مدیران خودروساز داخلی آشکارا از اجرای قانون و رعایت الزامات سرباز می زنند و تمایلی به رعایت حق مشتری ندارند. این در حالیست که موضوع پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی همواره پاشنه آشیل خودروسازان و مورد انتقاد کارشناسان بوده است.
کد خبر: ۴۹۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 19 September 2017
به گزارش تابناک : تولید خودروهای پراید، پژو ۴۰۵، پرشیا، وانت زامیاد و سمند سری اول در حالی به دلیل پاس نکردن استانداردهای لازم تا دی ماه سال‌ آینده متوقف خواهد شد.

الزام قانونی خودروسازان مبنی بر توقف تولید مدل های کهنه ، از مد افتاده و غیرقابل ارتقای کیفیت ، همواره به بهانه های مختلف به زمان دیگری موکول میشود. دو خودروساز بزرگ کشور گوئی مایل به ارتقای کیفی تولیدات خود نیستند و ساده ترین راه را که همان ادامه راه همیشگی و عرضه کالای بی کیفیت به مشتری است ، را برگزیده اند.

عرضه مدل های بین ۳۰ تا ۴۰ سال قبل ساده ترین و بی دردسرترین راه برای فعالیت و پول درآوردن یک بازار انحصاری داخلی است که خودروسازان ما برگزیده اند.

محصولاتی مانند  ۴۰۵و پراید خودروهایی هستند که در کشور مبدا از دهه ها قبل تولید نمیشوند و اساسا خودرویی که در ایران تولید میشود با خودروی مشابه فرانسوی و یا کره ای آن تفاوت های کیفی بسیار زیادی دارد.

موسسه استاندارد ، وزارت صنایع و پلیس راهنمایی و رانندگی هریک در محدوده وظایف قانونی خود، مسئول رسیدگی و کنترل کیفی و ایمنی خودروها هستند و بارها و بارها تذکر و الزاماتی برای خودروسازان تعیین شده است ولی متاسفانه همواره از عملی شدن آنها خبری نشده و به بهانه های مختلف به مرحله اجرا گذاشته نشده اند. وضعیت تولید در سال های اخیر در واحدهای خودروسازی ، همزمان با جهش یکباره قیمت ها نزد افکار عمومی غیرقابل قبول گردیده و مصرف کننده ایرانی مصمم به دفاع از حقوق قانونی و بحق خود در این زمینه است.

این در حالی است که مدیران خودروساز داخلی آشکارا از اجرای قانون و رعایت الزامات سرباز می زنند و تمایلی به رعایت حق مشتری ندارند. این در حالیست که موضوع پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی همواره پاشنه آشیل خودروسازان و مورد انتقاد کارشناسان بوده است.

در یک سال گذشته درباره پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی که در سطح کیفی تک ستاره قرار دارند گزارش‌های زیادی منتشر شد که به دنبال این انتقادات شورای سیاست‌گذاری خودرو تعداد استانداردهای اجباری خودرو را از استانداردهای ۵۲ گانه فعلی به ۸۳ استاندارد افزایش داد تا خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت تولیدات خود شوند.

در همین ارتباط امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو معتقد است: بررسی گزارش‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد که ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو ماه‌ها و بلکه سالها است که برخی محصولاتشان را در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌کنند و ارتقایی در کیفیت این محصولات صورت نگرفته است، اظهار کرد: در این شرایط پرسش کلیدی این است که چرا خودروسازان به گزارشهای ارزیابی کیفیت ترتیب اثر نمی‌دهند و چرا کیفیت خودروها افزایش نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه البته در برخی خودروها مانند پراید و پژو ۴۰۵ بیش از این امکان اصلاح و افزایش کیفیت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این خودروها از نظر طراحی و پلت‌فرم قدیمی هستند و خودروسازان باید به فکر بازنشسته کردن آنها باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: اما در این میان مسئله این است که در حال حاضر جایگزینی برای این دو خودرو که جزو ارزان‌ترین خودروهای داخلی هستند وجود ندارد و توقف تولید آنها باعث ایجاد مشکل برای خریداران و متقاضیان این محصولات خواهد شد.

وی افزود: بنابراین باید تدابیری اندیشیده شود که هزینه‌های تولید خودرو در کشور کاهش یافته و بتوان خودروهای جدید و با کیفیتی را با قیمت پایین جایگزین خودروهای فعلی کرد.

کاکایی تصریح کرد: البته گذشته از این دو خودرو دیگر خودروهای قرار گرفته در لیست خودروهای با کیفیت پایین امکان اصلاح و افزایش کیفیت دارند اما مشخص نیست چرا این کار صورت نمی‌گیرد.





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار