هنرمندان تئاتر قزوین علیرغم داشتن سابقه دیرین و کسب موفقیت در جشنواره های ملی از داشتن حتی یک سالن نمایش استاندارد برای تمرین بی بهره اند وخاک خورده های صحنه در فکر مهاجرت افتاده اند.
کد خبر: ۴۴۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲ 20 June 2017
تئاتر یکی از شاخه های هنری بسیار موثر در جامعه می باشد که همواره اهالی آن به دلایل گوناگون نسبت به عملکرد مدیران آن معترض بوده و از طرف دیگر علیرغم برخی شعارها با کم توجهی مسئولین مواجه شده تا جایی که این کم توجهی منجر به انتخاب مدیران ضعیف و نا کارآمد، بودجه اندک، عدم توجه جدی به کمبود امکانات سخت افزاری این رشته هنری و هزاران مشکل دیگر شده است.

اگر نمایشهای مذهبی اجرا شده در دوران صفویه را در نظر نگیریم و قدمت طولانی تعزیه در این شهر را به حساب نیاوریم، تئاتر در قزوین در دوره قاجاریه همزمان با سایر نقاط کشور شکل گرفت و دوره گردها و سیاه بازها مشغول اجرای نمایشهای خانگی شدند که از آنها می  توان ازحسین رنگرز، موسی خان، عباس خان غیاثوند و محمد حسن افراشته و دیگر استادان یاد کرد.

همزمان با اجرای نمایشهای خانگی تئاتر روشنفکری هم با سایر نقاط کشور و بخصوص تهران در قزوین به صحنه تماشا آمد.

هنرمندان بزرگی همچون استادمرتضی خان فرهودی، سید هدایت الله رضوی، انجمن پرورش را تشکیل دادند و مشغول اجرای نمایش هایی به نفع دانش آموزان بی بضاعت شدند.


بعد از جنگ جهانی اساتیدی همچون علی فرهودی واکبرسید جوادی باتلاش برای بازگرداندن روحیه مردم مشغول اجرای نمایش هایی شدند و در سال ۱۳۵۸ استاد محمد علی ساربان که از تجربه بالایی در مدیریت تئاتر برخوردار بوداین جریان هنری را درقزوین بدست گرفت وهنرمندانی چون مرحوم استاد قربانی هاواستاد میر فخرایی مشغول کار حرفه ای شدند و هنر نمایش قزوین را به شهرهای مختلف معرفی کردند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هنر نمایش قزوین جان تازه ای گرفت و با مدیریت استاد نادر میرزایی نمایش های خوبی در تعداد اجراهای بالا برای عموم مردم بروی صحنه رفت ‌که از جمله آنها می توان به اثار خود استاد میرزایی که در زمینه کودک افتخارات زیادی را کسب کرد و نمایشهای استاد سید قاسم قوامی و وحید مبشری اشاره کرد.

چندی بعد با روی کار آمدن نوجوانان علاقمند این رشته و فارغ التحصیلی استاد ناصر ایزدفر جریان تازه ای در هنر نمایش این شهر بوجود آمد و اجراها دوباره بروی صحنه رفت و افتخارات کشوری همچنان برای این استان به ارمغان آورده شد.

با برپایی همایشهای هنرجویی و کشف استعدادهای جوان افتخاراتی برای این شهر بیشتر و بیشتر شد و تئاتر رونق خوبی به خود گرفت.

این جریان ادامه یافت تا متاسفانه به دلایل نامعلومی این حرکت از کار خود بازایستاد و متاسفانه رخوت و خستگی خاصی چهره هنر نمایش این شهر را به رنگ خود درآورد اما در این میان هنرمندان جوانی همچون استاد نجفی، استاد حبیبی، استاد علی بخشی و ...بصورت جسته و گریخته مشغول اجرای نمایشهایی می شدند و گاهی افتخاراتی را نیز برای این شهر به ارمغان می آوردند.


هنرمندان گلایه دارند/تئاتر در حاشیه و خطر فراموشی است

بانگاهی به پیشینه تئاتر دراین شهر و خروجی اساتید بزرگی مانند استاد ساربان، استاد فیض نوروزی، استاد میلانی، استاد لطفی که در میان هنرمندان برجسته کشوری حرفی برای گفتن دارند، جای تاسف است که باحضوراین همه اهل فن درعرصه نمایش، قزوین ازداشتن حداقل مکان تمرین واجرای نمایش بی بهره باشد.

حمیدرضا میرآخور کارگردان تئاتر درگفتگو باخبرنگار ، ازوضعیت موجود گلایه داردومعتقد است:با کناره گیری بزرگان درمدیریت وبی اهمیت شدن این موردبدست مدیران کاربلدی که اختیاری در این موضوع ندارند، متاسفانه امروز جریان راکد و رخوت زده ای درهنر نمایش این شهر بوجود آمده که نگران کننده است.


وی بیان کرد: راکد بودن اجراهای تئاتر متعارف خود نشان از این فاجعه بزرگ دارد و نبود مدیریت مناسب در سیاست گذاری تئاتر، گوشه گیری طیف عظیمی از هنرمندان این رشته، کم کاری برای شکل گیری انجمن نمایشی که همه هنرمندان این رشته را تحت پوشش قرار دهد و از همه مهمتر ناامیدی و یاس و نبود انگیزه در میان هنرمندان این رشته در قزوین گریبان این هنر را می فشارد.

میرآخور تصریح کرد: دوستان هنرمندی که هر یک افتخاراتی را در پرونده کاری خود دارند و امروز هر کدام به گوشه ای پناه برده اند و دست از افتخارافرینی برای این شهر کشیده اند، باید بدانند تنها راه برای احیا هنر نمایش حضور مستمر و مشغول کار شدن و ساختن آینده این هنر برای خود و نسلهای آینده است.

وی گفت: هر هنرمندی بایدباهرگونه ژانری که بهترمی شناسد برای احیا دوباره این هنر به صحنه تلاش بازگردد به امید روزی که آوازه هنر تئاترقزوین وبازیگرانش چون گذشته ازاین شهر درسایر نقاط کشور بپیچد.

یک سالن غیر استاندارد/ نبود تجهیزات نمایشی در استان

آذر متفکر هنرمند تئاتر استان که بیش از ۱۶ سال در این رشته فعالیت می کند در خصوص وضعیت هنر نمایش در قزوین به خبرنگار اظهارداشت: مهمترین عامل برای رشد وتعالی یک هنرمند داشتن مکانی مناسب برای تمرین و اجراست که در قزوین فضای مناسبی برای این کار وجود ندارد.


وی بیان کرد:درقزوین تنها یک سالن کتابخانه علامه رفیعی را داریم که واقعا شایسته هنرمندان نیست و تالار شهر هم که سالهاست نیمه کاره مانده و شاید چند سال دیگر زمان ببرد تا ساخته شود.

متفکر یادآورشد: ما که از انتظار و بی تفاوتی برخی مسئولان خسته شدیم و به فکر مهاجرت هستیم و شاید خیلی ها مانند من در فکر رفتن باشند زیرا امیدی به گشایش در امور ندارند و می خواهند نقل مکان کنند.

بازیگران تئاتر دلسرد شده اند/هنرمندان خارج از استان بیشتر حمایت می شوند

این بازیگر زن تئاتر می گوید:در قزوین هنرمندان شاخصی هستند که عزم جدی دارند تا هنرشان را در خدمت مردم و نظام بکار گیرند اما محل عرضه آن را ندارند و از سوی هیچ کس هم حمایت جدی نمی شوند نه اداره ارشاد و نه رسانه ها و به نظر می رسد در حال افول هستیم.

وی گفت: در سال گذشته برای اجرای برنامه چون در استان حمایت نشدیم به کیش رفتم که خیلی استقبال شد اما درقزوین طرح و برنامه های ما لای پوشه ها گم می شود و برای برنامه هایی مثل جشنواره اسباب بازی و سایر مناسبتها از تهران هنرمند دعوت می شود و نیروهای بومی را منزوی می کنند.

متفکر یادآورشد:در شرایطی که کارهای مابه جشنواره راه یافته و آثار شاخصی داریم امادرخود استان ما را تحویل نمی گیرند و حمایت نمی شویم و کسی نیست حرف ما را بشنود.

وی اضافه کرد: متاسفانه مسئولان به هنر تئاتر بعنوان یک نیاز انسانی نگاه نمی کنند و برای آن فرهنگ سازی نمی شود در حالی که هنر نمایش می تواند موجب انتقال پیامهای فرهنگی و تحول در افراد شود.

این بازیگر زن تئاتر قزوین تصریح کرد:ما هنرمندان تئاتر درصحنه هستیم و ایستادگی می کنیم اما انجمن نمایش استان برنامه مدونی ندارد درحالی که بایدفراخوان جشنواره ها ازسوی این انجمن اطلاع رسانی شود امادرخواب هستیم و از هیچ رویدادی درکشور باخبر نمی شویم تا مشارکت داشته باشیم.


انتخابات در هاله ای از ابهام

وی از تاخیر در برگزاری انتخابات انجمن هم گلایه کرد و گفت: قرار بود چند ماه قبل این انتخابات برگزار شود اما هنوز عملی نشده و ما یک مسئول دلسوز و جسور می خواهیم تا کارها پیگیری شود.

عمرمان گذشت تالار شهر تکمیل نشد

وی در ادامه اظهارداشت: عمرمان گذشت و تالار شهر ساخته نشد نمی دانیم چند سال دیگر جوانی و شادابی و انگیزه داریم که باید یک دهه منتظر یک مکان باشیم امیدواریم تا پیر نشده ایم مسئولان در این زمینه فکری کنند.

نگذارید هنرمندان تئاتر  مهاجرت کنند

متفکر که همچنان تعصب شهرش را دارد با جمله ای متعصبانه گفتگوی خود را به پایان می رساند و می گوید: هنوز تعصب قزوین را دارم و با داشتن کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر علاقمند هستم در قزوین بمانم و برای مردم کار کنم و از مدیرکل محترم ارشاد انتظار دارم همت کنند و نگذارند هنرمندان تئاتر از استان کوچ کنند و این هنر به فراموشی سپرده شود.

کیوان حبیبی از دیگر هنرمندانی است که سالهای متمادی خاک تئاتر را خورده است و از ۱۴ سالگی کار نمایش را شروع کرده و ۲۷ سال در این رشته فعالیت می کند و با داشتن مدرک کارشناسی ارشد رشته بازیگری به عنوان هنرمندی شناخته شده در شهر جایگاه خاصی دارد.

کیوان حبیبی هم دردل های زیادی دارد و هنگامی که فضا را برای درد دل مهیا می بیند آهی از ته دل می کشد و می گوید: در استان استعدادهای خوبی داریم که می توانند رشته تئاتر را مدیریت کرده و آن را از وضعیت کنونی خارج کنند اما مورد بی توجهی قرار گرفته اند.


وی بیان کرد: برخی دوست دارند هنرمندان تئاتر را در مقابل دولت و حتی نظام نشان دهند که این کار به دلیل موضع گیری سیاسی برخی چهره های شاخص هنری کشور ایجاد شده و ما با یک موضع گیری شاهد نوعی انتقام گیری و کاهش بودجه های فرهنگی هستیم که منطقی نیست.

حبیبی یادآورشد: اداره ارشاد اگر اعتبار لازم را داشته باشد می تواند تصمیم بگیرد ومدیریت کند اما وقتی کمترین بودجه به این نهاد فرهنگی داده می شود دیگر باید گفت ارشاد هم تصمیم گیرنده نیست و اختیار لازم را ندارد.

وی بیان کرد: در هنر تئاتر نگاه کارشناسی وجود ندارد و آشفتگی هنری در استان کاملا مشهود است و ما در استان از هیچ حمایتی برخوردار نیستیم.

اداره ارشاد نقش آفرین باشد و برنامه ریزی کند

این هنرمند قزوینی اظهارداشت:تنها متولی ما اداره ارشاد است لذا انتظار داریم با برنامه ریزی مدون و استفاده از نیروهای کارشناس و کارآمد نقش آفرین باشد و با برگزاری انتخاباتی که جلوی آن را گرفته اند موجب شود تا این هنر در استان رونق دوباره بگیرد.    

وی با ارائه راهکاری برای برون رفت از وضعیت کنونی بیان کرد: همه باید کمک کنند تا انتخابات انجمن برگزار شود و کارها سامان یابد.

حبیبی اضافه کرد: در عرضه آثار هنری هم آشفته بازاری دیده می شود و متاسفانه در بخشی از کارها کسانی مسئولیت گرفته اند که شناخت کارشناسی و دقیقی از اوضاع ندارند که از مدیرکل ارشاد انتظار داریم این موضوع را بررسی و بازنگری کنند.

ارائه کارهای ضعیف به هنر تئاتر آسیب می زند

وی گفت: اگر تئاتر متولی مشخص و قوی نداشته باشد هر کسی به خود اجازه می دهد با کارهای ضعیف وارد این عرصه شود و این وضعیت به مجموعه هنرمندان آسیب می زند.

حبیبی یادآورشد: از برخی نهادها مانند شهرداری و سازمان فرهنگی ورزشی و نیز آموزش و پرورش که برنامه های متنوعی در ایام سال دارند انتظار داریم به جای استفاده از هنرمندان تهرانی اجازه دهند نیروهای بومی استعداد خود را شکوفا کنند و همه کارها را به نیروهای غیر بومی واگذار نکنند تا ما نیز فرصت هنرنمایی داشته باشیم و زندگی خود را اداره کنیم.

مدرس تئاتر هم از کم رونقی تئاتر می گوید

در ساختمان اداره ارشاد قزوین که برای مصاحبه با مدیر کل رفته بودیم با ناصر ایزد فر مدرس و کارگردان تئاتر و مسئول هنرهای نمایشی استان قزوین روبرو شدیم و فرصتی بدست آمد تا با این پیش کسوت عرصه نمایش هم گپ و گفتی داشته باشیم.


ایزدفر بیان کرد:بیش از ۴۰ سال در عرصه نمایش هستم و فوق لیسانس این رشته را دارم و اگر بخواهم از مشکلات بگویم می توانم آن را در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری طبقه بندی کنم.

وی بیان کرد: یک بخش به سطح کلان فرهنگی استان مربوط است که متاسفانه با همه پیگیری ها سالن اجرا برای تمرین و اجرای عمومی با حداقل استاندارد نداریم که در دسترس باشد و این کمبود باعث شده یک جدایی بین هنرمندان تئاتر و مخاطبان ایجاد شود.

ایزدفر تصریح کرد: تالار شهر که یک مجموعه هنری با چند سالن نمایش تعریف شده مدت ۱۰ سال است نیمه تمام رها شده و شهرداری هم همکاری نمی کند و به بهانه پارکینگ آن را دچار توقف کرده البته مهمترین مشکل آن اعتبار است که تامین نمی شود.

وی گفت: در حال حاضر کمترین امکانات را داریم و یک زیرزمین ساختمانی قدیمی کتابخانه علامه رفیعی در اختیار است و تنها استانی هستیم که این مشکلات را داریم.

ایزدفر تصریح کرد: بخش دوم به هنرمندان بازمی گردد، سال قبل انتخابات را ساماندهی کردیم در همین ایام برگزار شود اما برخی هنرمندان تشکیل گروههای تئاتری را لازم نمی دانستند هر چند تازه متوجه شده اند با تشکیل گروهها می توان انجمن تشکیل داد و مشکلات را حل کرد لذا مقرر شد فرصت داده شود تا گروه شکل بگیرد اما انتخابات به تعویق افتاد زیرا ثبت گروهها زمان می خواهد و باید در سامانه وارد شوند لذا مرحله انتخابات عقب افتاده است البته امیدواریم ثبت گروههای جدید هرچه سریعتر انجام شود و با برگزاری انتخابات بتوان ساماندهی امور را انجام داد.


ارشاد باید برای تامین محل نمایش و تگکمیل تالار شهر اقدام کند

این مدرس تئاتر اظهارداشت: هنرمندان خوبی در استان داریم به طوری که در جشنواره فجر نماینده داشتیم که خوب فعالیت می کنند اما در برنامه ریزی کلان فرهنگی استان و تامین امکانات مشکل داریم تئاتر کاری جمعی است و باید این هنر یک فضا و مکان استاندارد داشته باشد تا بازیگران تمرین کنند و یک مکان برای عرضه به مردم داشته باشد اگر آن را تامین نکنیم سایر اضلاع این هنر که هنرمند و مخاطب است نیز گرفته می شود.

ایزدفر یادآورشد:کارشناسان و مسئولانی که درتئاتر مسئولیت دارند تحصیلات و رشته آنها تخصصی است و در انجمن هم تعداد ۴۵۰ نفر از هنرمندان ارتباط و فعالیت دارند که ظرفیت ارزشمندی است.

وی در پاسخ به این سوال که مشکلات کنونی موجب مهاجرت هنرمندان می شود گفت: به نظرم این اتفاق نمی افتد زیرا هر هنرمندی که کوچ کند جایگزین پیدا می کند و از سویی همه مهاجران موفق نبوده اند زیرا هر هنرمند در شهر خودش بهترمیتواند هنرنمایی و جلب توجه و جایگاه کسب کند و در خارج از این مکان شرایط خاص و استثنایی لازم دارد که برای همه ممکن نیست.


ایزدفر اظهارداشت:قبول داریم اگر مکانی برای تمرین ونمایش نباشد هنرمند سرخورده شده و فعالیت وی کمتر می شود اما در این زمینه هم متولی فقط ارشاد نیست زیرا این نهاد به تنهایی قادر به تامین هزینه های ساخت یک تالار و حمایت از بازیگران نیست.

وی بااشاره به راهکارحل این مشکل گفت:درسایر استانها شهرداریها سازنده تالارها هستند و در شرایطی که بودجه های عظیمی توسط شهرداری هزینه می شود انتظار داریم به این هنر نیز نگاهی بیندازند و نگذارند تئاتر در بی مهری بسوزد و کم فروغ شود.

ایزدفر تصریح کرد:شهرداری برنامه های متنوعی دارد اما از هنرمندان درجه سه و چهار تهران استفاده می کنند و در کنار آن همه ارگانها و ادارات هم بخش فرهنگی دارند که می توانند از ظرفیت هنرمندان بومی استفاده کنند.

وی اظهارامیدواری کرد با برگزاری انتخابات و سپس تکمیل پروژه ای که سالهاست خاک می خورد مشکلات هنرمندان تئاتر کاهش یابد.

تالار شهر به کندی در مسیر خروج از رکود

اکبر اسکندری نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین هم کمبود اعتبارات فرهنگی را از مسائلی می داند که مانع رسیدگی به وضعیت تئاتر استان است.


وی به خبرنگار اظهارداشت: با همکاری استاندار و اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای تسریع در تکمیل تالار شهر قزوین اقدام می کنیم.

وی افزود: تالار شهر قزوین از طرحهای استانی بود که ملی شد و مجددا به پروژه ای ملی استانی تغییر وضعیت داد و این تغییرات موجب توقف کار شد و در مقطعی حتی اعتبارات تخصیص یافته به آن تزریق نشد و برگشت خورد و مشکلات را بیشتر کرد.

اسکندری نژاد یادآورشد: این پروژه که قسمتهای مختلفی دارد در صورت تکمیل شدن می تواند بخش زیادی از نیازهای هنرمندان استان را به سالن های نمایش موسیقی و تئاتر تامین کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برای تکمیل این مجموعه هنری بیش از ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از منابع استانی امسال ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و ۳۰۰ میلیون تومان هم ما اختصاص می دهیم تا کار بسرعت ادامه یابد.

وی اضافه کرد: پیشرفت ۱۱ درصدی این پروژه قابل قبول نیست و باید تاخیر گذشته با تزریق اعتبار جبران شود و با همکاری خوب استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه امیدواریم اعتبارات مناسبی برای تسریع در کار  امسال تزریق شود اما یک میلیارد تومان برای تسویه بدهی گذشته تامین شده و با تغییر پیمانکار در صدیم این طرح شتاب بیشتری گیرد.

تکمیل تالار شهر برای تزریق خون تازه به هنر نمایش در قزوین

هنر نمایش در قزوین این روزها دوران رکود و رخوت خود را طی می کند، هنری که می تواند در ایجاد نشاط و شادابی شهروندان و پرکردن اوقات فراغت مردم نقش موثری ایفا کند.

قزوین مهد هنر تعزیه و خوشنویسی و تئاتر، با جوانان و پیش کسوتان هنرمند می تواند مسیر تعالی و حضور در جشنواره های ملی و منطقه ای را بخوبی طی کرده و برای مردم نیز ساعات فرحبخشی را مهیا کند اما موفقیت در این راه نیازمند تامین حداقل امکانات موجود و تکمیل سالن نمایش و تالار شهر در کوتاهترین زمان ممکن است تا این هنر  بتواند خواستگاه خود را بیابد و در سالن های استاندارد زمینه تربیت بازیگران جوان را نیز فراهم کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار