رییس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی:
رییس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی گفت: نخبگان هوش بالایی دارند و زمینه بالا بردن هوش را در یک کشور از لحاظ ژنتیکی بالا می‌برند. خروج یک نخبه از کشور و عدم استفاده از آن ضربه زیرساختی به کل کشور می‌زند.
کد خبر: ۴۱۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 29 April 2017
به گزارش تابناک رضوی، دکتر سعید رضا احمدی زاده با تاکید براینکه با جمله فرار مغزها موافق نیستیم و نامش را مهاجرت سرآمدان غیرمقیم می‌دانیم، اظهار کرد: این افراد باید بدانند ایرانی هستند، اگر فضا را فراهم کنیم و بگوییم سرآمد هستید و برگردید شاید بتوان آن‌ها را به کشور بازگرداند.

وی با تاکید براینکه قشر نخبه عمدتا حساس هستند و اگر مقداری ناملایمات ببینند چون هوش اجتماعی بالایی ندارند، شکننده خواهند بود، افزود: حکومت‌ها هنرشان این است که نخبه را با استفاده از رهبرهایی که هوش اجتماعی بالایی دارند در چرخه‌های کارآفرینی به کار گیرند. عدم وجود نخبه در جامعه، سطح توقعات در جامعه را پایین می‌آورد و این به ضرر حکومت‌ها است و به گفته مقام معظم رهبری« نخبگان راه میان‌بر توسعه کشور هستند».

وجود 1442 نخبه در استان خراسان رضوی

رییس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی با اعلام اینکه 1442 نخبه در مقاطع مختلف تحصیلی در سطح استان وجود دارند که دانشگاه فردوسی مشهد بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: 159 مخترع در سطح دو و سه که مورد تایید جشنواره‌های بنیاد نخبگان هستند در استان وجود دارند و امسال حدود 130 جایزه تحصیلی داریم که بسیار متنوع هستند و سقف این جوایز چهار میلیارد و 100 میلیون تومان است.

احمدی‌زاده افزود: خراسان رضوی یکی از استان‌های نخبه‌پرور است، بعد از تهران خراسان رضوی بیشترین تعداد نخبه را دارد و بیشترین جوایز تحصیلی را پس از دانشگاه‌های تهران مربوط به دانشگاه فردوسی است.

رییس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی با بیان اینکه تلاش ما این است که با اطلاع‌رسانی و در خواست‌های به موقعی که نخبگان از ما دارند، پرونده نخبگان را تکمیل کنیم، تصریح کرد: مشکلات بسیار زیادی داریم و زیرساخت‌ها فراهم نیست، مانند ساختمان بنیاد نخبگان استان زیبنده مردم این منطقه نیست، با بررسی که در ستادهای راهبردی معاونت علمی و فناوری، طرح کلان فناوری و در صندوق حمایت از پژوهشگران انجام صورت گرفت مشخص شد که اعتبارات کافی به خراسان رضوی اختصاص نیافته است.

احمدی زاده اضافه کرد: طی دوسال گذشته، 2.5 میلیارد اعتبار از معاونت علمی برای حمایت از طرح‌ها کسب کردیم و یک میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه بنیاد نخبگان خراسان جنوبی بود و این درحالی است که خراسان جنوبی کمتر از یک دهم خراسان رضوی نخبه تحت پوشش دارد، ولی تنها 280 میلیون تومان بودجه به آن اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: تعداد برنامه‌های خود را در استان چهار برابر کردیم و در این میان برنامه‌های تکریمی برای ما بسیار مهم است و طرحی هم به عنوان هم‌نت یعنی هم‌آوری، نوآوری و رفع مشکلات استراتژیک استان و طرحی برای نقشه راه گیاهان دارویی به خراسان رضوی تعلق گرفت.

رییس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی با اشاره به تعریف فرد نخبه در جامعه، بیان کرد: در تعریف سند راهبردی کشور در امور نخبگان نخبه فردی باهوش و اثرگذار  بوده که دارای هوش اکتسابی و یا ذاتی است و این هوش را در راه اعتلای کشور و خدمت به نظام خودش به کار می‌گیرد و با این تعریف ما هر کسی را نمی‌توانیم نخبه بنامیم.

احمدی زاده  با اشاره به اینکه در تعاریف شورای عالی انقلاب فرهنگی 9 گروه نخبه داریم، افزود: گروه اول رتبه‌های زیر 150 کنکور سراسری در رشته ریاضی فیزیک، زیر 100 علوم تجربی، زیر 50 علوم انسانی و زیر 30 هنر، دسته دوم مخترعینی هستند که در جشنواره‌های فارابی، خوارزمی، جوان خوارزمی و رویش جوایز کسب می‌کنند، المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی، دانش‌آموختگان برتر، حافظان قرآن، نخبگان حوزوی، اثرگذاران سیاسی اقتصادی، اجتماعی، نخبگان ادبی و فرهنگی و اساتید شامخ نیز جزو نخبگان جامعه هستند.

وی ادامه داد: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا نهادهایی وجود دارد که روی نخبگان کار می‌کنند، این در هر کشور به مدل خاصی اجرا می‌شود، مدل ما در ایران ترکیبی از کل دنیا براساس نظام خودمان است، ما کسی را که مورد حمایت قرار می‌دهیم باید به فکر خدمت به ایران باشد.

رییس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی تاکید کرد: برای شناسایی نخبگان ابتدا باید با ابزارهایی که داریم آنان را شناسایی کنیم، دوم خودشان به ما بگویند و سوم از طریق رسانه‌ها آنان را کشف کنیم. هر قدر بتوانیم خود و خدماتمان را معرفی کنیم و بتوانیم طیف بیشتری از نخبگان را تحت پوشش قرار دهیم به نفع کشور خواهد بود.

 احمدی زاده با بیان اینکه سال گذشته نسبت به سال 94 از لحاظ معرفی بنیاد نخبگان پررنگ‌تر بوده است، عنوان کرد: مشکلی که وجود دارد این است که ابزارهای ما محدود هستند و رسانه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند. سایر کشورها به شدت به دنبال جذب نخبه هستند، به عنوان مثال آمریکا سالانه 200 هزار نخبه را از سراسر جهان جذب می‌کند

وی گفت: اگر نهادها و دانشگاه‌ها به وظیفه خود درست عمل می‌کردند، بنیاد نخبگانی لازم نبود، بنابراین مشکل این است که نهادها درگیر مشکل روزمره شده‌اند و توجه‌ای به نخبگان ندارند. اگر دانشگاه خروجی‌اش این بود که بهترین‌ها را به عضو هیات علمی درآورند و در بحث کارآفرینی از نخبگان حمایت کنند، بنیاد نخبگانی لازم نبود و معتقدیم همه ارگان‌ها باید حساس باشند و به وظایف خود درست عمل کنند، در سطح جامعه توجه به نخبگان بسیار کم است.

رییس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی افزود: اگر فضا را به سمتی ببریم که از عالم و نخبه تکریم شود، باعث ایجاد یک فرهنگ درست می‌شود، ارگان‌ها بدانند که نخبگان کار را بهتر و سریعتر انجام می‌دهند.

احمدی‌زاده خاطرنشان کرد: شرکت‌های خصوصی به خوبی نخبگان را می‌شناسند و اساس موفقیتشان نخبگان هستند و استانداری خراسان رضوی تنها استانداری است که در کشور جریان شبکه دانشگاهی و نخبگان را راه‌اندازی کرده و به طور منظم برنامه دارد و انتظار ما این است که این برنامه‌ها عملیاتی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار