معاون شهرداری:
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم گفت: تامین منابع آبی پایدار و استفاده بهره ور از اولویت های شهرداری در احیا و توسعه فضای سبز شهر از اولویت های این نهاد است و دراین راستا طرح جامع آبیاری فضای سبز در حال تدوین می باشد و تاکنون 60 درصد پیشرفت داشته است.
کد خبر: ۴۷۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ 03 August 2017
به گزارش تابناک قم، سید امیر سامع با اشاره به ضرورت مدیریت در مصرف بهینه آب افزود: این طرح در راستای ارتقای استفاده از آب خام، روش های نوین آبیاری، استفاده از گیاهان مقاوم با شرایط اقلیمی قم و توسعه فضای سبز می باشد.

وی با تاکید بر این که سیستم های آبیاری نوین در فضاهای سبز قم ایجاد شده است گفت: شبکه های آبیاری بارانی و قطره ای همزمان با توسعه فضای سبز اجرا می گردد و با اختصاص بودجه ای مناسب به این امر، 330 هکتاری فضای سبزجنگلی و 30 هکتار فضای سبز شهری را در دوسال گذشته ایجاد کردیم.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با ایجاد شبکه آبیاری قطره‌ ای در فضای سبز 200 لیتر بر ثانیه در آب شهری صرفه‌ جویی شده و این امر مورد تایید دستگاه های مسئول در این حوزه است.

وی افزود: فضای سبز رگ های حیات یک شهر است و گستردگی پارک های محلی و منطقه ای، کمربندهای سبز و بوستان ها نیاز به آب دارد.

وی به طرح تغییر الگوی کشت در این استان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته طرحی آغاز شده است تا گونه های مناسب از جمله درختان، درختچه ها و گل های فصلی متناسب با شرایط اقلیمی قم کاشته شود و نتایج نهایی آن در سطح استان و شهر قابل استفاده است.

سامع بیان داشت: این طرح با حضور کارشناسان به مدت سه سال، انواع گیاهان مورد تحقیق قرار می گیرد تا لیستی از گونه هایی که دارای کمترین میزان استفاده از آب و سازگاری بالا با اقلیم قم هستند تهیه شود.

وی با اشاره به این که باید از منابع آبی پایدار استفاده کرد گفت: اختصاص حقابه های زیست محیطی به قم با جاری سازی آب در رودخانه قمرود باید اجرایی شود تا چاه ها از لحاظ آبی تامین شوند و تأمین آب برای فضای سبز شهر قم محقق گردد.

وی به سرانه های استاندارد آبیاری اشاره کرد و گفت: فضای سبز قم برای آبیاری نیاز به بیش از 2هزار و 500 لیتر در ثانیه نیاز است در حالی که کمتر از 60درصد از این مقدار در اختیار فضای سبز می باشد.

سامع ادامه داد: درصورتی که پساب استان قم به فضای سبز شهری اختصاص پیدا کند شاهد استفاده درست از آن خواهیم بود. 

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم بیان داشت: گیاهان درفضای سبز شهری باید دارای شادابی و رشد سالیانه باشند و استانداردهای سرانه آب رعایت شود چرا که فضای سبز شهر قم متعلق به کل مردم و زائران است.

وی با اشاره به مشارکت های مردمی درصرفه جویی از آب گفت: هر خانواده ای می تواند با استفاده از آب خاکستری، باغچه یا درخت کنار خانه و مغازه خویش را آبیاری کند تا شاهد توسعه فضای سبز در استان باشیم.

سامع ادامه داد: حفظ هر قطره آب ضروری است و همه به عنوان میراث دار محیط زیست و منابع طبیعی موظف به درست مصرف کردن هستند در همین راستا شهرداری قم با اجرای برنامه های تبلیغاتی و فضای شهری درصدد فرهنگسازی و ایجاد مشارکت های مردمی در درست مصرف کردن آب است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه شاهد همکاری خوب دستگاه های اجرایی و متولی امور آب در استان هستیم و انشالله با تامین منابع آبی لازم شاهد شادابی و نشاط روز افزون فضای سبز شهر قم باشیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار