به گفته رئيس اتحاديه صادر كنندگان طلا، قيمت بالاي طلا طي چند سال اخير سبب شده که مردم به سمت بازار بدليجات متمايل شوند و اين امر رکود خريد و فروش بازار طلا را به همراه داشته است.
کد خبر: ۴۹۵۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 18 September 2017
به گزارش تابناک : عبدالله محمد ولي رئيس اتحاديه صادر كنندگان طلا و جواهر كشور معتقد است رونق صنعت طلاي كشور در گروي حمايت دولت از اين بخش است.

 او با انتقاد از واردات بي رويه طلاي قاچاق به داخل كشور عنوان مي كند هیچ قانونی در مورد ورود مصنوعات طلا و جواهر به کشور وجود ندارد، اما عده‌ای از طریق قاچاق اقدام به واردات مصنوعات طلا کرده و آن را در بازار عرضه می‌کنند. 

به گفته رئيس اتحاديه صادر كنندگان طلا،  قيمت بالاي طلا طي چند سال اخير سبب شده که مردم به سمت بازار بدليجات متمايل شوند و اين امر رکود خريد و فروش بازار طلا را به همراه داشته است. او بر اين باور است خريد و فروش در بازار طلا زماني در بازار متعادل مي شود كه پيشنهاد افزايش تعداد عيار طلا در كشور اجرايي شود.  

مشروح گفت‌وگو با رئيس اتحاديه صادركنندگان طلا را با اکو تیتر در ادامه می‌خوانید.

با توجه به سهم بالاي ايران در زمينه مصرف مصنوعات طلا و جواهر سهم ايران را از گردش مالي ساليانه طلاو جواهر در دنيا چقدر برآورد مي كنيد؟  

صنعت طلاو جواهر دنيا سالانه بيش از 1000 ميليارد دلار گردش مالي دارد كه تنها 10 كشور سهامدار عمده توليد آن هستند و كشور ما سهمي قابل ذكر در آن ندارد؛اين در حالي است كه ايران جزء 5 كشور مصرف كننده مصنوعات طلاو جواهر محسوب مي شود.

در شرايط فعلي نوسانات مكرر ارز و طلا چه تاثيري مي تواند در روند توليد صنعت طلا و جواهر كشور بگذارد؟ 
به دليل عدم ساختارسازي مناسب در اين صنعت،هر نسيم يا نوسان در قيمت طلاو ارز ، به صورت يك شوك فلج كننده موجب مي شود تا بنگاههاي فعال در اين صنعت دچار مشكلات اقتصادي شده و در تنگنا قرار گيرند و در نتيجه تاثير نامطلوبي بر توليدات داخلي طلاو جواهر گذاشته مي شود.

در حال حاضر چند درصد از طلاي موجود در بازار كشور وارداتي است؟ و سياست هاي فعلي دولت را در خصوص پيشگيري از بروز پديده قاچاق طلا چطور ارزيابي مي كنيد؟ 
در حال حاضر 60 درصد از طلاي موجود در بازار كشور را طلاي وارداتي تشكيل مي دهد. گرچه توليدات داخلي مصنوعات طلا از نظر رقابت حرفي براي گفتن دارد، اما براي ايجاد بازار سالم و ايجاد رقابت براي توليد ايراني بايد بيشتر تلاش شود و در حال حاضر فروشگاه‌هاي عرضه طلا بدون هيچ ترسي مبادرت به عرضه و فروش مصنوعات طلاي خارجي در بازار مي‌كنند. اين در حاليست كه هم اكنون  هیچ قانونی در مورد ورود مصنوعات طلا و جواهر به کشور وجود ندارد، اما عده‌ای از طریق قاچاق اقدام به واردات مصنوعات طلا کرده و آن را در بازار عرضه می‌کنند. در حال حاضر واردات مصنوعات طلا بر اساس قانون ممنوع است، و هر مسافر فقط می‌‌تواند 100 گرم مصنوعات طلا با خود جابه‌جا کند، اما با این وجود سؤال این است که مصنوعات طلا به صورت فراوان از کجا وارد شده که به راحتی در ویترین مغازه‌های طلا فروشی عرضه می‌شود و طلا فروش به راحتی به مشتری می‌گوید به جای طلای ایرانی مثلا طلای ایتالیایی یا هندی خریداری کنید. با توجه به وجود هنرمندان سازنده و طراح مصنوعات طلا در کشور، مردم باید توجه داشته باشند که با خرید طلای ساخت داخل کشور از این هنرمندان حمایت کرده و پول خود را در جیب قاچاقچیان نریزند. هم اكنون ایران با 75 میلیون نفر باید 400 هزار تولید کننده طلا داشته باشد که این رقم در ترکیه و تایلند وجود دارد و در کشور هند 52 میلیون نفر در بخش طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی مشغول کار هستند.

جايگاه ايران را در توليد صنعت طلاي خاورميانه چگونه ارزيابي مي كنيد؟ 
در حال حاضر 100 هزار نفر در صنعت توليد طلا و جواهر در كشور مشغول كار هستند و 17 درصد معدن سنگ‌هاي قيمتي در جهان در ايران وجود دارد.جايگاه ايران در صنعت طلا در خاورميانه بعد از تركيه جايگاه برتر است و اگر نگاه مسئولان به اين صنعت درست شود، ايران به راحتي مي‌تواند جايگاه اول توليد طلا و جواهر در خاورميانه را كسب كند. 





منبع : اکوتیتر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار