و بر اساس چارچوب قانونی انجام خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت مردمی و دستگاه‌های اجرایی در راستای حفظ آثار ملی باید در صدر اقدامات قرار گیرد چراکه بدون همکاری همگانی و همه‌جانبه در جامعه به اهداف عالی مدنظر دست پیدا نخواهیم کرد. وی اعتلای فرهنگ، حفظ هویت غنی و تاریخی استان البرز را ازجمله اقدامات مهم برشمرد و در تشریح وضعیت باغ سیب مهرشهر کرج گفت: سازمان میراث فرهنگی موظف است در هرجایی که تشخیص دهد هویتی از گذشتگان وجود دارد، نقش حاکمیتی خود را انجام دهد.
وی بابیان اینکه بحث حفاظت از باغ سیب مهرشهر کرج در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، افزود: در خصوص بحث حفاظت از کاخ مروارید نیز مشاوری بکار گیری شده که درصدد تدوین طرح جامع حفاظت از کاخ مروارید است. سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز فازبندی امور مرتبط با تدوین طرح جامع حفاظت از کاخ مروارید، ارائه شرح خدمات، اخذ مجوز و تأمین اعتبار را ازجمله اقداماتی برشمرد که به‌تدریج انجام خواهد پذیرفت و گفت: باید به این نکته نیز اشاره کرد که مرمت آثار باستانی و میراث فرهنگی همواره به‌گونه‌ای انجام می‌شود که به اصالت بنا خدشه وارد نشود.
ثبت ملی باغ سیب کرج نافی مسئولیت بنیاد مستضعفان نیست
امین افشار با اشاره به اینکه باغ سیب مهرشهر کرج جز هویت مردم بوده و با این منطقه پیوند خورده است، اظهار کرد: این باغ را می‌توان به‌عنوان اثر معنوی، مکان - رویداد به ثبت ملی برسانیم، بدون شک این اقدام نافی مسئولیت بنیاد مستضعفان نخواهد بود. سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز در ادامه بیان کرد: اگر تعاملات بین دستگاهی در استان البرز ایجاد شود؛ باغ سیب مهرشهر کرج قابلیت میراث جهانی‌شدن برای البرز را دارد. وی همچنین بابیان اینکه حفاظت، مرمت، ساماندهی، ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی بر عهده معاونت میراث فرهنگی است، ادامه داد: منبر ارنگه با ۷۰۰ سال قدمت در استان البرز واقع‌شده که بدون شک پتانسیل غنی در بحث گردشگری محسوب می‌شود. امین افشار شناسایی تهدیدات آثار تاریخی را یکی دیگر از اقدامات اساسی برشمرد که در حوزه معاونت میراث فرهنگی انجام می‌گیرد و افزود: در حوزه حفاظت در سه بخش بناهای تاریخی، تپه‌ها و محوطه‌ها همچنین بافت‌های تاریخی وارد عمل می‌شویم.
مرمت قلعه صمصام و کاخ سلیمانیه در مراحل پایانی است
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز لزوم توجه به موزه‌داران شخصی در استان را ازجمله موارد حائز اهمیت برشمرد و گفت: امید است بتوان نسبت به احداث موزه، مرمت اشیا، سنگ‌نگاره و دست کندها با جدیت بیشتری نسبت به گذشته وارد عمل شد. وی نبود موزه مردم‌شناسی را یکی دیگر از خلاءهای موجود در استان البرز عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر مقوله مهم نمایش سرزمینی به لحاظ مردم‌شناسی در استان البرز انجام‌نشده که پیرو این امر با پژوهشگاه مردم‌شناسی وارد مذاکره شده‌ایم اما باید به این‌ نکته نیز اشاره کرد که انجام تمام امورات یادشده به‌تنهایی توسط میراث فرهنگی قابل انجام نیست.امین افشار با اشاره به اینکه در خصوص مرمت و بهسازی امامزادگان استان می‌توان با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه طرحی تدوین کرد تا بدین ترتیب با رعایت اصولی خاص در این حوزه وارد عمل شد، گفت: اختلاف‌نظر و دیدگاه‌های بین دو سازمان میراث فرهنگی و اوقاف در این بخش باید به‌صورت کارشناسی و تخصصی برطرف شود. سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اینکه دو رویکرد دربرگیری ارزش تاریخی و گردشگری برای طرح‌های هادی روستایی مدنظر قرار داده‌شده است، ادامه داد: بحث مرمت قلعه صمصام و کاخ سلیمانیه در مراحل پایانی به سر می‌برد.






منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار