بیمارستان یک موسسه خدماتی است اما بنگاه بازرگانی یا تجاری نیست که فعالیت آن خرید و فروش کالا باشد ولی این روزها با بنگاه های تجاری اشتباه گرفته شده و برخی تخلفات صورت گرفته در این گونه مجموعه ها پس از طی یک دوره کاری عیان می گردد.
کد خبر: ۴۴۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 18 June 2017
گرانفروشی در بیمارستان دولتی/ پولهایی که از جیب مردم و دولت برداشت شد
 
بیمارستان یک موسسه خدماتی است که در قبال خدماتی که به بیمار ارائه می دهد، هزینه آن را از خود بیمار، بیمه پایه و یارانه دولت دریافت می کند. بیمارستان یک بنگاه بازرگانی یا تجاری نیست که فعالیت آن خرید و فروش کالا باشد. بیمارستان، داروها و ملزومات مورد نیاز بیمار را از پیمانکار داروخانه دریافت می کند و آنها را برای بیمار مصرف می کند. بیمارستان کل هزینه داروها و ملزومات را به پیمانکار داروخانه می پردازد و بخشی از آن هزینه را از بیمار، بخشی را از بیمه پایه و بخشی دیگر را از یارانه دولت دریافت می کند. در نهایت در این میان بیمارستان تجارت یا خرید و فروشی انجام نمی دهد و بابت داروها و ملزومات، بهایی بیشتر از آنچه به پیمانکار داروخانه پرداخت کرده از بیمار، بیمه پایه و یارانه دولت دریافت نمی کند.
 
در زمان ریاست رئیس قبلی بیمارستان کمالی و با هدف افزایش کیفیت و کاهش هزینه، کیف بهداشتی مورد نیاز بیماران بصورت مستقیم و بدون واسطه پیمانکار داروخانه، توسط خود بیمارستان خریداری و در زمان پذیرش به بیمار تحویل می شده است. در آن زمان امور مالی بیمارستان کیف بیمار را به همان قیمتی که بیمارستان تهیه می کرده، در صورت حساب بیماران بستری وارد می نموده و سهم بیمار را دریافت می کرده است.
مطابق اطلاعیه های شماره 5 و 7 دبیرخانه ستاد تحول نظام سلامت، ارائه کیف بهداشتی بیمار به کلیه بیمارانی که حداقل 24 ساعت در بیمارستان بستری می شوند، یکبار در طی زمان بستری ضروری است و حداکثر قیمت کیف بهداشتی مذکور 300 هزار ریال خواهد بود. پرداخت 10 درصد از هزینه کیف بهداشتی به عهده بیمار بستری و 50 درصد از محل تعرفه هتلینگ (بعهده بیمارستان) و 40 درصد از محل یارانه دولت تامین می گردد.

در سال 94 و مدت کوتاهی پس از اینکه ریاست بیمارستان کمالی تغییر یافت به دستور وی، رئیس امور مالی بیمارستان (خانم مهناز سرلک) مبلغ 30 هزار تومان را بابت هزینه کیف بهداشتی بیمار در صورت حساب مالی هر بیمار بستری لحاظ نمود که این روند در این حدود 2 سال بعد از ریاست ایشان در بیمارستان کمالی ادامه داشته است. این در حالیست که در این مدت کیف بیمار توسط بیمارستان در رنج قیمتی 22 الی 26 هزار تومان خریداری می شده است.

 اگر متوسط قیمت کیف بیمار که در این بازه زمانی توسط بیمارستان تهیه شده را 24 هزار تومان در نظر بگیریم، در این صورت بجای اینکه سهم 10 درصدی بیمار، 2400 تومان باشد از هر بیمار 3000 تومان دریافت شده است. همچنین بابت سهم 40 درصدی یارانه دولت، به ازاء هر بیمار بستری بجای 9600 تومان از حساب دولت 12000 تومان برداشت شده است.
با درنظر گرفتن انبوه بیماران بستری مراجعه کننده به بیمارستان کمالی در این حدود 2 سال ریاست دکتر جبارنیا، دهها میلیون تومان پول بیماران و دولت به یغما رفته است.
اقدامات ریاست اخیر بیمارستان کمالی در این خصوص علاوه بر اینکه تخلف محرز بوده و از مصادیق بندهای 2، 10، 17 و 25 ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری می باشد، جرم نیز محسوب می شود.

دریافت وجه اضافه از بیماران از مصادیق گرانفروشی و موضوع بند «د» ماده 2 ، ماده 48 و ماده 53 قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد.
برداشت غیرقانونی از یارانه دولت هم از مصادیق تصرف غير قانوني در اموال دولتي و موضوع ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامي (کتاب پنجم: تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده) مصوب 1375 است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار