با افتتاح خط لوله دامغان- نکا یک موفقیت بزرگ دیگر برای وزارت نفت دولت یازدهم و شرکت ملی گاز ایران ثبت شد. اهمیت این خط لوله آنقدر بالاست که دیگر نیازی به واردات گاز برای استانهای شمالی نخواهد بود.
کد خبر: ۴۷۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ 03 August 2017
به گزارش تابناک : به مردم قول داده بودم
بیژن زنگنه در مراسم آغاز بهره‌برداری رسمی از خط انتقال گاز دامغان- کیاسر- ساری- نکا با بیان اینکه خط مذکور شش ماه بعد از وضعیت بحرانی در زمستان سال گذشته افتتاح شد، اظهار کرد: در مورد افتتاح این خط به مردم قول داده بودم که انجام و بخشی از نگرانی برای امنیت انرژی در این استان‌ها برطرف شد.وی افزود: برای من به عنوان وزیر نفت مایع سرشکستگی بود که اعلام کنیم ایران دارای بیشترین ذخایر نفتی و گازی در جهان است اما در نقاطی با مشکل تامین گاز مواجهیم. این یک افتخار نیست که روی زمینی پابرهنه راه برویم و افتخار کنیم که زیر این زمین ثروت خوابیده است.زنگنه با اشاره به قطعی گاز در زمستان سال گذشته گفت: شبی گمان می‌کردم که روز آینده با قطعی گاز مواجه خواهیم بود، بنابراین به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نمایندگان پیامک زدم و جواب‌هایی که دریافت کردم بسیار ارزشمند بود. انسان در روز سختی رفیق خود را می‌شناسد.وزیر نفت با تاکید بر اینکه افتتاح خط مذکور باعث گازرسانی به روستاها، شهرها و صنایع می‌شود، افزود: از زمان هوخشتره تا شروع دولت یازدهم به ۱۴هزار روستا گازرسانی شده بود. در سه سال اخیر به ۹۰۰۰روستای دیگر گازرسانی شد و در یک‌سال و نیم آینده به ۵۰۰۰روستا بدون اینکه یک ریال از دولت گرفته شود، گازرسانی خواهد شد. 
**۸۲۰ میلیارد تومان؛ ارزش پروژه
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، ارزش خط لوله دامغان- نکا را ۸۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: توزیع گاز در استان مازندران دیگر به واردات این سوخت پاک از ترکمنستان وابسته نیست.حسن تربتی در آیین گشایش رسمی خط لوله دامغان- نکا به تشریح جزئیات ارزش این پروژه پرداخت و اظهار کرد: در این پروژه، ۳۹۰میلیارد تومان برای ساخت ورق و خط لوله، ۱۱۰میلیارد تومان برای تحصیل اراضی، ۳۰میلیارد تومان برای منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی، ۲۲۰میلیارد برای اجرا و ۷۰میلیارد تومان برای ساخت دیگر کالاها هزینه شده است. وی با اشاره به این‌که طراحی پایه و تفضیلی این پروژه مربوط به سال‌های ۸۴ و ۸۵ است، تصریح کرد: این پروژه که از طریق پیمان‌سپاری به روش pc (کالا و اجرا) اجرا شده از منابع داخلی و مطابق مصوبه ۲۱۶۷۷ شورای اقتصاد تامین شده است.تربتی ظرفیت انتقال خط لوله دامغان- نکا را ۴۰میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و گفت: این خط لوله به طول ۱۷۰ کیلومتر با قطر ۴۲ اینچ منشعب از خط انتقال گاز ۴۸ اینچ شمال - شمال شرق کشور است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران نیز گفت: با جریان گاز در خط لوله انتقال دامغان-کیاسر به ساری، پایداری گاز واحدهای تولیدی و صنعتی استان تثبیت شده است. سیدمصطفی موسوی، 
از توجه جدی دولت تدبیر و امید به اتمام عملیات و بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز از سمنان به مازندران قدردانی کرد.





منبع : آفتاب یزد 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار