یکی از مهم ترین عملکرد های دولت تدبیر و امید حذف 2 میلیون لیتر سوخت سنگین مازوت از چرخه سوخت نیروگاه منتظرقائم فردیس استان البرز در جهت بهبود وضعیت کیفی هوای این استان بوده است.
کد خبر: ۴۶۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ 23 July 2017
به گزارش تابناک : استان البرز با مساحتی حدود 5 هزار و 200 هکتار معادل 0.3 درصد مساحت کشور دارای جمعیتی بالغ بر 2.7 میلیون نفر (دوازدهمین استان کشور) معادل 3.5 درصد جمعیت کشور و رشد جمیت 3.5 درصدی (2.5 برابر میانگین رشد جمعیت کشور) است. 
کرج مرکز استان به عنوان چهارمین کلانشهر کشور در 25 کیلومتری پایتخت واقع شده و برآورد می شود حدود 200 هزار نفر شهروند تهرانی در کرج و حومه اقامت دائم یا موقت دارند. 
استان البرز با وجود ظرفیت ها و استعدادهای طبیعی و انسان ساخت، امروزه با چالش های عدیده زیست محیطی نظیر فرو افت کیفیت منابع آب و خاک، ترافیک و آلودگی هوا، تصرف و تخریب غیرقانونی اراضی ملی و منابع طبیعی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات، کاهش فضای سبز، عدم مدیریت اصولی انواع پسماند و... است. 
به همین منظور دولت تدبیر و امید برای بهبود کیفیت هوای کلانشهر کرج و به تبع آن استان البرز، که در بعضی مواقع دومین و یا اولین شهرهای آلوده کشور معرفی می شوند، اقداماتی را همچون حذف سوخت سنگین مازوت به میزان 2 میلیون لیتر از چرخه سوخت نیروگاه منتظرقائم فردیس انجام داد. 
وجود 2 نیروگاه بزرگ در محدوده استان البرز که به جز نیروگاه منتظرقائم فردیس، نیروگاه شهید رجایی واقع در نقاط مرزی استان قزوین با البرز از جمله مهم ترین دلایل آلودگی هوای این استان به شمار می رفت که پس از حذف این میزان سوخت مازوت و تبدیل آن به گاز مایع با بهتر شدن کیفیت هوا در این منطقه روبرو شده ایم. 
اختصاص 20 درصد ترافیک برون شهری کشور به استان البرز بدلیل وجود 4 محور اول پر ترافیک از 10 محور پرترافیک کشوردر استان، تردد یک میلیون خودرو دائم و300 هزارعبوری روزانه، وجود 35هزارخودرو فرسوده در استان البرز و مکفی نبودن توان ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری و صرفاً وجود 10 هزار دستگاه وسیله نقلیه عمومی (72 درصد تاکسی، 10 درصد اتوبوس و 18درصد مینی بوس) در ناوگان استان از دلایل دیگر این آلودگی به شمار می رود. 

**پیگیری توزیع 100 درصدی نفت گاز یورو 4 در البرز 
یکی از اقدامات شاخص دولت برای بهبود کیفیت هوای البرز، صدور مجوزهای زیست محیطی جهت فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو در استان البرز در جهت کنترل آلاینده های هوا است به طوریکه در استان 18 مرکز معاینه فنی برای خودروهای سنگین و سبک در حال فعالیت هستند. 
پیگیری توزیع 100 درصدی نفت گاز یورو 4 در سطح استان، پیگیری توزیع بنزین یورو 4 در شهر کرج از سال 1393 به علاوه شهر فردیس از سال 1394، محدودیت استفاده از سوخت سنگین مثل مازوت در واحدهای تولیدی و صنعتی مثل حذف مازوت و نفت گاز در فرآیند سوخت ریخته گری ها (120 ریخته گری) و تبدیل سوخت حدود 500 واحد تولیدی وصنعتی از سوخت سنگین به گاز طبیعی و کسب رتبه دوم کشوری از دیگر این اقدامات است. 
از دیگر اقدامات کاهش مصرف مازوت در سال 94 و سه ماهه اول 95 به ترتیب 80 و 97 درصد نسبت به سال های گذشته، پیگیری تهیه طرح جامع ترافیک کلان شهر کرج و محدودیت ترافیک در مرکز شهر کرج و ایجاد خطوط BRT در شهر کرج، افزایش سرانه فضای سبز به 5/1 مترمربع طی سه سال گذشته و تصویب واگذاری 1000 هکتارازاراضی شرق و شمال حریم شهرکرج برای ایجاد کمربند وفضای سبز که 150هکتار آن نهال و 100هکتار درحال آماده سازی است. 
تهیه برنامه احیاء باغ سیب مهرشهر کرج، 50 هکتار نهال کاری در سال 94 و حدود 100 هکتار برای کشت نهال آماده سازی شده است. 
تشکیل کمیته احیای باغ های رها شده و تهیه واجرای برنامه احیاء باغ سیب مهرشهر کرج ،50 هکتار در سال 94 نهال کاری و150 هکتار در سال 1395، انجام پروژه شناسایی کانون های ریزگرد محلی و منطقه ای با همکاری دانشکده محیط زیست، اجرای طرح کهاب با میزان رشد 80 درصد 
انجام مطالعه تعیین فهرست انتشار آلاینده های هوا در استان، الزام کارخانه سیمان به نصب فیلتراسیون و تعطیلی خط دوم تا زمان نوسازی و نصب فیلتراسیون و الزام به نصب سیستم کنترل آلودگی هوا بر خروجی دودکش در 29 واحد صنعتی و تولیدی از دیگر اقدامات حفاظت محیط زیست برای ارتقای کیفیت هوا است. 
یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا، الزام واحدهای تولیدی و صنعتی به راه اندازی سیستم کنترل آلودگی هوا (فیلتراسیون) در راستای کنترل آلاینده های هوا است به طوریکه در طی مدت 4 سال فعالیت دولت تدبیر و امید 161 واحد صنعتی و تولیدی ملزم به نصب فیلتراسیون شدند. 

**افزایش 10 درصدی روزهای سالم 
اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید برای کاهش آلودگی هوا منجر به افزایش 10 درصدی روزهای سالم در دولت تدبیر و امید شد به طوریکه تعداد روزهای سالم در سال 1391 به 218 روز رسیده بود که در پایان سال 1395 شاهد افزایش این عدد به 241 روز شدیم. 
همچنین در سال 91 شاهد 98 روز ناسالم برای گروه های حساس بودیم که این عدد در پایان سال 1395 به 80 روز کاهش یافت. 
از دیگر این اقدامات نبود روزهای بسیار ناسالم و خطرناک بود به طوریکه در سال 1391 شاهد 2 روز بسیار ناسالم و خطرناک که شرایط اضطرار و بحرانی است بودیم ولی در طی دولت تدبیر و امید فقط در سال 1394 شاهد 2 روز بسیار ناسالم بودیم ولی در سال های دیگر این چنین روزهایی به وجود نیامد. 

**تولید بیش از 8 هزار تن انواع پسماند در البرز 
یکی دیگر از معضلات در این استان تولید روزانه بیش از 8 هزار تن انواع پسماند اعم از عادی، بیمارستانی و درمانی، صنعتی، نخاله های ساختمانی و کشاورزی است که برای مدیریت این بخش نیز اقداماتی انجام شده است. 
تدوین طرح جامع مدیریت پسماند استان و تصویب در کارگروه مدیریت پسماند، یکپارچه سازی وتمرکز مدیریت پسماندهای عادی استان در سایت مرکزی حلقه دره کرج (بجزطالقان)، اقدام برای فراهم نمودن زیرساخت های لازم برای راه اندازی سایت مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه و فراهم نمودن تجهیزات لازم برای امحاء اصولی تمام پسماندهای پزشکی و درمانی استان توسط سازمان همیاری شهرداری ها با مشارکت بخش خصوصی از جمله این اقدامات است. 
تصویب جابجایی محل دفن زباله کرج به محل مناسب وجابجایی محل تخلیه نخاله های ساختمانی که قبلا در جوار شرقی کرج واقع بود، پیگیری کاهش مصرف سموم و جلوگیری از ورود سم به محیط زیست با بکارگیری 85 نفر کارشناس حفظ نباتات و نظارت در 25100 هکتار ، احداث واحد بازیافت پسماندهای پلیمری به روش پیرولیز (واحد با ظرفیت 50 تن در روز) نیز از دیگر اقدامات انجام شده در طی فعالیت دولت تدبیر و امید است. 
از دیگر این اقدامات صدور مجوز استقرارکارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی با قابلیت پذیرش 1میلیون تن در سال در حصار- وسیه و اخذ مجوز در کارگروه ماده 8 (درمرحله جذب سرمایه گذار)، 
تجهیز کلیه بیمارستان ها به دستگاه بی خطر ساز (اتوکلاو/ هیدروکلاو) ) و صدور مجوز برای مدیریت اصولی پسماندهای درمانی در شهرستان های نظرآباد و ساوجبلاغ است. 

**تولید 245 میلیون متر مکعب انواع فاضلاب در البرز 
همچنین در این استان سالیانه 245 میلیون متر مکعب انواع فاضلاب خانگی و صنعتی تولید می شود که 25 میلیون متر مکعب آن خانگی است. 
در جهت مدیریت این فاضلاب ها نیز دولت اقداماتی انجام داده که تجهیز تصفیه خانه فاضلاب شهری (شهر کرج) به سیستم پایش لحظه ای در خرداد ماه 1394، ادامه عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرج بزرگ، احداث مدول دوم پکیج تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر قوچ حصار نظرآباد 
تکمیل نیم مدول اول تصفیه خانه فاضلاب هشتگرد از جمله این اقدامات است. 
شروع احداث تصفیه خانه فاضلاب اشتهارد، احداث خط انتقال فاضلاب شهر اشتهارد به طول 3 کیلومتردر سالجاری، توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب استان به طول متوسط 80 کیلومتر در سال، انجام مطالعات فاز اول فاضلاب مناطق ری زمین، پل خواب وسیرا از شهر آسارا، اتصال خروجی تصفیه خانه فاضلاب 2 ندامتگاه استان البرز به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و صدور مجوز محیط زیستی احداث تصفیه خانه شهرهای فردیس و هشتگرد از دیگر اقدامات انجام شده در جهت مدیریت فاضلاب در استان است. 
تجهیز 5 روستا از 57 روستای جاده کرج چالوس به سیستم تصفیه فاضلاب، تجهیز 9 بیمارستان از 16 بیمارستان به سیستم تصفیه فاضلاب و اتصال خروجی سیستم تصفیه فاضلاب 2 بیمارستان به اگوی شهری و همچنین امکان اتصال فاضلاب 3 بیمارستان به اگوی شهری، آغاز ساخت تصفیه خانه در3 شهرک صنعتی، ایجادتصفیه خانه فاضلاب در 55 واحد صنعتی،تولیدی و خدماتی بزرگ در سطح استان (حدود300واحد درحال حاضر تصفیه خانه فاضلاب دارند) و صدور مجوز ایجاد 7تصفیخه خانه محلی برای تامین آب فضای سبز از دیگر این فعالیت ها است. 
رویکرد جدی دولت تدبیر و امید به مقوله محیط زیست، ابلاغ مجموعه سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در آستانه تهیه و تنظیم گزارش محیط زیست و سند برنامه ششم توسعه به عنوان نخستین برنامه مستقل و هدفمند پس از خطوط اساسی تحول بلند مدت استان در عرصه محیط زیست و در مسیر حرکت به جامعه آرمانی شکل گیرد. 
اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز تلاش کرده هماهنگ با اهداف دولت تدبیر و امید در جهت اهداف توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و با نگرش اقتصاد سبز در جهت اشتغالزایی سرمایه های انسانی و استفاده بهینه، منطقی و اصولی از جمیع منابع و پتانسیل های استان گام بردارد. 





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار