کد خبر: ۵۱۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵ 22 October 2017
دیدنی‌ترین روستای بافق که در یک روز خورشید 3 مرتبه در آن طلوع و غروب می‎کند! +تصاویر
طلوع و غروب دل‌انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف، گاه‌گاهی حرکت ابرها بر دیوارهای کوهستانی آن جالب‌تر از همه اینکه در یک روزکوتاه زمستانی مردم روستای قطرم بافق شاهد سه مرتبه طلوع و غروب خورشید هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازبافق خبر،طلوع و غروب دل‌انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف، گاه‌گاهی حرکت ابرها بر دیوارهای کوهستانی آن جالب‌تر از همه اینکه در یک روزکوتاه زمستانی مردم روستای قطرم  شاهد سه مرتبه طلوع و غروب خورشید هستند.

معرفی ماسوله استان یزد در دل کویر

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان بافق و در فاصله 46 کیلومتری جنوب شرقی شهر بافق ازنظر موقعیت طبیعی در دامنه غربی کوه‌های باجگان قرارگرفته است. مزارع و باغات و منازل مسکونی در دامنه آفتاب‌گیر به‌صورت پلکانی نمای زیبا و دیدنی به این روستا داده است. به گفته بسیاری این روستا به ماسوله استان یزد معروف و ازنظر ساخت معماری و بافت تاریخی از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی برخوردار است که در کمتر روستایی قابل روئیت بوده و در نوع خود بسیار بی‌نظیر و خیره‌کننده است.

قدمت و پیشینه تاریخی روستای قطرم

به‌طورکلی استان یزد و شهرستان بافق جز سرزمین‌های باستانی و دارای میراثی درخشان از فرهنگ و تمدن کهن است. با توجه به اینکه کانون‌های اسکان و تجمع انسانی در استان یزد مانند سایر مناطق ایران ابتدا در دامنه‌ها و دره‌های قلمرو کوهستانی و کنار چشمه‌ها و آب‌های دائمی بوده دره قطرم و شادکام، باجگان در ناحیه بافق و در استان از نخستین کانون‌های زندگی و تجمع انسانی در منطقه به‌حساب می‌آید و شاید بتوان گفت که قدمت این روستا و امثال آن دارای منبع آب چشمه‌ای چندین هزارساله باشد و شاید بتوان گفت این روستا قبل از پیدایش تمدن کاریزی وجود داشته است. وجود قبرستان بسیار قدیمی خورشیدی در ورودی روستای قطرم از دلایل و عوامل دیگر سابقه دیرینه سکونت در قطرم است وجود چراغ‌های پیه‌سوز قدیمی و حتی اشکال و اجسامی که انسان امروزی حتی استفاده آن را نمی‌داند مانند میخ‌های سفالی که در اطراف قطرم، دهک، باجگان دیده می‌شود به‌عنوان میخ‌های کشتی نوح که دارای شکل منظم و به‌اندازه هویج و قطر سه سانتی و طول 30-10 سانتی‌متر است، چشمه تفریحی زیارتی و قدمگاه متبرکه آب سی بزی و وجود قلعه قدیمی مشهور به قلعه دختر در لبه پرتگاه کوهستانی نزدیک چشمه آب سی بزی، پیر قطرم که زیارتگاهی بسیار قدیمی و مورداحترام و تقدیس مردم منطقه همه بیانگر قدمت روستای قطرم است.

روستای قطرم ازنظر آب و هوایی دارای وضعیتی بسیار نادر و منحصربه‌فرد بوده به‌طوری‌که در این روستا محصولات گرمسیری نظیر خرما، پسته، انواع سبزیجات، سیفی جات، مرکبات و... تا محصولات سردسیری نظیر گردو، بادام، زردآلو و دیگر محصولات سردسیری دیده می‌شود. از دیدنی‌های روستا چشمه آب بسیار ارزشمندی است که استمرار حیات اقتصادی و اجتماعی قطرم از گذشته تاکنون بدان وابسته بوده و در اطراف چشمه بیشه زاری بسیار دیدنی و سرسبز وجود دارد.

وجود گونه‌های گیاهی و جانوری مانند سبل اورس، بنه، بادام‌کوهی، انجیر وحشی و گیاهان صنعتی و داروئی مانند انغوزه، زیره، گل‌گاوزبان و... همچنین تنوع گونه‌های جانوری همانند بز، قوچ، کل، میش، کبک، تیهو و به‌علاوه کوه‌ها و بیابان‌های اطراف روستا زیستگاه گونه بسیار خاص، نادر و درخطر انقراض یوزپلنگ آسیایی است.

انتهای پیام/ع.ع

دیگر شرایط زیست‌محیطی که می‌توان بدان اشاره کرد: وجود کوه‌های مرتفع و دیوارهای تند کوهستانی که شرایط مناسبی برای علاقه‌مندان به کوه‌پیمایی فراهم آورده است.

طلوع و غروب دل‌انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف گاه‌گاهی حرکت ابرها بر دیوارهای کوهستانی آن جالب‌تر از همه اینکه در یک روزکوتاه زمستانی مردم این روستا شاهد سه مرتبه طلوع و غروب خورشید هستند.

از بازی‌ها و مراسمات سنتی نیز می‌توان به دغال بازی، پل شیرازی، شاه‌دزد بازی، عروسی‌های سنتی، تالو گردانی، تعزیه، علم‎گردانی، نخل برداری، نوع خاصی از سینه‌زنی به نام جوش دوره، دیگر مراسمات مذهبی اشاره کرد. همچنین در سنوات اخیر به همت ویاری جوانان روستا و دیگر اهالی آن برگزاری مراسمات نوروزی رونق جدیدی به خود گرفته، ازجمله این مراسمات می‌توان به برگزاری نمایش‎های طنزگونه، مسابقات شاد و جذاب، طبخ آش سنتی نام برد.

دیوارهای سنگی منازل مسکونی و باغات کوچه‌های مسقف غیر هم‎سطح پلکانی، پرپیچ‌وخم و باریک معروف به کوچه‌های آشتی‌کنان. آثار امنیتی، دفاعی نظیر قلعه و کمینگاه‌های قدیمی. تأسیسات آبی قدیمی نظیر استخر و آسیاب‌های متعدد آبی. شیوه سنتی دامداری مثل مشک زنی و تلوم زنی از دیگر دیدنی‌های روستا صنایع‌دستی آن است که رابطه تنگاتنگی با طبیعی و مشاغل دامداری و کشاورزی آنان دارد.

از هنر و صنایع‌دستی قطرم می‌توان به سبدبافی با سرشاخه‌های بادام‌کوهی، حصیر و جارو و بادبزن بافی و کلاه و ژاکت بافی با کرک و پشم گوسفندان اشاره کرد.

ازجمله مهم‌ترین مشکلات این روستای تاریخی می‌توان به کمبود آب شرب، آسفالت نامناسب، کم‌عرض بودن پل‌ها و جاده، نداشتن اینترنت و گاز اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار