دکتر صدرالسادات با بیان این که طرح تکمیل ۲۱ هزار تخت بیمارستانی با دو هدف توسعه و تکمیل تخت های بیمارستانی نیمه تمام و استفاده بهینه از منابع موجود طرح تحول نظام سلامت آغاز بکار کرد، گفت: ایجاد اشتغال ۳۰ هزار نفری و عدالت در سلامت و توجه به مناطق محروم از جمله ویژگی های این طرح است.
کد خبر: ۴۶۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 20 July 2017
به گزارش تابناک : دکتر سیدعلی صدرالسادات، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت صبح امروز در جشنواره ساخت ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی استان البرز در دانشگاه علوم پزشکی البرز ضمن تشکر از دست اندرکاران حوزه عمرانی سلامت در ابتدا طی گزارشی از این طرح گفت: بهره برداری از 22 بیمارستان با ظرفیت بیش از 200 تخت، بهره برداری از 45 بیمارستان با ظرفیت بین 100 تا 200 تخت، تکمیل پروژه های نیمه تمام و متوقف پس از سالیان متمادی، ارتقاء سرانه تخت های بیمارستانی در استان های محروم و کم برخوردار و استقرار سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه از دستاوردهای طرح ۲۱ هزار تخت بیمارستانی بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون 25 هزار و 440 تخت بیمارستانی در قالب توسعه و تکمیل ۲۱ هزار تخت بیمارستانی و طرح تحول سلامت تکمیل و تحویل شده است بیان داشت: از این تعداد 21 هزار و 52 تخت در قالب توسعه و تکمیل ۲۱ هزار تخت بیمارستانی و 4388 تخت در قالب طرح تحول سلامت ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم با روندی که در پیش گرفتیم توانستیم تعداد کل تخت های موجود را به بیش از ۱۲۱ هزار تخت افزایش بدهیم در حالیکه اگر میخواستیم با روند دولت های پیشین تخت های بیمارستانی را توسعه بدهیم باید هم اکنون به ۱۰۴ هزار تخت می رسیدیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه تعداد کل تخت های فعال در استان البرز ۲۲۰۰ تخت است افزود: از این تعداد 1410 تخت در دولت یازدهم ایجاد شده است.
دکتر صدرالسادات ابراز داشت: در طرح تحول سلامت نیز پروژه هایی همچون احداث و توسعه بلوک های زایمانی، احداث کلینیک های ویژه، احداث و بهسازی اورژانس ها، احداث مراکز غربالگری و تشخیص سرطان، ایجاد و توسعه بخش های ویژه و طرح ارتقاء هتلینگ بیمارستان های فعال را داشتیم.

وی افزود: طرح بهسازی و توسعه بلوک های زایمانی را با سه هدف کلی ارتقاء كیفیت فضای فیزیكی بلوك های زایمانی، تغییر در سیستم اتاقهای زایمان سنتی و چند تخته و کمک به زایمان طبیعی، زایمان، ریكاوری((LDR شروع کردیم که حاصل آن بهسازی و توسعه بلوک های زایمانی بالغ بر 198 هزار مترمربع و تکمیل و بهره برداری از ۲۰۲ پروژه بلوک زایمانی با تعداد ۱۲۰۷ تخت LDR است که از این تعداد 32 تخت آن مربوط به استان البرز است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در ادامه گفت: طرح احداث کلینیک های ویژه نیز با سه هدف طراحی کلینیک های ویژه با استفاده از فناوری ها و سیستم های هوشمند، استفاده از الگوهای طراحی با رویكردهای معماری بومی و ایرانی – اسلامی و راه اندازی مطب های تخصصی زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی آغاز به کار کرد و هم اکنون شاهد احداث ۳۹۶ هزار مترمربع کلینیک ویژه در استان های مختلف هستیم. در استان البرز نیز پروژه کلینیک ویژه بیمارستان شهید باهنر خاتمه یافته و پروژه حصارک با پیشرفت فیزیکی ۴۹ درصد در دست اجرا است.

صدرالسادات اضافه کرد: در طرح احداث و بهسازی اورژانس های بیمارستانی نیز با رویکرد به سه هدف کلی ارتقاء كیفیت و افزایش ظرفیت فضای فیزیكی بخش های اورژانس، استاندارد کردن و اصلاح جریان حركت بیمار و اصلاح چینش فضاهای مختلف به احداث و بهسازی بالغ بر ۱۹۳ هزار متر مربع اورژانس با بهره برداری از ۲۹ پروژه با ظرفیت 593 تخت رسیدیم که از این تعداد ۳۰ تخت سهم استان البرز بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اظهار کرد: در طرح مراکز غربالگری و تشخیص سرطان نیز با اهداف تشخیص اولیه بیماری سرطان، آموزش، پیشگیری و غربالگری و ارجاع بیماران به مراكز مراقبتی بالاتر جهت تشخیص های تكمیلی و درمان توانستیم به احداث مراکز تشخیصی و درمانی بالغ بر ۷۶ هزار مترمربع با بهره برداری از ۲۳ پروژه شیمی درمانی و تشخیص سرطان با ظرفیت 102 تخت دست یابیم.

دکتر صدرالسادات گفت: در طرح افزایش ظرفیت بخش های ویژه سه هدف کلی شامل افزایش تعداد تخت و کاهش صف انتظار برای دریافت خدمات ویژه، بهبود خدمات دهی به بیماران و افزایش كیفیت فضای فیزیكی مطابق با استانداردهای جاری کشور را داشتیم که در نتیجه توانستیم افزایش ظرفیت و استانداردسازی بخش های ویژه بالغ بر 80 هزار مترمربع، افزایش ظرفیت تخت های ویژه به میزان 2636 تخت و بهره برداری و تکمیل 370 پروژه با ظرفیت 2461 تخت ویژه را داشته باشیم که در استان البرز ۱۲۷ تخت ویژه تکمیل شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح هتلینگ در ۱۱ بیمارستان فعال استان در حال اجرا است گفت: طرح ارتقاء هتلینگ بیمارستان های فعال کشور را هم با اهداف جلب رضایت همراهان بیماران به هنگام مراجعه به مراکز درمانی، بهبود و ارتقاء شرایط فیزیکی فضاهای فرسوده بیمارستان¬ ها و تاثیرگذاری بر بهبود روند بیماران بخش های بستری شروع کردیم.

دکتر صدرالسادات گفت: در طرح تکمیل و توسعه شبکه بهداشت کشور از ابتدای امر دو هدف را دنبال می کردیم یکی ارتقاء سرانه فضاهای بهداشتی از 44 مترمربع به 75 مترمربع به ازای هر هزار نفر و دیگری ارتقاء ارائه خدمات بهداشت در سراسر کشور که در مجموع توانستیم ۴۵۱۵ واحد بهداشتی را از سال ۹۲ تا 95 تکمیل کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت اضافه کرد: کار خوبی که در این دوره انجام شده است امضاء تفاهم نامه تکمیل و توسعه شبکه بهداشت مابین وزارت بهداشت با دانشگاه های علوم پزشکی با استانداری ها در قالب تفاهم نامه ساخت 6656 پروژه بهداشتی بوده است که تاکنون 1500 واحد از این پروژه ها تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در استان البرز ۶۲ پروژه بهداشتی تکمیل و بهره برداری رسیده است افزود: متوسط ساخت واحدهای بهداشتی در سال های قبل از دولت یازدهم به طور سالیانه ۱۰۰ واحد بوده است که این تعداد در دولت یازدهم به ۱۵۰۰ واحد رسیده است که افزایش ۱۵ برابری ساخت پروژه ها و مراکز بهداشتی را شامل می شود.




منبع : وبدا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار