مراکش یکی از مقاصد محبوب گردشگری در کلاس جهانی است. برای آشنایی با بهترین زمان‌های بازدید از آن با ما همراه شوید.
کد خبر: ۴۴۴۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱ 19 June 2017

به گزارش تابناک : کشور مراکش در فصول مختلف سال آب و هوایی متفاوت و گاهی حتی غافل‌گیر کننده دارد. همچنین در طول سال در زمان‌های گوناگون جشنواره‌ها و فستیوال‌هایی در آن برگزار می‌شود که برای بهترین برنامه ریزی در سفر خوب است با آن‌ها آشنا شویم.

تابستان مراکش که حدودا از نیمه خرداد تا نیمه شهریور طول می‌کشد (ماه های ژوئن تا آگوست) دارای گرمای سوزان به‌ویژه در صحرای بزرگ آفریقا است، در حالیکه در امتداد سواحل اقیانوس اطلس شهرهایی با ارتفاع متوسط مانند کازابلانکا و صویره گرمای دلپذیری را دارا هستند.فصول و آب و هوا

مراکش تابستان

ساحل شمال و کوه‌های ریف دارای آب و هوایی معتدل، روزهایی گرم و بلند و آفتابی لذتبخش است. در تابستان‌های مراکش بهترین کار این است که با پوشیدن لباس‌هایی نازک و گشاد خود را از گرما و اشعه فرابنفش خورشید مصون نگه دارید.

در طول ماه‌های زمستان از میانه‌های آبان تا اسفند (نوامبر تا فوریه) در جنوب روزها دما همچنان معتدل است اما بعد از غروب آفتاب هوا می تواند به طرزی غافلگیر کننده سرد باشد، پس در این فصول یادتان باشد همیشه یک ژاکت گرم همراه داشته باشید. در شمال مراکش زمستان‌ها ابری و مرطوب است و کوه‌های اطلس می تواند فوق‌العاده سرد شود و با اینکه باورش سخت است اما گاهی قله ها تا اواخر ماه ژوئن پوشیده از برف باقی بمانند.

کاشی‌کاری

بهار که عملا از ماه اسفند تا اردیبهشت را در بر می‌گیرد زیباترین فصل در این کشور است (اواسط ماه مارس تا ماه می) چشم اندازهایی سبز و باشکوه مراکش را می‌پوشاند و برای کوه پیمایی بسیار تماشایی می‌شود.

مراکش در پاییز از نیمه شهریور تا اواسط آبان (سپتامبر تا اکتبر) دمایی مطبوع و بسیار دلفریب دارد. در این میان عده‌ای فصول خنک‌تر و عده‌ای نیز خورشید گرم تابستان مراکش را می‌‌پسندند.

کازابلانکا

جشنواره ها و رویدادها

به عنوان یک کشور عمدتا مسلمان در مراکش تعطیلات و اعیاد مذهبی بخش مهمی از رویدادهای اجتماعی را تشکیل می‌دهند. اگرچه در عین حال مراکش مکانی است برای برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در سطوح بین المللی از جمله فستیوال‌های موسیقی یا مراسمی که  جذابیت‌های بین المللی دارد مانند فصل کوچ عشایر.

برای کمک به برنامه ریزی بهتر و انتخاب بهترین زمان بازدید، راهنمای جشنواره ها و رویدادهایی را که هر سال رخ می دهند در زیر می‌آوریم:

ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان بانشاطی قابل وصف در میان مسلمانان مراکش برگزار می‌شود. در سال ۲۰۱۷ ماه مبارک رمضان از روز شنبه ۲۷ ماه می برابر ششم خرداد شروع شده و به مدت ۳۰۰ روز یعنی تا یکشنبه ۲۵ ژوئن برابر چهارم تیرماه ادامه خواهد یافت.

رمضان

مراکشی‌ها به طور منظم به مساجد محل زندگیشان می‌روند و به تلاوت قرآن می‌پردازند و در طول ساعات روز (از اذان صبح تا غروب آفتاب) به راز و نیاز و روزه داری مشغولند و فضای روز شهرها در آرامشی نسبی به سر می‌برد.

شب‌ها اما شما یک فضای شاد و پرجنب و جوش را مشاهده خواهید کرد. به‌ ویژه در شهرهای بزرگ مردم بعد از افطار به کافی‌شاپ‌ها و باشگاه‌های ورزشی می‌روند و در لابی هتل‌های بزرگ جمع می‌شوند.

در این زمان از سال با کاهش ساعات کار خدمات و ترافیک تحت تاثیر قرار می‌گیرند و خیابان‌ها در ساعات منتهی به افطار پرازدحام هستند.

جشنواره بین المللی عشایر

هر سال طبق برنامه از اواخر اسفندماه تا اوایل فروردین (ماه مارس) در کناره صحرا در نزدیکی «محامید الغزلان» برای چهار روز متوالی جشنواره بین المللی عشایر، گروه‌های برگزار کننده موسیقی، تآتر، داستان خوانی و هنرهای محلی فولکلور را در چادرهای ویژه برگزاری، دور هم جمع می‌کند همچنین بعضی اجراها نیز در فضای باز در کنار دیگر کارها انجام می‌شود.

چادرها

غناوه و جشنواره جهانی موسقی

موسیقی محلی غناوه به شکلی فزاینده، روز به روز در دنیا محبوب‌تر می‌شود. هر ساله جشنواره‌ای جهانی در پاره‌ای مواقع با کنسرت‌هایی رایگان و عمومی از موسیقی بین المللی و بهترین‌های موسیقی غناوه مراکشی در شهر ساحلی و زیبای صویره برگزار می‌شود.

جشنواره  «طنجاز»

نام جشنواره «طنجاز» از شهر «طنجه» که این جشنواره درآن برگزار می‌شود گرفته شده و چون این جشنواره به سبک موسیقی جاز اختصاص دارد از ترکیب دوکلمه «طنجه» و «جاز» آن را به وجود آورده اند.

 برگزاری جشنواره «طنجاز» در شهر «طنجه» ویترینی از اجرای نوازندگان جهانی جاز از سراسر دنیا را به نمایش می‌گذارد که در تعدادی از هتل های شهر «طنجه» به اجرای برنامه می‌پردازند.

جشنواره رز

هر ساله در «دره دادس» به مناسبت برداشت ۷۰۰ تن گلبرگ گل رز، جشنواره بزرگی برگزار می‌شود و هچنین گل رز مکله‌ای نیز انتخاب می‌گردد. این مراسم همراه با سرو غذاهای لذید، رقص و آواز محلی و نواختن موسقی سنتی توسط قبایل عشیره ای به شیوه ای بسیار به یاد ماندنی اجرا می‌شود.

رز

رصد بارش شهابی جوزا

این پدیده زیبا، شگفت انگیز و باور نکردنی آسمان شب به این صورت به وجود می‌آید که در زمانی از سال مدار  خرده سیارک‌هایی که به دور خورشید در حال گردش هستند با مدار چرخش زمین به دور خورشید تلاقی می‌کند و در چند شب خاص تعداد زیادی از این خرده سیارک ها بر اثر برخورد با جو زمین داغ می‌شوند و آتش می‌گیرند و پدیده ای متشکل از تعداد زیادی شهاب را در آسمان شب به وجود می‌آورند.

بارش شهابی

وقتی به آسمان شب نگاه می‌کنیم به نظر می‌رسد که شهاب ها از نقطه ای واقع در صورت فلکی دوپیکر (جوزا) در آسمان به اطراف پرتاب می‌شوند. زمان این بارش شهابی از حدودا ۱۳ تا ۲۷ آذر است و اوج آن در ۲۳ آذر اتفاق می‌افتد.

مهاجرت عشیره‌ها

دو بار در سال قبایل و عشیره‌های بومی مراکش راهی سفری دشوار از کناره‌های صحرای بزرگ تا مراتع مقدس کوه‌های اطلس می شوند. مسیری که توسط اجداد آن‌ها برای هزاران سال پیموده شده و در این میان صحنه هزاران گله از احشام که همراه آنها حرکت می‌کنند دیدنی است.

صویره

تقویم ۲۰۱۷

در اینجا فستیوال ها و رویدادهایی که در سال ۲۰۱۷ در مراکش برگزار خواهند شد مرور می‌شوند. شما می‌توانید برنامه تان را با آن تنظیم کنید:

از اواخر اسفندماه تا اوایل فروردین (ماه مارس): جشنواره بین المللی عشایر در کناره صحرا در نزدیکی «محامید الغزلان»

اواسط اردیبهشت تا خرداد: مهاجرت عشیره‌ها (کوه‌های اطلس)

اواسط اردیبهشت: جشنواره رز «دره دادس»

۸ تا ۱۱ تیرماه (29ژوئن تا ۲ جولای): جشنواره جهانی موسیقی غناوه (صویره)

۶ خرداد تا ۴ تیرماه (۲۷ می تا ۲۵ ژوئن): ماه مبارک رمضان (در سراسر مراکش)

سپتامبر: مهاجرت عشیره‌ها (کوه‌های اطلس)

۳۰ شهریور تا ۲ مهرماه (۲۱ تا ۲۴ سپتامبر): جشنواره «طنجاز» در شهر «طنجه»

 ۱۳ تا ۲۷ آذر : بارش شهابی جوزا (صحرا)

لازم است برای بازدید از مراکش برنامه ریزی کنید زیرا تعدادی تعطیلات رسمی وجود دارند که در آن تاریخ‌ها، بسیاری از کسب و کارها و برخی از مکان‌های گردشگری تعطیل خواهند بود.

رز

مکان های گردشگری تعطیل

مسجد حسن دوم در کازابلانکا در زمان برگزاری نمازهای پنجگانه روزانه بسته و در روزهای جمعه محدودیت بازدید خواهد داشت. ساعات کاری در طول ماه مبارک رمضان (۶ خرداد تا ۴۴ تیرماه) تغییر می‌کنند و کافه‌ها و رستوران‌ها در طول روز به کلی تعطیل هستند.

موزه‌ها، مسجد حسن دوم، باغ‌ها و مدرسه‌ها در اوایل روز در ماه رمضان بسته خواهند شد در حالی‌که کلیه بازارچه‌ها،کافه‌ها و مغازه‌ها عصرها و گاه در تمام طول شب باز هستند.




منبع : کجارو 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار