«در حالی که حسن روحانی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برای سرمایه‌گذاران خارجی فرش قرمز پهن کرده، اما تاکنون به جای عمل بیشتر، با حرف از سوی شرکت‌های خارجی روبه‌رو بوده است».
کد خبر: ۴۲۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ 15 May 2017
به گزارش تابناک : به نقل از رویترز در تحلیلی پیرامون سرمایه‌گذاری خارجی و انتخابات در ایران نوشت: یک ماه پیش همایش نفت و گاز ایران‌- اروپا در تهران برگزار شد و سخنران پشت سخنران از ظرفیت‌های منابع عظیم نفت و گاز ایران صحبت کردند. این در حالی است که شرکت‌های بین‌المللی انرژی با وجود امضای ده‌ها تفاهم‌نامه با تهران در سال گذشته، هنوز هیچ سرمایه‌گذاری در ایران نکرده‌اند.

دولت آمریکا توسط کنگره این کشور ملزم شده است که هر 90 روز پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال 2015 را بررسی کند و در صورت عدم پایبندی تحریم‌های رفع شده را بازگرداند.

این در حالی است که آمریکا هنوز برخی تحریم‌ها را که ارتباط بانک‌های ایرانی را با نظام مالی بین‌المللی قطع می‌کند لغو نکرده؛ که این امر نگرانی شرکت‌های خارجی را از مجازات آمریکا پابرجا نگه داشته است.

دولت روحانی انگشت اتهام را در شکست جذب سرمایه‌های خارجی به دشمن قدیمی ایران، ایالات متحده آمریکا، نشانه گرفته است.

کسانی که در ایران تجارت می‌کنند می‌گویند که مجبور به پیش‌بینی راه‌های فراری در قراردادها هستند تا در صورتی که آمریکا تحریم‌ها را بازگرداند بتوانند بلافاصله قراردادشان را لغو کنند.

رویترز می‌افزاید: شرکت‌های نفتی از آمریکا می‌خواهند که در صورت بازگرداندن تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری‌هایی را که اکنون در ایران انجام می‌دهند از تحریم معاف کند.

مدیران شرکت‌های خارجی همچنین انتظار پیشنهادهای جذاب‌تری از تهران دارند.
شرکت توتال فرانسوی و انی ایتالیایی تصریح کرده‌اند که در صورتی حاضر به سرمایه‌گذاری هستند که شرایط بهتری پیشنهاد شود.

دولت روحانی در حال کار روی قراردادهای جدیدی است که سرمایه‌گذاری مشترک طولانی مدت (25 ساله) را امکانپذیر کند تا شرکت‌های خارجی قانع شوند که ضررشان جبران خواهد شد. اما تاکنون با گذشت یک سال از ضرب‌العجل اجرای آنها، هیچ قراردادی از این نوع عملی نشده است.

بزرگترین مانع برای سرمایه‌گذاران، امتناع بانک‌های بزرگ غربی از پذیرش خطر تحریم‌های آمریکا و یا بازگشت تحریم‌ها به دلیل نقض توافق هسته‌ای توسط ایران است.



۲۰ میلیون تن زباله در سال نتیجه فرهنگ غلط و نبود مدیریت است

چالش های اقتصاد ایران در سال ۹۶

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار