در حالی که قنات قصبه گناباد به‌علت عدم لایروبی در سال‌های اخیر در حال خشک شدن است، وعده وعیدهای مسوولین تاکنون نتوانسته، جلوی مرگ تدریجی این قنات 2 هزار و 500 ساله را بگیرد.
کد خبر: ۴۹۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ 18 September 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ در حالی که قنات قصبه گناباد به‌علت عدم لایروبی در سال‌های اخیر در حال خشک شدن است، وعده وعیدهای مسوولین تاکنون نتوانسته، جلوی مرگ تدریجی این قنات 2 هزار و 500 ساله را بگیرد.

سال گذشته جشن ثبت جهانی قنات قصبه گناباد نیز برپا شد، اما اگر روند کنونی برقرار باشد، برای چند سال دیگر باید در عزا و سوگ مرگ قنات قصبه بنشینیم.

نماینده هیئت امنای قنات قصبه گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گناباد گفت: در چند سال اخیر 22 لیتر آب در ثانیه از میزان آب‌دهی قنات قصبه کم شده و دلیل این کاهش، عدم لایروبی قنات است.

غلامرضا نبی‌پور ادامه داد: اخیرا 500 متر با اعتباری که مالکین و اداره اوقاف گنباد تامین کرده‌اند، لایروبی قنات انجام شد، اما به‌دلیل کمبود اعتبار کار متوقف شده است.

وی بابیان اینکه رسوب لای در، دیواره و بستر قنات سبب تنگ شدن مسیر آب و بالا آمدن آن در بالا دست شده است، متذکر شد: رسوبات به مرور زمان سبب ایجاد لایه‌های سخت در دیواره‌ها و بستر قنات می‌شود و از طرفی با بالا آمدن آب در بالا دست، دیواره‌های قنات شروع به ریزش می‌کند و هر روز بر میزان خسارت وارد شده افزوده می‌شود.

نماینده هیئت امنای قنات قصبه گناباد با اشاره به تصویب یک هزار و 800 میلیارد تومان عتبار برای رفع مرمت همه قنات‌های موجود گناباد در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: اما آنچه که ابلاغ شده، 300 میلیارد تومان بوده که آن هم تخصیص نیافته است.

نبی‌پور با اشاره به اینکه توقف و تاخیر در لایروبی قنات قصبه در آینده آنچنان فاجعه‌ای در منطقه ایجاد می کند که جبران آن ناممکن است، ادامه داد: به‌صورت اضطراری 4 کیلومتر از سوق قنات قصبه گناباد نیاز به لایروبی دارد که برای اجرای آن نیاز به  2 میلیارد تومان اعتبار است.
منبع؛ فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار