در خیابان های شلوغ تهران که قدم میزنی زنان را در حال دستفروشی همه نوع جنس از پوشاک تا فروش بلال میبینید. این زنان که اغلب سرپرست خانوار هستند، عموما در خیابان از آزار و اذیت مصون نیستند و به فضای زنانه مترو برای کسب درآمد پناه می برند.
کد خبر: ۴۵۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ 13 July 2017
به گزارش تابناک : در خیابان های شلوغ تهران که قدم میزنی زنان را در حال دستفروشی همه نوع جنس از پوشاک تا فروش بلال میبینی. این زنان که اغلب سرپرست خانوار هستند، عموما در خیابان از آزار و اذیت مصون نیستند و از این رو یا قربانی آزار های جنسی می شوند و یا آنکه به فضای زنانه مترو برای کسب درآمد پناه می برند.
متاسفانه فرصت شغلی بسیار پایینی که برای زنان وجود دارد  و یا آنکه رفتارهایی که با ایجاد مزاحمت، باعث ایجاد اختلال در کار زنان شده و آن‌ها وادار را به ترک شغلشان می‌کنند، خود زمینه ساز بروز و ظهور پدیده دستفروشی زنان شده است.

مطالعات میدانی نشان می‌دهند که بسیاری از زنانی که در سطح شهر یا در وسائل حمل‌ونقل عمومی به دستفروشی مشغول‌اند، سرپرست خانواده خود هستند و تنها نان‌آورِ خانه. نه مسئولیت‌های آن‌ها در قِبال فرزندانشان امکان اشتغال به شغلی دیگر جز فروشندگی سیار را به آن‌ها می‌دهد و نه سرمایه‌ای دارند که بتوانند از آن برای فعالیتی خویش‌فرما در خانه یا در محلی استیجاری فعالیت کنند. فضاهای عمومی شهر تنها مایملکِ آنان است.
اکثر این زنان کسانی هستند که طلاق گرفته اند و یا همسران آنها فوت کرده و اکنون باید خودشان خرج خانه و زندگی شان را بدهند. از سوی دیگر دستفروشی زنان در عرصه های عمومی با مخاطرات بسیاری مواجه می شود و از این باب محیط مترو فرصت خوبی برای کسب درآمد زنان در شرایط فعلی نسبت به دستفروشی خیابانی است. مترو جایی است که زنان از انواع مزاحمت ها و نگاه های تحقیرآمیز عابران و آزار و اذیت های جنسی و لفظی مردان عابر و حاضر در جامعه در امان هستند. گاه زنان با انواع آزارها از چشم چرانی ها و نگاه های آلوده گرفته تا آزارهای لفظی و درخواست های نابجا در محیط های کاری خود روبرو می شوند. بنابراین آنها به دلیل اینکه برای تأمین معاش خود چاره ای جز دست فروشی ندارند و در مترو و مخصوصاً واگن خانم ها احساس امنیت بیشتری می کنند، به این محیط پناهنده می شوند. 
 از این رو نتايج يک پژوهش نشان داد که دستفروشي در مترو براي زنان با وجود ايجاد اثرات مخربي چون احساس اضطراب و افسردگي، اثرات مثبتي چون بهبود وضعيت معيشتي آنها را به همراه دارد که اين منجر به افزايش عزت نفس آنان نيز شده است.
در اینکه باید دستفروشان ساماندهی شوند و فضا کاری مناسب برای آنان ایجاد شود شکی نیست اما در شرایط موجود که بیکاری افزایش یافته و بسیاری از زنان به ناچار به دستفروشی روی آورده اند، حضور آنان در واگن زنانه مترو به مراتب بهتر از خیابان هاست. از این رو کمتر شاهد قربانی شدن زنان در فضای خیابان هستیم





منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار