استاندار البرز در بازدید از اداره کل دیوان محاسبات استان مروری بر قوانین نظارتی داشت و مشارکت این نهاد را در تصمیم سازی های مدیریتی امری مهم خواند. مشروح خبر این دیدار را می خوانید.
کد خبر: ۴۷۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 10 August 2017
به گزارش تابناک : «سیدحمیدطهائی» به همراه «عباداله کامکار» معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری البرز در بازدید از اداره کل دیوان محاسبات استان، در جمع پرسنل این دستگاه نظارتی، به تبیین مواضع مشترک از حیث الزامات و بایدهای قانونی داشت و گفت: بخشی از مسئولیت ها به دیوان محاسبات باز می گردد، البته نظارت در همه جا وجود دارد اما شیوه های اعمال آن متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه استانداری نیز یکی از نهادهای حاکمیتی -نظارتی است،افزود: در کنار دیوان محاسبات،ناظر برعملکرد دستگاه ها هستیم تا قوانین و مقررات رعایت گردد که همه این تلاش ها نیز در جهت وفاق ملی و تعالی بخشی جامعه خواهد بود. 
کار دستگاه نظارتی،جلوگیری از بروز تخلف بعد از وقوع جرم نیست
عالی ترین مقام استان در جمع کارکنان دیوان محاسبات با بیان اینکه نگاه در این حوزه نباید بنحوی باشد که تخلفی صورت بگیرد و بعد به ظبال پرسش علت وقوع تخلف باشیم، تصریح کرد: اگر شرایط را بنحوی مهیا کنیم که تخلفی صورت نگیرد آن زمان می توانیم بگوییم شرایط ایده آل است، نه اینکه پس از بروز تخلف در صدد رفع آن برآییم. طهائی گفت: هدف از حسابرسی ها در دیوان محاسبات باید این باشد که عملی خلاف قانون صورت نگیرد و همه امور در چارچوب وظایف اجرایی شود. استاندار البرز در ادامه با تأکید بر لزوم شناخت قانون،تصریح کرد: شناخت قوانین،رافع مسئولیت ها نخواهد بود؛در هر جایگاهی که قرار داریم باید رعایت قوانین را داشته باشیم و در ادامه نیز ارزیابی های دیوان می تواند در این زمینه به ما کمک کند. وی بیان کرد: باید به دنبال این باشیم که اشکالات و موانع کار چیست و در صدد برطرف ساختن آن باشیم در این بین عدم وجود آموزش کافی می تواند یکی از عوامل باشد. طهائی ادامه داد: گاهی عدم کنترل و نظارت خود دستگاه ها به زیر مجموعه نیز بعنوان سایر موارد در بروز تخلفات مطرح می شود.
اصلاح قوانین راهکاری برای کاهش تخلفات
استاندار البرز همچنین اصلاح قوانین را نیز یکی از مولفه ها در کاهش تخلفات دانست و تصریح کرد: در این زمینه گاهی نیاز است تا برخی قوانین اصلاح شود و فراتر از تصمیمات استان به پیشنهاداتی برسیم که قابلیت اصلاح داشته باشد. وی افزود:در برخی موارد نیز مدیر نقاط ضعفی دارد و باید کمک شود تا آن مشکلات اصلاح گردد. 
شیوه برخورد دیوان محاسبات با ریسک های مدیریتی چگونه است؟
استاندار البرز در ادامه با بیان اینکه گاهی قانون به مدیران اجازه تصمیماتی را نمی دهد که موجب رفع موانع عموم جامعه می شود،گفت: اینکه مدیران باید قدرت ریسک را داشته باشند مهم است اما اینکه دیوان محاسبات چگونه ریسک های مدیریتی را می پذیرد و نحوه برخورد با این تصمیمات چگونه خواهد بود موضوعی قابل تأمل است که گاهی دست مدیران را برای تصمیم گیری ها می بندد. طهائی همچنین با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری و ضرورت اجرای منویات معظم له،در شرایط اقتصاد کنونی کشور و وفاق مشترک سه قوا برای اجرایی شدن آن بیان کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همانند شرایط جنگ باید تصمیمات عملیاتی داشته باشد،در این بین نقش دستگاه دیوان محاسبات در تصمیمات این ستاد فرماندهی نیز مهم و راهگشای مشکلات اقتصادی خواهد بود.
لزوم مشارکت دیوان محاسبات در تصمیم سازی های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی
وی در این رابطه با تأکید بر ضرورت حضور دیوان محاسبات در تصمیمات اقتصاد مقاومتی، به مصداقی از نظارت ها در بحث ایجاد شغل در دستگاه ها اشاره و تصریح کرد: مدیران ریسک پذیر باید سهم خود را در ایجاد شغل ایفا کنند و در عین حال عملکرد ها نیز پایش و نظارت شود، برای تحقق این امر نیز نیاز به مدیران شجاع و ریسک پذیر داریم.
بستر شبکه دولت الکترونیک و کاهش مفاسد اداری
استاندار البرز در این رابطه به اقدامات دولت در ایجاد شبکه دولت الکترونیک نیز اشاره کرد و گفت: اقدامات قابل توجهی در حوزه آی.سی.تی،طی 3 سال اخیر در این استان صورت گرفته است که بسترساز سلامت اداری در دستگاه ها، کاهش حجم مراجعات و شکایات خواهد بود. وی افزود: باید دستگاه ها را ترغیب کرد تا در خصوص اجرای خدمات دولت الکترونیک مشارکت داشته باشند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در این زمینه با نگاه مثبتی در جهت تحقق این مهم مشارکت خواهد داشت.
البرز بعنوان قطب علم و فناوری کشور معرفی شد
طهائی استعدادهای استان البرز در حوزه صنعت، تولید دارو و کشاورزی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: مراکز تحقیقاتی و پژوهشی متعددی در استان البرز داریم که وابسته به وزارت نیرو .. هستند و آخرین فناوری ها را تولید می کنند و اخیرا نیز توسط وزیر ارتباطات این منطقه عنوان قطب علم و فناوری کشور معرفی شد. استاندار البرز در ادامه این دیدار به پرسش های پرسنل دیوان محاسبات نیز پاسخ گفت.اجرای سیاست های پیشگیرانه این دستگاه طبق منویات مقام معظم رهبری، کمک به ریسک پذیری دستگاه ها، جذب مناسب اعتبارات و کمک به بودجه ریزی عملیاتی،تشکیل کمیته های تعاملی دستگاه ها نیز از جمله موضوعاتی بود که ابتدای این دیدار از سوی مدیرکل دیوان محاسبات استان به استاندار گزارش داده شد.





منبع : سپیدارآنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار