امروزه کرم های ضد آفتاب، توسعه یافته و بیش از هر زمان دیگری در گذشته از پوست محافظت می کنند. شایعات فراوانی درباره ی این کرم ها وجود دارد که افراد باید قبل از خرید از آنها آگاه شوند.
کد خبر: ۴۵۸۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 12 July 2017
به گزارش تابناک : آگاهی درباره ماهیت کرم های ضد آفتاب می تواند به افراد در استفاده ی صحیح از این محصولات کمک کند.

تفاوت اشعه ی UVA و UVB

برای بررسی شایعات پیرامون این محصول، ابتدا لازم است با مفهوم اشعه ی UVA و UVB آشنا شویم. هر دوی این اشعه ها فرابنفش (UV) هستند و می توانند بر پوست تاثیر بگذارند. اشعه ی UVA طول موج بلند تری دارد و به ضخیم ترین لایه ی پوست به نام Dermis (غشاء میانی پوست) نفوذ می کند.

برخورد مستقیم این اشعه با پوست می تواند به پیری پوست، چروک و سرکوب سیستم دفاعی بدن منجر شود. اشعه ی UVB طول موج کوتاه تری دارد و باعث آسیب لایه ی سطحی پوست و آفتاب سوختگی می شود؛ که به مرور زمان می تواند آسیب های فراوانی به بدن بزند. این اشعه نقشی کلیدی در توسعه ی سرطان پوست ایفا می کند.

باور هایی در مورد کرم های ضد آفتاب:

لازم نیست همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم: بسیاری افراد باور دارند تنها زمانی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند که بدنشان به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار دارد . بر اساس این باور غلط، در روزهای ابری، یا زمانی که فرد شنا می کند نیازی به استفاده از این کرم وجود ندارد.

اما اشعه ی فرابنفش در هر حالتی می تواند به پوست آسیب برساند. حقیقت این است که هرگاه آفتاب بتابد، اشعه ی UV نیز منتشر می شود. صورت و ساق دست ها مناطقی هستند که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند، پس بهتر است با استفاده از کرم ضد آفتاب و لباس های بلند و کلاه از پوست این نواحی محافظت کرد.

ضد آفتاب مانع جذب ویتامین D می شود: ویتامین D برای سلامتی انسان ضروری است و بدن به سادگی آنرا از آفتاب جذب می کند.

درست است که کرم های ضد آفتاب مانع جذب این ویتامین می شوند، اما نور خورشید می تواند در لباس نفوذ کند. محققان می گویند تنها ۵ تا ۳۰ دقیقه مجاورت نور خورشید می تواند ویتامین D مورد نیاز بدن افراد را تامین کند.

ضد آفتاب برای سلامتی مضر است: این باور از نتایج یک تحقیق قدیمی که بر روی Oxybenzone انجام گرفته است سرچشمه می گیرد. بیافته های ایت مطالعه نشان می دهد موش هایی که در معرض Oxybenzone قرار دشتند، اثرات جانبی منفی و جدی فراوانی را تجربه کردند. با این حال مقاله ای که پس از این تحقیق در Archives of Dermatology منتشر شد و بیان کرد که علت نتیجه ی منفی این آزمایش، درجه ی استفاده از Oxybenzone بوده و محاسبات آنها نشان می دهد که نتایج این تحقیق بر انسان ها، حتی افرادی که مرتبا از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند غیر قابل تعمیم است.


افرادی که پوست تیره دارند، نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب ندارند: ملانین می تواند درجاتی از اشعه ی UVB را خنثی کند و ممکن است مانع آفتاب سوختگی پوست شود؛ اما مراقبت از پوست بدون در نظر گرفتن رنگ آن ضروری است. ملانین نمی تواند جلوی ضرر UVAرا بگیرد و اگر این افراد از کرم های ضد آفتاب استفاده نکنند پوستشان چروک می شود. همچنین مطالعات نشان داده است که امکان بهبود سرطان پوست در سرخ پوستان، سیاه پوستان و در کل افرادی که پوست تیره تر دارند کمتر از دیگران است. به همین دلیل این افراد باید توجه ویژه ای به محافظت از پوستشان داشته باشند.


برنز کردن راهی برای محافظت از پوست در برابر آفتاب است: برخی تصور می کنند باید قبل از تابستان پوست خود را به طور موقت برنز کنند تا مقاومت پوستشان در برابر آفتاب بالا رود. دستگاه های برنز، برای تغییر رنگ پوست از اشعه ی UVA متمرکز استفاده می کنند؛ زیرا این اشعه رنگ پوست را تیره می کند. اما پوست تیره مقاومتی در برابر آفتاب سوختگی UVB ندارد.


استفاده از لوازم آرایشی برای محافظت از پوست کافی است: با اینکه استفاده از لوازم آرایش می تواند تا حدودی از پوست محافظت کند، اما کافی نیست و نباید جایگزین یک ضد آفتاب خود شود. زیزا لوازم آرایشی تنها یک لایه ی اضافی روی پوست ایجاد می کنند.


با استفاده از کرم ضد آفتاب دیگر نیازی به استفاده از کلاه و لباس بلند نیست: کرم ضد آفتاب می تواند از پوست در برابر UVA , UVB محافظت کند اما این حفاظت ۱۰۰ درصد نیست. بسیاری از افرادی که از این کرم ها استفاده می کنند باور دارند که یک لایه کرم ضد آفتاب می تواند آنها را از کلاه و لباس بلند بی نیاز کند و آنها می تونند تمام طول روز در تماس مستقیم نور خورشید باشند. حقیقت این است که استفاده از پوشش مناسب موثر تر از کرم های ضد آفتاب است. و باید به عنوان مکمل از این دو روش بهره برد.


ضد آفتاب جلوی برنز شدن پوست را می گیرد: کرم ضد آفتاب تاثیر چندانی بر تغییر رنگ پوست ندارد و حتی اگر فرد چندین بار در روز از این کرم ها استفاده کند، امکان دارد رنگ پوست او عوض شود. برنز شدن پوست، عکس العمل طبیعی بدن برای محافظت پوست در برابر نور خورشید است. برای جلوگیری از برنز شدن می توان کلاه و لباس بلند پوشید.


همه کرم های ضد آفتاب شبیه یکدیگرند: برخی باور دارند که همه ی کرم های ضد آفتاب به یک شیوه و اندازه عمل می کنند. اما مواد تشکیل دهنده ی این کرم ها متفاوت هستند و مقاومت آنها در برابر آفتاب یکسان نیست. به عنوان مثال می توان از دی اکسید تیتانیوم، اکسید زینک و آووبنزون برای تولید این محصول استفاده کرد؛ که هر کدام به گونه و اندازه ای مختلف جلوی آسیب اشعه ها را می گیرد. استفاده از ضد آفتابی که حاوی طیف گسترده ای از مواد اولیه است می تواند در برابر دامنه ی وسیع تری از اشعه ها مقاومت کند.

عنصر مهم دیگری که باید هنگام خرید ضد آفتاب مد نظر قرار داد، فاکتور محافظت خورشید (SPF) است. محققان استفاده مرتب از ضد آفتابی با SPF بالای ۱۵ را، حتی در روزهای ابری توصیه می کنند.

کافی است یکبار در روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم تا در برابر آفتاب مقاوم شویم: یکبار استفاده از ضد آفتاب کافی نیست؛ زیرا این کرم در برابر آفتاب به مرور از بین می رود. پس باید هر ۲-۴ ساعت یکبار آنرا تجدید کرد.


کرم ضد آفتاب، ضد آب است: متاسفانه درباره ی کرم های ضد آفتاب اغراق شده است، هیچ محصولی ۱۰۰% ضد آب نیست و حتی کرم هایی که به عنوان ضد آب و ضد عرق فروخته می شوند نیز نمی توانند در آب دوام بیاورند و باید بعد از برخورد آب با پوست دوباره از کرم استفاده شود و قبل از ورود به آب ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند تا تثبیت شود.

ضد آفتاب فاسد نمی شود: بر خلاف باور عموم، ضد آفتاب فاسد شدنی است و مواد تشکیل دهنده ی آن بعد از گذشت مدتی از بین می رود. استفاده از ضد آفتاب فاسد از پوست محافظت نمی کند.

اطلاع از این شایعات می تواند به افراد در استفاده موثر از کرم های ضد آفتاب کمک کند. نحوه استفاده از هر کرم با دیگری متفاوت است و باید برای آگاهی از شیوه ی صحیح مصرف آنها، از راهنمای چاپ شده روی بسته بندی هر محصول استفاده کرد.





منبع : سایت بنیاد امور بیماری های خاص 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار