معاون توسعه سازمان محیط زیست با بیان این که میانگین بارندگی تهران در یک سال گذشته ۳۰۰ میلیون لیتر مکعب بوده است‌گفت: این مقدار در حالی است که مصرف آب ساکنان استان تهران هزار میلیون متر مکعب شده است و این یعنی فقط یک سوم مصرف از نزولات جوی است.
کد خبر: ۴۴۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 21 June 2017

به گزارش تابناک : سید محمد مجابی در مراسم هم اندیشی و هم آوایی آینده شهری ایران اظهار کرد: بزرگترین چالش در  حوزه محیط زیست رویکرد توسعه اشتباه است؛ توان بشر در استفاده از منابع طبیعی باعث شده بیشتر در این حوزه دست‌اندازی صورت گیرد و تخریب و آلودگی ایجاد شود. 

 

وی با بیان اینکه انقلاب صنعتی در دنیا مشکلاتی را پدید آورده است، تصریح کرد: انقلاب صنعتی مشکلاتی همچون گرم شدن زمین را به دنبال داشته به طوری که اجلاس پاریس با امضای 197 کشور بر افزایش نیافتن دمای زمین تاکید کرده است. 

 

معاون توسعه و مدیریت سازمان محیط زیست ادامه داد: باید توجه کنیم که در گذشته تغییرات دمایی خسارات زیادی را به زمین به دنبال داشته است که به عنوان نمونه عصر یخبندان در اثر کاهش 5 درجه‌ای دمای زمین ایجاد شد و در حال حاضر نیز افزایش دما می‌تواند اثرات نامناسبی را به دنبال داشته باشد.

 

مجابی خاطر نشان کرد: متاسفانه افزایش دما را در کشورمان شاهد هستیم و این میانگین افزایش دما در کشور ما بیش از میانگین جهانی است که باید توجه جدی به آن صورت گیرد. 

 

وی به وضعیت تهران در حوزه مسائل زیست محیطی، دمایی و آب و هوا اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی تهران در سال گذشته 300 میلیون متر مکعب بوده است در حالی که مصرف آب هزار میلیون متر مکعب شده است؛ این یعنی یک سوم مصرف تهران از نزولات جوی تامین شده است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام بگیرد. 

 

معاون توسعه و مدیریت سازمان محیط زیست با این که برخی برنامهها در حوزه محیط زیست انجام گرفته است، یادآور شد: دولت لایحه هوای پاک را به مجلس ارائه داد که در حال حاضر شورای نگهبان سه اشکال اساسی به آن گرفته که این اشکالات وارد است و در حال رفع آن هستیم. 

 

مجابی ادامه داد: جرم‌انگاری آلودگی هوا؛ شفاف‌سازی در حوزه گرد و غبار، تاکید بر حفظ فضای موجود در شهرها، افزایش فضای سبز موجود در شهرها، سازگاری فضای سبز با اقلیم شهره‌ها و پایش ساختمان‌ها متناسب با جمعیت شهری بخش‌هایی از نکات مثبت این لایحه است. 

 

وی همچنین درباره وضعیت شهرهای مختلف کشور و توجه به موضوعات زیست محیطی گفت: باید به ابعاد زیست محیطی در تمامی شهرها توجه شود و روی ارزش‌های تاریخی و فرهنگی برای توجه به محیط زیست ورود کنیم؛ شهروندان باید نسبت به شهرهای خود و محیط زیست آن تعلق خاطر داشته باشند و نوع معماری نیز به طور حتم تاثیرگذار خواهد بود. 

 

معاون توسعه و مدیریت سازمان محیط زیست با بیان این که وجود باغ‌شهرها تاثیرگذاری بسزایی در تغییرات اقلیمی و جلوگیری از خسارات زیست محیطی دارند، گفت: باغ‌شهرها مانع ورود سیلاب‌ها و به بار آمدن خسارت‌ها خواهند شد که البته نمونه بارز آن شهر قزوین است. 

 

مجابی همچنین خواستار توجه ویژه از سوی مردم و متولیان امر به مسائل زیست محیطی شد. 




منبع : دانشجو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار