گذشت هجده ماه از مهلت قانونی ارائه طرح تفصیلی جدید کلان‌شهر کرج از سوی شهرداری موضوعی بود که در جلسه شورا مطرح و با واکنش اعضا مواجه شد.
کد خبر: ۵۰۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ 15 October 2017
به گزارش تابناک : پیش از ظهر امروز یکشنبه در شانزدهمین جلسه شورای شهر کرج طرحی دوفوریتی در خصوص عدم کارایی طرح تفصیلی شهر و ایرادهای موجود در آن مطرح و از سوی اعضای شورای شهر موردبررسی قرار گرفت.

گذشت هجده ماه از مهلت قانونی ارائه طرح تفصیلی جدید کرج از سوی شهرداری باعث شد که در جلسه امروز اعضا به این مسئله واکنش نشان داده و خواستار تسریع در مراحل اجرای این مهم شوند.

معاون معماری شهرسازی شهردار کرج در خصوص آخرین وضعیت اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ طرح تفصیلی کرج و بازنگری در این خصوص، گفت: دستور ارائه طرح تفصیلی اولیه سال ۸۸ و با تعیین اعتبار پنج‌ساله به ما ابلاغ و از سال ۹۳ قرارداد این طرح بسته و مطالعات آن انجام شد.

به گفته احمدی پرگو با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که به امضای اداره راه و شهرسازی البرز، شورا و شهرداری کرج رسیده است اقدامات لازم برای نظارت و بررسی طرح تفصیلی انجام می‌شود تا بازنگری‌ها نیز موردبررسی قرار گیرد.

لزوم دقت در تهیه طرح تفصیلی کرج

وی با اشاره به اینکه طرح تفضیلی کرج سال ۸۸ زمانی تصویب شد که اجرای طرح جامع اولیه کرج به پایان رسیده بود، گفت: این دو طرح باید به‌موازات هم اجرا می‌شد.

معاون معماری شهرسازی شهرداری کرج انعقاد تفاهم‌نامه برای به سرانجام رسیدن طرح تفصیلی کرج را اقدامی مهم برشمرد و گفت: این مهم در صورت اجرا می‌تواند به الگوی مناسبی برای کلان‌شهرهایی مانند مشهد و یا اصفهان تبدیل شود.

احمدی پرگو با تأکید بر اینکه برای تهیه طرح تفضیلی جدید که از سوی شورای اسلامی شهر درخواست شده است نیاز به هماهنگی نهادهای مشارکت‌کننده مانند اداره کل راه و شهرسازی استان است، گفت: برای به سرانجام رسیدن این طرح و ارجاع آن به کمیسیون ماده پنج یک سال زمان نیاز است.

حسین محمدی رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر کرج در این خصوص افزود: شهرداری باید مکلف شود اقدامات موردنیاز برای اجرای طرح تفصیلی را بر اساس طرح جامع موجود شهری پیش برده و به این کار سرعت بخشد.

مهدی حاجی قاسمی دبیر شورای اسلامی شهر با تأکید بر اینکه در تنظیم طرح تفصیلی نباید کیفیت فدای سرعت شود، گفت: دقت در این طرح باید در اولویت باشد و این مهم نیازمند برگزاری جلسات کارشناسانه است.

شورای شهر مکاتبه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برای تخصیص کمک‌های دولتی لازم به‌منظور تکمیل طرح تفضیلی بازنگری شده کرج داشته استعباس زارع رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به اینکه شورای شهر برای تهیه این طرح مهم شهری منابع تخصیص داده است، گفت: به همین منظور شهرداری کرج باید مطالعات این طرح را به‌درستی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت اختیارات شوراهای شهر را طبق قانون پنجم و ششم توسعه محدود کرده است، گفت: تشکیل کمیته راهبردی در شهرها مدنظر است تا بتوان پروژه‌ها و طرح‌های مهم شهری را به سرانجام رساند.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر کرج با تأکید بر اینکه گسترش سطح وظایف شوراهای اسلامی شهر باید پیگیری شود، گفت: در صورت تحقق این مهم می‌توان اقدامات مهمی مانند تنظیم طرح تفصیلی شهری را به بهترین شکل ممکن به سرانجام رساند.

زارع تأکید کرد: شورای شهر مکاتبه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برای تخصیص کمک‌های دولتی لازم به‌منظور تکمیل طرح تفضیلی بازنگری شده کرج داشته است.

در ادامه احد رسولی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شورای اسلامی شهر کرج، گفت: طرحی که مهندسین مشاور به‌عنوان طرح جامع آماده کرده‌اند باکمی تغییر به طرح تفصیلی تبدیل‌شده و در دست بررسی است، این طرح نمی‌تواند برای بازنگری و مطالعات جدید طرح تفصیلی شهر کرج بکار برده شود.

کاستی‌های طرح‌ تفصیلی و جامع کرج برطرف شود

به گفته رسولی اگر سند بالادستی طرح تفصیلی با سندهای پایین‌دستی که درگذشته تهیه‌شده تفاوتی چندانی نداشته باشد شهر در آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تهیه طرح مطالعاتی «سی. بی.اس» برای بازنگری طرح جامع و تفصیلی ضروری است، گفت: کاستی‌های طرح‌های موجود باید برطرف شود.

منصور وحیدی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر کرج در ادامه بابیان اینکه طرح تفصیلی حال حاضر کرج ایرادات زیادی دارد، گفت: تنها مقام مسئول در این زمینه شهرداری نیست.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر کرج گفت: تهیه طرح‌های این‌چنینی که ازجمله طرح‌های فرادستی است باید از سوی مقامات مهم کشور مانند وزارت خانه‌ها پیگیری شود .

طرح دوفوریتی تسریع در ارائه طرح تفصیلی کرج با توجه به انجام مکاتبات لازم از سوی شورا و شهرداری این کلان‌شهر با مسئولان مربوطه به تصویب رسید.





منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار