طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران استان های البرز، چهار محال و بختیاری و کرمانشاه در بهار سال ۹۶ بالاترین نرخ بیکاری را به میزان ۲۰٫۴ درصد، ۲۰٫۳ درصد و ۲۰٫۲ درصد داشته اند.
کد خبر: ۴۵۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵ 11 July 2017

به گزارش تابناک : «بیکاری در سال ۹۵ به ۱۵/۴ در استان البرز رسید» این جمله ای بود که مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۵ فروردین ۹۶ با اشاره به آن به خبرنگار ما گفت: البته مشارکت برای کار افزایش یافته و در این صورت تقاضا برای کار زیاد می شود و البته با حفظ وضعیت اشتغال موجود ۴۰ هزار نفر در دولت تدبیر و امید اشتغال در البرز افزایش یافت اما ۲ درصد مشارکت افزایش یافت به این معنا که اگر ۲ درصد اشتغال زیاد شده است با ۲ درصد بیکاری و افزایش تقاضا برای شغل همراه شده است.

بیکاری در سال ۹۵ به ۱۵/۴ در استان البرز رسید

اسماعیل خلیلی البرز را استانی مهاجر پذیر قلمداد کرد و افزود: با وجود ایجاد شغل به همان میزان جمعیت از استان های دیگر به آن سرازیر می شود لذا البرز متفاوت از مناطق دیگر بوده و محل گذر غرب کشور است و بیکاران کرمانشاه، همدان، آذربایجان، کردستان و … در فصل زمستان روستاها و دیگر شهرها کوچ انتقالی به البرز خواهند داشت و در واقع یکی از دلایل اصلی بیکاری در استان ما افزایش مهاجرت است. 

و اما بر اساس آمار اعلام شده نرخ بیکاری که پیش از این در البرز ۱۱درصد اعلام شده بود در سال ۹۵ با رشد ۱٫۴ درصدی به ۱۲٫۴ درصد افزایش یافت.

چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۹۵ نشان می دهد نرخ بیکاری استان البرز که در سال ۹۴ عدد ۱۲٫۴ بود در سال ۹۵ به ۱۴٫۳ رسیده است و در واقع عدم اشتغال عده ای عده ای می تواند گویای افزایش نرخ بیکاری در البرز باشد.

ایجاد ۲ هزار و ۱۴۴ شغل با سرمایه گذاری خارجی در البرز

و اما درحالیکه آمارها نشان از رشد بیکاری در البرز دارد مدیر کل دارایی استان ۱۹ تیر ۹۶ در جمع خبرنگاران گفت: در دولت یازدهم، ۵۳۵ میلیون دلار سرمایه‌ گذاری خارجی مصوب در البرز جذب شده و این میزان سرمایه‌گذاری مربوط به ۱۶ طرح است.

ابوالفضل فلاح با اشاره به اینکه استان البرز در زمینه سرمایه گذاری رتبه دوم را در کشور دارد، افزود: در کل ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی در البرز انجام شده است و تمایل شرکت‌ های خارجی در استان البرز برای سرمایه گذاری وجود دارد و ۳ شرکت انرژی نو برای سرمایه‌گذاری در استان در حال مذاکره هستند و اشتغال ناشی از این حجم سرمایه گذاری ۲ هزار و ۱۴۴ شغل بوده است.

مهاجرت، بر هم زننده نرخ واقعی بیکاری در البرز

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری البرز درباره وضعیت بیکاری در استان البرز و ایجاد اشتغال به خبرنگار ما گفت: بیکاری در البرز ریشه در مهاجرت دارد و متاسفانه تاثیر این مهم بالانس عدد واقعی بیکاران استان را برهم می زند.

عبدالله کامکار با تاکید بر اینکه ما دائما در نرخ بیکاری استان البرز تلورانس داریم افزود: اداره کار و رفاه اجتماعی استان البرز با توجه به وضعیت موجود در تدارک این مهم است که بیکاران واقعی البرز را در قالب یک مطالعه، فراخوان و .. پالایش کند تا ما به معنی واقعی دستیابی کامل به تعیین درصد بیکاری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: درصد بیکاری با جمعیت مقایسه می شود چرا که بخش قابل توجهی از جمعیت ما ساکن استان البرز بوده و نیروی کاری تهران و مناطق دیگر هستند و این مهم مولفه مهم علمی در تعیین وضعیت بیکاری است.

معاون استاندار البرز در خاتمه تصریح کرد: علی رغم اینکه سهم ما ۴۷۰ میلیارد تومان بود، در سال ۹۵ قریب به ۶۷۱ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی استان البرز ارائه شد و زمینه اشتغال ۱۰ هزار نفر را در استان فراهم کرد.

بر اساس گزارشی منتشر شده از فارس در ۱۳ تیر ۹۶ با افزایش ۰٫۴ درصدی نرخ بیکاری بهار سال ۹۶ نسبت به مدت  مشابه سال قبل زنگ هشدار افزایش و آژیز خطر تعطیلی بنگاه ها و اشتغال باز هم به صدا درآمد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که مسئولان دولت، وزارت صنعت و نظام بانکی می گویند حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولید و حفظ اشتغال موجود و سرمایه در گردش واحدهای کسب و کار سال ۹۵ پرداخت شده است.

سوال اینجاست که اگر چنین حجم از تسهیلات پرداخت شده چرا آمار بیکاری افزایش یافته است. اساسا چنین رقم تسهیلاتی در کار است یا صرفا این رقم روی کاغذ پرداخت شده است؟ با فرض صحت سخن مسئولان به کدام واحدها و در چه بخش هایی با چه منظوری پرداخت شده که خود را در آمار بیکاری نشان داده است.

البرز در زمره بیکارترین استان ها

درحالیکه آمارهایی از اشتغال ایجاد شده و طرح های دولتی توسط مسئولین ارائه می شود طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران استان های البرز، چهار محال و بختیاری و کرمانشاه در بهار سال ۹۶ بالاترین نرخ بیکاری را به میزان ۲۰٫۴ درصد، ۲۰٫۳ درصد و ۲۰٫۲ درصد داشته اند.

آنچه گزارش مرکز آمار ایران نشان دهنده افزایش ۶٫۸ درصدی بیکاری در استان البرز طی یکسال گذشته است لذا با توجه به اینکه ۸۲ درصد فارغ التحصیلان البرز بیکار هستند جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری و کاهش آن با اجرای طرح های ویژه مطالبه مردم، فارغ التحصیلان بیکار و خانواده هایی است که تبعات ناشی از آن را در قالب مشکلات مردمی به دوش خواهند کشید.






منبع : البرز 24
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار