روزنامه‌های صبح امروز عمدتاً بر سه موضوع دیدار رهبری و رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور عراق، انعکاس و تبعات عملیات موشکی ایران به مواضع تروریست‌ها در سوریه و محکومیت قاضی جنجالی کهریزک به 15 سال حبس تمرکز داشته‌اند اما در عین حال برخی روزنامه‌ها مسیر دیگری را برای شکل دادن به صفحه نخست شان در پیش گرفتند.
کد خبر: ۴۴۵۵۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 21 June 2017
روزنامه‌های صبح امروز عمدتاً بر سه موضوع دیدار رهبری و رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور عراق، انعکاس و تبعات عملیات موشکی ایران به مواضع تروریست‌ها در سوریه و محکومیت قاضی جنجالی کهریزک به 15 سال حبس تمرکز داشته‌اند اما در عین حال برخی روزنامه‌ها مسیر دیگری را برای شکل دادن به صفحه نخست شان در پیش گرفتند.
 
به گزارش «تابناک»؛ برخی روزنامه‌های صبح امروز از جمله کیهان تیر نخست او را به تبعات حمله موشکی ایران به تروریست‌ها اختصاص داده‌اند. کیهان گزارش سپاه قدس درباره ابعاد ضربه‌ای که ایران به تروریست‌ها زده منتشر کرده و تیتر یک خود را نیز با عنوان «ضربت ذوالفقار با داعش چه کرد؟ سپاه گزارش داد» به بازنشر این گزارش اختصاص داده است.
 
این روزنامه در عین سخنان شب گذشته حسن روحانی پیرامون حمله موشکی سپاه که بجا و لازم خوانده بود را در صفحه نخست انعکاس داده است. اما مطلب اصلی امروز کیهان را سعدالله زارعی در صفحه دو این روزنامه با تیتر «بعد از موشک» نوشته است. زارعی در بخشی از این یادداشت تاکید می‌کند: «...ایران به منطقه‌ای شلیک کرده است که قرار بود آمریکایی‌ها به بهانه حضور داعش و به کمک آنان، منطقه وسیعی در طول مرزهای شرقی سوریه برای مدت خیلی طولانی به تصرف خود درآورند و از این طریق در همگرایی میان ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین اخلال به وجود آورند. در این دوران جبهه مقاومت دو اقدام مهم در بر هم زدن طرح امنیتی بلند مدت آمریکا انجام داد اولین اقدام گسیل نیروهای ارتش سوریه و متحدان آن به مرزهای شرقی و اقدام دوم شلیک موشک به -المیادین- قلب فرمانروایی داعش بود که بنا بود این‌ها زمینه‌ساز اجرای طرح آمریکا باشند. در واقع با شلیک اولین موشک‌های میان‌برد ایران به قلب این منطقه، شمارش معکوس آغاز عملیات پاکسازی این منطقه و خارج کردن آن از دایره اقدام آمریکا آغاز شده است.»
 
نویسنده کیهان تاکید که لحن آمریکا پس از حمله ایران درباره داعش تغییر کرده است: «از این رو طی دو روز گذشته و پس از آنکه معلوم شد، اقدام عملیاتی جبهه مقاومت با محوریت ایران در این منطقه،‌ جدی است، لحن آمریکایی‌ها کاملاً تغییر کرده و پرده را بالا زده‌اند. طی روزهای اخیر داعش در منظر رسانه‌های مهم آمریکا نظیر C.N.N از یک «گروه تروریستی» به «پیکارجویان ‌سنی» «یک گروه مسلمان سنی که با شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران می‌جنگند» تبدیل شدند! تا همین یک ماه پیش مقامات ارتش آمریکا در مذاکرات خود با روس‌ها و بقیه می‌گفتند اگر چه ما درباره تروریست بودن یا نبودن جبهه النصره و احرارالشام به جمعبندی نرسیده و در حال مطالعه هستیم اما در آمریکا هیچ کس تردیدی ندارد که داعش گروهی تروریستی است که باید به هر ترتیب با آن مقابله شود. 

آمریکایی‌ها در یکی- دو مرحله با انگشت گذاشتن روی حساسیت روس‌ها نسبت به داعش و خطراتی که از ناحیه این‌ها احساس می‌کنند، روس‌ها را متقاعد کرده بودند که روی جنگ با داعش تمرکز کند با این هدف که در جبهه مشترک ایران، سوریه، روسیه و حزب‌الله در آزادسازی حلب و مناطق غربی آن که داعش حضور کمرنگی دارد، خلل ایجاد نمایند. هم اینک خود آن‌ها پرده را بالا زده و در واقع می‌گویند در جریان مبارزه واقعی با تروریزم، بیش از هر گروهی با مبارزه با داعش مشکل دارند.»
 
زارعی در بخش دیگری از یادداشت خود می‌آورد: «عملیات موشکی ایران که با عبور از همه عرض عراق به منطقه‌ای در عمق سوریه رسید از این نظر که از نظر انطباق با هنجارهای حقوقی و سیاسی خدشه‌ای نداشت یک اقدام منحصر به ایران به حساب می‌آید. هماهنگی با دولت عراق و پذیرش این هماهنگی و اعلام رسمی این هماهنگی از سوی مقامات عراق بسیار حائز اهمیت است این در حالی است که از یک سو کشورهایی نظیر آمریکا اساساً به هنجارهای حقوقی و در واقع به میراث بشری بی‌اعتنا هستند و اگر حتی کشوری را به اشغال درآورند، کاری به هنجارها و دیدگاه‌های مردم ندارند و از سوی دیگر جلب توافق رسمی مقامات عراق نشان داد که اقدام موشکی ایران کاملا قابل تکرار است.
 
همه می‌دانیم که آمریکا برای مانع شدن از همکاری امنیتی عراق با ایران همه تلاش خود را کرده است و زمانی که موشک ایران با عبور از خاک عراق در کشور دیگری فرود می‌آید، شکست تلاش‌های آمریکا را علنی می‌کند این موضوع برای پرستیژ آمریکا هزینه بسیار سنگینی را در پی می‌آورد. کمی به عقب برگردیم آقای اوباما و ترامپ و سایر رؤسای‌جمهور آمریکا با صراحت گفته‌اند که امنیت و اقتدار اسرائیل درصدر اولویت سیاست خارجی آمریکا قرار دارد خب لازمه تحقق این عبارت مهم، توانایی آمریکا در حفظ موقعیت و پرستیژ خود است وقتی آمریکا قادر به اعمال اراده خود بر کشورهای بحران‌زده‌ای نظیر عراق و سوریه نیست چطور می‌تواند اراده خود مبنی بر حفظ امنیت و اقتدار اسرائیل را به عراق و سوریه‌ای که - انشاءالله به زودی- از بحران خارج شده‌اند، اعمال نماید.»
 
جوان نیز ذیل تیتر یک «سومين روز سكوت امريكا مقابل انتقام موشكي ايران» آورده است: «سه روز بعد از انتقام موشكي ايران از  تروريست‌هاي داعش، مقام‌هاي رسمي در امريكا و اروپا تا لحظه تنظيم اين گزارش در قبال حمله موشكي ايران به داعش سكوت كرده‌اند ولي تحليل و تفسير‌ها درباره اين حمله موشكي همچنان ادامه دارد. در مركز تحليل‌ها، كارشناسان و رسانه‌هاي اسرائيلي قرار دارند كه معتقدند حمله موشكي سپاه پيامي غيرمستقيم به تل‌آويو بود.»
 
 
 
 
 
 
15 سال حبس، برای قاضی کهریزک
 
خبر محکومیت 15 ساله قاضی کهریزک در یکی از پرونده‌هایش که دیروز توسط سخنگوی قوه قضاییه بیان شد، تیتر شماری از روزنامه‌های اصلاح طلب از جمله بهار بود که با تیتر «15 سال حبس برای قاضی جنجالی» به استقبال سخنان محسنی اژه‌ای رفته بود. شرق نیز تیتر سه کلمه‌ای «15 سال حبس» در پیشانی صفحه نخست این شماره آورده و مواضع محسنی اژه‌ای را بازنشر کرده است. ایران نیز این تیتر را در گوشواره صفحه نخستش آورده و همچون سایر رسانه‌ها به نقل مواضع معاون قوه قضاییه پرداخته است.


بازی پلیس خوب و پلیس بد مرعشی و کرباسچی / تاجزاده به دنبال سهم اصلاح طلبان
 
کیهان در مطلب دیگری اختلاف ظاهری مرعشی و کرباسچی درباره عملکرد برخی وزرا و مواضع شان درباره حذف و حفظ برخی وزرای اصول گرا در دولت دوم روحانی را یک بازی پلیس خوب، پلیس بد قلمداد کرده است. در این مطلب کیهان ذیل تیتر «بازی پلیس خوب و پلیس بد مرعشی و کرباسچی با کابینه» آمده است: «حسین مرعشی، رئیس کارگروه استان‌های شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در صفحه تلگرامی خود درباره عملکرد فراکسیون امید در انتخاب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که سبب از دست رفتن دو کرسی این فراکسیون شد، نوشت: فراکسیون امید، خیلی خوب و صحیح عمل کرد. اشکال در بخشی از دولت است. بخشی از دولت در سال قبل که مجلس شکل گرفت، به جای اینکه فراکسیون امید را تقویت کنند جریان مقابل را تقویت کردند. مشخصا من این مسئولیت را متوجه آقای واعظی می‌دانم. آقای واعظی علاقه‌مند است جریان سوم در مجلس راه بیندازد و این جریان سوم، عملا جریانی نمی‌شود جز اینکه در ائتلاف با اصولگرایان قرار می‌گیرد و امید را تضعیف می‌کند.»

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» اظهارنظرهای سیاسیون در صفحه‌های شخصی یا گفت‌وگوهای رسانه‌ای را نظر شخصی افراد می‌داند. او یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان با فشار بر روحانی درصدد گرفتن سهم بیشتر در دولت و کنار زدن برخی وزرا نظیر واعظی، رحمانی فضلی، پورمحمدی، چیت‌چیان و... هستند.
 
همزمان با این موضع کیهان، شاهد خط و نشان تاجزاده برای روحانی بودیم که در شرق منعکس شده است. تاجزاده به شرق گفته است: « اگر آقای روحانی برنامه‌های اصلاحی را با وزرای غیراصلاح‌طلب پیش ببرد من به او رأی می‌دهم و ما می‌توانیم در  بیرون کمک‌حال دولت باشیم. الان جمع کثیری از اصلاح‌طلبان همین کار را می‌کنند. اما اگر آقای روحانی نتواند چنین چهره‌هایی را پیدا کند که متعهد به برنامه‌ها باشند و حاضر باشند کمی هزینه بدهند، یعنی فقط از مزایای قدرت بهره نبرند، همان گله‌ای که خود دکتر روحانی هم در انتخابات کرد؛ بعضی اعضای هیئت دولت حتی حاضر نشدند از دولت دفاع کنند و این حداقل انتظار اخلاقی در یک کار جمعی است. نمی‌شود از نتایج پیروزی تیمی بهره‌مند بشوی ولی اقدامی انجام ندهی. بنابراین اگر چنین افرادی پیدا نکرد باید از اصلاح‌طلب‌ها استفاده کند. در‌هرحال به آقای روحانی توصیه می‌کنم از وزرایی استفاده نکند که دلشان جای دیگر است.»
 
او در بخشی دیگری از این گفت و گو استفاده از چهره های سیاسی دارای کاریزما همچون رئیس دولت اصلاحات را برای جذب رای عموم مردم روش مطلوب تلقی کرد و گفت: راه درست استفاده از سرمايه این است که امروز از کاریزما برای پیروزی اصلاح‌طلبان استفاده کنیم و عادت‌دادن مردم به رأی‌دادن جمعی و فهرستی و به‌علاوه سریع اقدام کنیم برای اینکه واقعا تشکل‌های قوی تأسیس کنیم؛ یعنی هم احزاب قوی و هم جبهه قوی تا در غیاب بزرگان این نهادها بتوانند راه را ادامه دهند؛ یعنی مردم به آنها اعتماد کنند و آنها هم مسئولیت بپذیرند. ضمنا این کار رقیب را هم متشکل می‌کند؛ کمااینکه بعد از تَکرار رئيس دولت اصلاحات، آقای حداد هم ویدئو فرستاد و گفت که به ۲۱ نفر فهرست اصولگراها رأی بدهید، مستقل از اینکه چقدر جامعه به آن فهرست رأی داد، این کار خوب است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار