نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران؛ نیز با اشاره به اجرای سیاست اخیر دولت در زمینه حذف ارز مبادله ای برخی از کالاها از جمله کنجاله سویا تصریح کرد: دولت در تلاش است تا با حذف ارز مبادلاتی به یکسان سازی نرخ ارز اقدام کند.
کد خبر: ۴۹۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ 25 September 2017
به گزارش تابناک : در پی اعلام  برخی مسئولان خصوصی مبنی بر حذف  ارز مبادله ای نظیر کنجاله سویا و برخی از محصولات دامی دیگر پیش بینی می شود مردم طعم تلخ گرانی برخی اقلام اساسی همچون گوشت، را مجددا تجربه کنند.

 سیر نزولی قیمت کالاهای اساسی در حالی است که برخی از کارشناسان و فعالان بخش خصوصی معتقد هستند سیاست حذف ارز مبادله ای هنوز اثر واقعی خود را در اقتصاد کشور نشان نداده است و نیمه دوم سال جاری زمان بروز تبعات حاصل از اجرای این سیاست بر روی قیمت های کالا های اساسی خواهیم بود.

 افزایش 80 درصدی قیمت کالاهای اساسی
رئیس سابق مجمع عالی واردات در گفتگو با اکو تیتر با انتقاد از سیاست اخیر دولت در زمینه حذف ارز مبادله ای  برای برخی از کالاها نظیر کنجاله سویا عنوان کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی دولت مقرر شده است که بخش خصوصی برای واردات برخی از کالاهای  ارز مبادله ای استفاده کند و وزارت صنعت در صورت ذخیره سازی، کالاهای اساسی را با ارز مبادلاتی وارد کند.

محمد حسین برخوردار اعمال سیاست فوق را موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار طی نیمه دوم سال عنوان کرد و گفت: در صورتی که ذخیره سازی کالاها با ارز مبادله ای برای مواقع اضطراری صورت بگیرد قیمت کالاهای اساسی به میزان 70 الی 80 درصد افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با بیان این مطلب که حذف ارز مبادله ای اگر قرار است در دستور کار دولت قرار بگیرد باید تمامی اقلام اساسی مردم را شامل شود، تصریح کرد: برخوردار شدن برخی از کالاها از ارز مبادله ای و بی‌بهره ماندن سایر اقلام خود آشفتگی در بازار را سبب خواهد شد.
         
  بانک مرکزی توان تامین ارز مبادله ای را ندارد
در این میان نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران؛ نیز در گفتگو با اکو تیتر با اشاره به اجرای سیاست اخیر دولت در زمینه حذف ارز مبادله ای برخی از کالاها از جمله کنجاله سویا تصریح کرد: دولت در تلاش است تا با حذف ارز مبادلاتی به یکسان سازی نرخ ارز اقدام کند. این در حالیست که در شرایط فعلی اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز امکان پذیر نیست.

پدرام سلطانی با بیان این که حذف ارز مبادلاتی برخی کالاهای نظیر کنجاله سویا موجب افزایش بی رویه قیمت خوراک دامی در بازار می شود تصریح کرد: در شرایط کنونی به نظر می سد هر چه جلوتر می رویم تامین ارز در راستای نیازهای ارزی کشور برای بانک مرکزی دشوارتر می‌شود و به همین جهت هم در تخصیص ارز در مرکز مبادلات ارزی زمان طولانی‌تر شده و از تعداد ارزهای قابل تخصیص نیز کاسته می‌شود.






منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار