سرپرست شرکت عمران وبهسازی شهری ایران گفت: نوسازی بافت فرسوده در کشور نیازمند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
کد خبر: ۵۰۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ 12 October 2017
به گزارش تابناک : هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در هفدهمین نمایش سیاست های توسعه مسکن در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برای ورود به نوسازی ۲۷۰ محله نیازمند فراهم کردن اقدامات لازم هستیم گفت:طبق قانون برنامه ششم توسعه تمامی سازمان ها از جمله راه و شهرسازی، وزارت کشور، ستاد ملی باز آفرینی؛ باید سالانه به مبحث نوسازی و بهسازی ۲۷۰ محله در سراسر کشور ورود پیدا کنند.


وی در ادامه افزود:طبق این قانون سطح کیفی زندگی در محلات هدف، باید با سطح میانگین کیفیت زندگی در همان شهر برابری کند و این یکی از مهمترین اقداماتی است که تمامی سازمان ها در این بخش باید رعایت کنند.


سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه از نظر محاسبات ریاضی دستیابی به چنین هدفی غیر ممکن است افزود: با رشد سرانه فضای عمومی میزان بافت های فرسوده افزایش و در نتیجه دسترسی به آن بسیار دشوار تر می شود.

عشایری در ادامه اظهار کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و ستاد ملی باز آفرینی باید سالانه به ۲۷۰ محله برای نوسازی ورود پیدا کند، اما این به آن معنا نیست که در هر سال ۲۷۰ محله بازسازی شود، زیرا بر اساس محاسبات انجام شده در ایران نوسازی هر محله بین ۱۰ تا ۱۲ سال زمان می برد.

وی در ادامه تاکید کرد: تا پایان برنامه هفت توسعه وزارت راه و شهر سازی به همراه شهرداری های برای نوسازی ۲۷۰۰ محله اقدام کرده و این تعداد محله تا پایان برنامه ششم به ۱۳۰۰ منطقه خواهد رسید.

عشایری گفت: برا ساس برآورد های انجام شده نوسازی محله های فرسوده بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که برای دستیابی به این رقم علاوه بر کمک های دولت و شهرداری ها همکاری توسعه گران (انبوه سازان، خیر ین) و ساکنان بافت های فرسوده لازم است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مسکن باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ورود انبوه سازان به بافت های فرسوده گفت: قرار نیست دولت پروژه هایی مانند مسکن مهر را برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر بگیرد و به انبوه ساز بگوید این پروژه ها را از پول دولت بساز چنین چیزی از سوی دولت امکان پذیر نیست.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات به بافت های فرسوده گفت: اولویت تسهیلات خرید مسکن با افزایش مدت بازپرداخت آن برای ساکنان بافت های فرسوده است که این طرح در حال حاضر در هیات دولت و بانک مرکزی در دست بررسی است.

عشایری با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف بازسازی محلات فرسوده مقرر شده جریان عرضه و تقاضای ساخت و ساز را در این مناطق به گونه ای تعریف کنیم که خود ساکنان بافت و شهروندان ترغیب به دریافت تسهیلات ارزان قیمت داشته باشند گفت: انبوه ساز نیز با توجه به افزایش تقاضا برای سکونت در این بافت ها انگیزه های لازم را برای ورود به این محله ها  پیدا می کند.

وی تاکید کرد: تجربه ها نشان داده تخریب کردن و ورود به بافت های فرسوده همواره با شکست بوده بنابراین در بافت های فرسوده تخریب و نوسازی دیگر جوابگو نیست.






منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار