ادویه مخلوط Za'atar یکی از ادویه‌جات اصلی در غذاهای مردم خاورمیانه است مردم این ناحیه از این ادویه به میزان فراوان در غذاهای خود استفاده می‌کنند. وجود برخی مواد به همراه آویشن و دانه‌های کنجد در این ادویه باعث شده است تا با مصرف این ادویه بتوانید کلسترول بد بدن را از خود دور کنید. این ادویه ضد باکتریایی بسیاربالایی است.
کد خبر: ۵۱۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳ 02 November 2017
به گزارش تابناک : همانطور که می‌دانید نمک و چاشنی‌های ترش و ادویه‌جات مختلف مزه غذا را چندین برابر خوشمزه‌تر می‌کنند، از این رو همه ما در حد امکان در آشپزی خود از انواع ترشیجات، نمک و فلفل، برای طعم‌دار کردن غذا بهره می‌بریم. در این مطلب سعی کرده‌ایم شما را با ۵ نوع ادویه که خود مخلوطی از دیگر مواد و ادویه‌ها است، آشنا کنیم تا با استفاده از آن با طعم واقعی برخی از ادویه‌ها بیشتر آشنا شوید. نمک بی شک مهمترین چاشنی هر غذایی است، اما استفاده بیش از حد این ماده غذایی می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری بر بدن ما وارد کند. از جمله مشکلاتی که نمک برای ما به وجود می‌آورد، فشار خون بالا است که این بیماری به راحتی می‌تواند باعث بروز سکته‌های مغزی و قلبی شود.

حال برای خوش طعم کردن غذا باید به فکر یک جایگزین مناسب باشیم. برخی ادویه‌ها در جهان وجود دارند که می‌توانند تا حدودی جانشین مناسبی برای نمک‌ها و ترشی‌ها باشند. اما در علم آشپزی روش‌هایی جایگزین دیگر نیز وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. جالب توجه‌ است که بدانید ادویه‌هایی وجود دارند که می‌توانند طعم غذا را فوق‌العاده خوش طعم و لذیذ کنند، بدون آنکه مشکل خاصی برای شما و خانواده‌تان به وجود آورند. شما می‌توانید با استفاده از ادویه‌های خاصی، احساس جوان بودن را در خود زنده کنید و از مزایایی بهداشتی این گونه ادویه‌ها بیشترین بهره را ببرید. ادویه‌هایی را که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید، خود از ترکیب چندین ادویه و مواد دیگر تهیه شده‌اند که قادرند غذای شما را بسیار خوش‌طعم کنند.
 

۱. ادویه مخلوط، گرم مصالح (Garam Masala)
ادویه گرم مصالح از مخلوطی از ادویه‌جات به همراه ادویه کاری درست شده است. این ادویه تقریبا تمام ادویه‌های مفید از جمله فلفل برای کاهش فشار خون، دارچین برای تنظیم قند خون، دانه‌های رازیانه برای کاهش زمان هضم، میخک‌ها برای جلوگیری از تولید گاز در معده، بادیان ختایی یا (انیسون ستاره‌ای) برای نابودی نفخ شکم و همچنین جوز برای تقویت حافظه و آرامش را داراست. شما می‌توانید بعد از کباب کردن سیب زمینی، این ادویه را روی آن بریزید و سپس میل کنید. همچنین می‌توانید از این ادویه برای خوشمزه و خوش‌طعم کردن انواع کباب‌ها نیز استفاده کنید. حتی می‌توانید این ادویه را به همراه سیب زمینی پخته شده نیز میل کنید و از طعم و مزایای بهداشتی فراوان آن نهایت لذت و بهره ببرید. این ادویه می‌تواند با کدو تنبل پخته شده نیز سرو شود. همچنین این ادویه می‌تواند گرما و تندی خاصی به غذای‌تان ببخشد.
 

۲. ادویه مخلوط هریسا (Harissa)
ادویه هریسا از افریقای شمالی سرچشمه می‌گیرد. این ادویه چسبناک را شما هم می‌توانید در بازار خریداری کنید و هم می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید. فقط کافی است، مواد اولیه آن را از قبل، تهیه کرده باشید. این ادویه سرشار از ویتامین‌های A، C و B6 است که بسیار برای چشم مفید است. همچنین هریسا با دارا بودن آنتی اکسیدانی لیکوپن سیستم ایمنی را قوی کرده و با بیماری‌های سرطانی مبارزه می‌کند. به خاطر وجود فلفل قرمز در این ادویه متابولیسم سرطان در بدن متوقف می‌شود. زیره سیاه موجود در این ادویه می‌تواند مثل یک آنتی هستامین عمل کند. شما می‌توانید برای ساخت این ادویه از گشنیز، گوجه‌فرنگی، گلبرگ‌های گل رز و نعناع نیز استفاده کنید. مقداری سیر و روغن زیتون را نیز می‌توان به آن اضافه کنید. برای غذاهای کبابی می‌توانید هویج و دیگر سبزیجات را به همراه این ادویه روی مواد غذایی که می‌خواهید کباب کنید، استفاده کنید.
 

۳. ادویه مخلوط Shichimi Togarashi (ترکیبی از هفت مخلوط ژاپنی)
ادویه ژاپنی Shichimi منبع سرشاری از ویتامین‌ها به ویژه ویتامین B است. بیشتر طعم و مزه ادویه ژاپنی از این گونه ویتامین‌ها است. در ضمن وجود فلفل قرمز در این ادویه باعث می‌شود تا سم زدایی خوبی در بدن صورت گیرد. وجود کنجد سیاه و سفید در این ادویه می‌تواند شما را در مقابل انواع بیماری‌ها حفظ کند. این ادویه با دارا بودن مقداری سیر و تکه‌های مرکبات، در سالم ماندن شما نقش بسیار موثری را بازی می‌کند. شما می‌توانید این ادویه را به همراه سالاد، تخم مرغ، استفاده کنید. همچنین شما با استفاده گوجه فرنگی، به همراه ادویه می‌توانید آن را در مرغ، ماهی و حتی سیب زمینی مورد استفاده قرار دهید.
 

۴. ادویه مخلوط Za'atar
ادویه مخلوط Za'atar یکی از ادویه‌جات اصلی در غذاهای مردم خاورمیانه است مردم این ناحیه از این ادویه به میزان فراوان در غذاهای خود استفاده می‌کنند. وجود برخی مواد به همراه آویشن و دانه‌های کنجد در این ادویه باعث شده است تا با مصرف این ادویه بتوانید کلسترول بد بدن را از خود دور کنید. این ادویه ضد باکتریایی بسیاربالایی است، چرا که وجود پونه درون ادویه این ادویه چنین خاصیتی را به آن بخشیده است. شما می‌توانید این ادویه را درون ماست یونانی بریزید و میل کرده و از مزایای بهداشتی ماست یونانی به همراه این ادویه بهره کافی را ببرید. همچنین شما می‌توانید این ادویه را به همراه پنیر در وقت صبحانه میل کنید.
 

۵. ادویه کاری
انتخاب ادویه کاری می‌تواند یک انتخاب کلاسیک باشد. ویژگی‌های طبیعی ادویه کاری عبارتند از: کاهش وزن و کاهش التهابات داخلی بدن، چرا که وجود زرد چوبه درون این ادویه باعث می‌شود که التهابات داخلی بدن کم شود. شما می‌توانید این ادویه را به همراه فلفل و سبزیجات معطر به سوپ اضافه کنید و آن را بخورید. شما می‌توانید ادویه کاری را به همراه غذاهای دریایی چون؛ میگو، ماهی و دیگر غذاهای دریایی میل کنید. این ادویه با رنگ زرد و روشنی که دارد، می‌تواند علاوه بر خوش‌طعم کردن غذا، رنگ زیبایی نیز به آن‌ها ببخشد.
 
وجود چنین ادویه‌های خوش طعم و خوشرنگی، در هر غذایی باعث می‌شود که کودکان جذب چنین غذاهایی شوند، چرا که کودکان از غذاهای رنگی بسیار استقبال می‌کنند. شما با استفاده از این ادویه‌ها می‌توانید سلامتی خود و خانواده تان را نیز حفظ کنید.






منبع : ساعت 24 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار