کد خبر: ۴۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ 14 June 2015
عضو انجمن فيزيوتراپي خوزستان بر لزوم گسترش و توجه به رشته فيزيوتراپي به دليل اهميت ويژه آن تاكيد كرد.

سيف​الله شريفي اظهار كرد: با توجه به اهميت رشته فيزيوتراپي و كمك زيادي كه مي​تواند به اقتصاد كشور داشته باشد، متاسفانه هنوز دوره دكتري حرفه​اي آن در داخل كشور ايجاد نشده ولي در سطح منطقه در كشور پاكستان كه از نظر علوم پزشکی بسیار از ما عقب​تر است، دکتری فیزیوتراپی وجود دارد.

وی با تاکید بر نقش فیزیوتراپی در ارتقا و توسعه نظام سلامت، عنوان كرد: هم​اكنون حدود 7000 فيزيوتراپيست در كشور وجود دارند كه يا كارشناس و يا كارشناس ارشد هستند و به دليل نبود دوره دكتري حرفه​اي فيزيوتراپي در ايران، ما چند سالي است كه شاهد افزايش پديده فرار مغزها در اين زمينه هستیم.  

عضو انجمن فيزيوتراپي خوزستان افزود: فيزيوتراپيستی كه براي تحصيل در مقطع دكتري حرفه​اي مجبور به خروج از كشور باشد به دليل مهيا شدن شرايط کار پس از تحصیل، دیگر به كشور برنخواهد گشت. از سوی دیگر نیز برخی از پزشكان محدود در تهران كه خيلي هم قدرتمند هستند، اقدام به گرفتن تخصص فيزيوتراپي و فعاليت در این رشته كرده​اند.

شريفي افزود: در همین راستا و به دلیل نبود دکتری فیزیوتراپی در کشور، چند ماهي است كه عده​اي از کارکنان شركت نفت اهواز در دوره دكتراي حرفه​اي فيزيوتراپي كه به صورت آنلاين از سوی كشور اسپانيا و با هزینه حدود 8 ميليون تومان يعني 6600 يورو براي 2 سال برگزار می‌شود، شركت كرده‌اند.

وي تصريح كرد: اگر فيزيوتراپيست دكترا داشته باشد؛ مي‌تواند كارايي بهتر و بیشتری در جهت ارتقا سلامت بيمار داشته و با فعالیت وی، ممكن است بيماران ديگر به عمل جراحي هم نيازي نداشته باشند. این روند موجب كاهش هزينه​هاي كشور با کاهش عمل جراحي نیز خواهد شد.

عضو انجمن فيزيوتراپي خوزستان گفت: با توجه به اين‌كه هنوز دكتراي فيزيوتراپي در داخل كشور راه​اندازي نشده و همچنين در پيش داشتن برنامه بيمه​ها و اداره كار و رفاه اجتماعي براي اعمال 70 درصد، با كاهش درآمد فيزيوتراپيست​ها فشار زيادي متوجه آنها است كه بيشترين آسيب​هاي ناشي از آن را مردم خواهند ديد.

شريفي اظهار كرد: رشته فيزيوتراپي در جهت ارتقا نظام سلامت نياز به راه​اندازي هرچه زودتر دكتراي حرفه​اي و گسترش آن در شاخه​هاي مختلف در داخل كشور دارد.

وي با بیان این که عدم ارتقا رشته فیزیوتراپی، بازي با سلامت مردم خواهد بود؛ افزود: با توجه به پير شدن جامعه، ما اكنون در بخش پزشکی نياز به وجود طب فيزيوتراپي در كهنسالان داریم. بعد از عمل جراحی قلب انجام مي​شود، نياز به توانبخشي قلب است كه صرفا بايد توسط فيزيوتراپيست انجام شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار