نتایج انتخابات فرانسه می‌تواند در آینده اتحادیه اروپا و همچنین ارز مشترک اروپایی یورو، تاثیرات مهمی داشته باشد.
کد خبر: ۴۱۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 23 April 2017
به گزارش تابناک : یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۲۳ آپریل ۲۰۱۷) انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دور اول برگزار‌‌‌‌‌‌ می‌گردد، که با توجه به ترکیب کاندیداها و برنامه‌‌‌‌‌‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنها، نتایج آن‌‌‌‌‌‌ می‌تواند در آینده اتحادیه اروپا و همچنین ارز مشترک اروپایی، یورو، تاثیرات مهمی داشته باشد. از آنجا که دستکم دو تن از نزدیک‌ترین افراد به کاخ ریاست جمهوری فرانسه مخالف سرسخت حضور فرانسه در اتحادیه اروپا و ارز مشترک یورو هستند، بازارهای مختلف مالی و سرمایه‌گذاری بین‌المللی نگاهی ویژه به این انتخابات دارند.

اولین شوک انتخاباتی عدم حضور رییس جمهورر فعلی آقای فرانسوا اولاند در این رقابت بود. اولاند که در نظر سنجی‌‌‌‌‌‌ها محبوبیتی کم‌تر از حد انتظار داشت، از عرصه رقابت کنار کشید و از طرف حزب حاکم یعنی حزب سوسیالیست فرانسه وزیر سابق آموزش آقای بنوا آمون کاندیدا شد. اما بجز بنوا آمون، ده نفر دیگر از چهره‌‌‌‌‌‌ها و احزاب مختلف فرانسه در این انتخابات کاندیدا شده اند، که در حال حاضر و با توجه به نظر سنجی‌‌‌‌‌‌ها رقابت اصلی میان ۴ نفر بسیار نزدیک دنبال‌‌‌‌‌‌ می‌شود. نگاهی خواهیم داشت به کاندیداهای اصلی و برنامه‌‌‌‌‌‌های آنها و این نکته با اهمیت که حضور هر کدام چه تاثیراتی‌‌‌‌‌‌ می‌تواند بر بازارهای مالی بین المللی داشته باشد.

به طور قطع جنجالی‌ترین کاندیدا خانم مارین لوپن، فرزند ژان ماری لوپن (موسس جبهه ملی فرنسه) و رهبر فعلی این حزب است. خانم لوپن راستگرای افراطی و طرفدار خروج فرانسه از اتحادیه اروپاست. از برنامه‌‌‌‌‌‌های اقتصادی او جایگزین کردن دوباره واحد پولی فرانک بجای یورو و ایجاد تعرفه بر واردات اروپایی است. همین برنامه بتنهایی کافی است تا سرمایه‌گذاران بین المللی را چه در پروژه‌‌‌‌‌‌های فیزیکی، بلند مدت و زیر بنایی و چه در بازارهای پولی و مالی نگران آینده اتحادیه اروپا و ماهیت آن کند. حضور مارین لوپن به معنای کلید خوردن پروژه همه پرسی فرگزیت (برنامه خروج فرانسه از اتحادیه اروپایی) خواهد بود.

اما در نقطه مقابل آقای امانوئل ماکرون مستقل قرار دارد، که بانکدار و وزیر اقتصاد سوسیالیست سابق فرانسوی است. ماکرون با ایجاد حزب آن مارش! به معنای به پیش! به طور مستقل در این انتخابات شرکت کرده و پیشتاز نظر سنجی‌‌‌‌‌‌های مختلف است. آقای ماکرون طرفدار ادامه اتحاد در منطقه اروپاست و البته برنامه هایی برای سر و سامان دادن به اقتصاد داخلی فرانسه دارد، که موجب اقبال عمومی بیشتر برای وی شده است.

اما معروف ترین چهره در میان کاندیداهای ریاست جمهوری آقای فرانسوا فیون نخست وزیر سابق فرانسه در زمان نیکلا سارکوزی است. فیون از طرف حزب جمهوریخواه فرانسه در این انتخابات نامزد شده است و برنامه هایی شبیه به نیکلا سارکوزی را برای فرانسه تدارک دیده است . از جمله برنامه‌‌‌‌‌‌های فرانسوا فیون افزایش سن بازنشستگی، افزایش ساعات کار و کاهش مالیات شرکت‌‌‌‌‌‌ها در یک دوره پنج ساله است . در مورد اتحادیه اروپا نیز برنامه او ادامه اتحاد و همکاریهاست. اما آنچه فیون را از صندلی ریاست جمهوری دور کرده است پرونده فساد مالی وی‌‌‌‌‌‌ می‌باشد که در محبوبیت وی تاثیر زیادی داشته است.

پدیده این رقابت‌‌‌‌‌‌ها را‌‌‌‌‌‌ می‌توان آقای ژان لوک ملانشن دانست. سوسیالیست سابق و موسس حزب فرانسه شکست ناپذیر، که در چند هفته اخیر در نظر سنجی‌‌‌‌‌‌ها رشدی عجیب داشته و از یک حمایت ۱۰ درصدی، در حال حاضر به اقبالی بیش از ۲۰ درصد رسیده است. ملانشن با وجود آنکه از نقطه مقابل خانم لوپن و از اردوگاه چپ‌‌‌‌‌‌های افراطی‌‌‌‌‌‌ می‌آید، اما در یک نکته مهم با مارین لوپن هم جهت است، خروج از اتحادیه اروپایی و واحد پولی مشترک یورو. البته او پا را از این فراتر گذاشته و برای خروج از پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو هم برنامه دارد.

هرچند نظر سنجی‌‌‌‌‌‌ها بخصوص در انتخابات با اهمیت اخیر تصویر درستی از شرایط واقعی جامعه بدست نداده اند و به عنوان مثال در سه انتخابات با اهمیت اخیر یعنی استقلال اسکاتلند، برگزیت و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نتایجی مخالف با واقعیت را بدست کارشناسان داده اند، اما آنچه‌‌‌‌‌‌ می‌توان به احتمال قریب به وقوع از نظر سنجی‌‌‌‌‌‌های اخیر برداشت کرد، این است که انتخابات فرانسه احتمالا به دور دوم کشیده خواهد شد و دو نفر ادامه رقابت را در روز هفدهم اردیبهشت (۷ می) برگزار خواهند کرد.



انتخابات فرانسه و آینده اقتصاد
شکل شماره ۱ – تاثیر احتمالی پیروزی هر کاندیدا بر بازارهای مالی

انتخابات فرانسه و آینده اقتصاد
شکل شماره ۲- نتایج آخرین نظر سنجی‌‌‌‌‌‌های معتبر




منبع : جهان اقتصاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار