مدیر تعاون روستایی البرز:
مدیر تعاون روستایی استان البرز با بیان اینکه کشت فراسرزمینی راهکاری برای تامین محصولات کشاورزی آب بر است، گفت: کشت فرا سرزمینی یکی از روش‌های تامین محصولات مورد نیاز کشاورزی در کشورهایی است که محدودیت منابع آب و زمین دارند.
کد خبر: ۴۸۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳ 03 September 2017

به گزارش تابناک البرز، فردین شمس روز یکشنبه در جلسه شورای عمومی تعاون روستایی استان البرز در خصوص همکاری فی ما بین تعاون روستایی با کشور اوکراین در خصوص انعقاد قرارداد کشت فرا سرزمینی، افزود: این کشت در کشور اوکراین توسط تشکل های تحت پوشش تعاون روستایی البرز انجام می شود.

وی اظهار داشت: در آینده ای نزدیک مقامات کشور اوکراین جهت بازدید و انعقاد تفاهم نامه در خصوص کشت فرا سرزمین به استان البرز سفر می کنند.

وی گفت: کشور بزرگ ایران با وجود برخورداری از زمین‌های مناسب کشاورزی در طول‌ سال‌های گذشته به دلیل مدیریت ناهمگون حوزه آب و تغییر اقلیم با مشکلاتی در تولید محصولات کشاورزی آب‌بر، روبرو بوده است.

شمس ادامه داد: یکی از اقداماتی که دولت یازدهم از زمان آغاز به کارش برای تامین این محصولات در نظر گرفت کشت فراسرزمینی در زمین‌های مناسب کشاورزی در دیگر کشورها در قالب تملیک و اجاره‌های بلند مدت بود.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است، سیاستگذاران و مسئولان در طول چند دهه گذشته تلاش کرده‌اند تا بتوانند در محصولات استراتژیک غذایی نیاز خود را از داخل تامین کنیم اما بر سر راه این موضوع با مانعی جدی کمبود منابع آب مواجه هستیم.

در آیین‌نامه مصوب هیات دولت در تعریف 'کشت فرا سرزمینی' آمده است: 'بهره‌برداری از منابع، عوامل، ظرفیت‌ها و امکانات سایر کشورها برای تولید محصولات کشاورزی مورد نیاز در راستای حفظ منابع پایه تولید و ارتقای امنیت غذایی و سایر نیازهای صنعتی کشور' تعریفی جامع که به روشنی مفهوم این نوع کشاورزی و تامین نیازهای غذایی کشور را شرح می‌دهد.

در آیین‌نامه مصوب دولت آمده است که وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های امورخارجه و امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه‌های ذیربط و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تنظیم و ارایه مشوق‌ها و حمایت‌ها به متقاضیان کشت فراسرزمینی اقدام کند و به نظر می‌رسد که بخشی از تلاش‌های دولت در یک‌سال گذشته اکنون به ثمر رسیده است.

شمس همچنین به برخی مزیت های این نوع کشت اشاره و تشریح کرد: اشتغالزایی، بهبود زیرساخت های توسعه روستایی، تشکیل سرمایه و منابع برای فناوری و انتقال دانش و تجربه به عنوان مزیت های کشت فراسرزمینی درنظر گرفته می شوند.

وی با بیان اینکه این طرح تهدیدهایی را هم درپی دارد، ادامه داد: در این بین می توان به خطر از دست رفتن زمین های کشاورزان خرده پا، احتمال تاثیر بر امنیت غذایی کشور میزبان، آثار نامطلوب زیست محیطی و تاثیر بر ارزش اقتصادی زمین و آب اشاره کرد.

درادامه جلسه در خصوص بحث بوجاری بذر، فروشگاه ها، تشکیل کمیته تخصصی، واحدهای اعتباری ظرفیت سازی گزارش هایی نیز ارائه شد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار