معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نرخ سواد در کرمان به ۸۵.۴ درصد رسیده است گفت: شاخص سواد در استان رشد پیدا کرده و جزو ۵ استان اول کشور است.
کد خبر: ۴۰۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 17 April 2017
علی باقرزاده امروز ظهر در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان اظهار‌ داشت: از نظر قوانین افرادی که توانایی خواندن و نوشتن را داشته باشند، باسواد و افرادی که توانایی خواندن و نوشتن را نداشته باشند، بی‌سواد محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سرشماری نفوس مسکن مبنای تشخیص سوادآموزی در کشور و بسیاری از کشورها در دنیاست گفت: براساس سرشماری سال 90، در گروه سنی بالای 6 سال 10 میلیون و 300 هزار نفر بی‌سواد ثبت شده بود که در آمار اولیه سرشماری در سال 95، این تعداد به 8 میلیون و 700 هزار نفر کاهش پیدا است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دلیل اصلی کاهش بی‌سوادی در کشور، شفاف‌سازی اطلاعات بوده است افزود: در بحث باسوادی اولیای دانش‌آموزان نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده که استان کرمان در این زمینه پیشگام بوده است.

وی با اشاره به اینکه کرمان جزو 5 استانی بود که در سرشماری سال 90 بیشترین آمار بی‌سوادی را داشت خاطر‌نشان کرد: خوشبختانه امروز شاخص سواد در استان کرمان رشد پیدا کرده و جزو 5 استان اول کشور است که از 82.2 درصد نرخ سواد به 85.4 درصد رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه استان کرمان جزو استان‌های مهاجر‌پذیر است گفت: 60‌ درصد افراد مهاجرت‌کننده از افغانستان به کشور بی‌سواد هستند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد استان کرمان در حوزه سواد‌آموزی بسیار خوب است افزود: سوادآموزی اتباع خارجی در کشورها جزو قوانین بین‌المللی است و این افراد یک شهروند محسوب می‌شوند.

باقرزاده با بیان اینکه 420 هزار دانش‌آموز افغانی در کشور وجود دارد تصریح کرد: حدود 30 هزار نفر از آنها در کرمان تحصیل می‌کنند که آموزش آنها هم رایگان است.

وی افزود: استان کرمان یک کتاب هم در حوزه درس فارسی برای این اتباع تولید کرده بود که اخیرا سه عنوان کتب ریاضی، قرآن و فارسی نیز تهیه و به چاپ رسانده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش مهمترین دلیل بی‌سوادی در جامعه امروزی را جنبه‌های فردی افراد از نظر جسمی، اقتصادی، فرهنگی عنوان کرد و گفت: خیلی از افراد به‌دلیل شرایط جسمانی و معلولیت‌ها قادر به حاضر شدن بر سر کلاس درس نیستند.

وی با بیان اینکه بعضی از افراد هم به‌دلایل اقتصادی از تحصیل باز می‌مانند اظهار‌داشت: سازمان‌های حمایتی زیادی در کشور وجود دارد که از این افراد حمایت ککند و حتی در ادارات آموزش و پرورش صندوقی ایجاد شده که معلمان مبالغی را به دانش‌آموزان بی‌بضاعت کمک می‌کنند اما همچنان افرادی در این حوزه وجود دارد.

باقرزاده با اشاره به اینکه بخشی از بی‌سوادی در جامعه هم ریشه فرهنگی دارد افزود: به تازگی بعضی خانواده‌ها مرفح هم از فرستادن فرزندان خود به مدارس خودداری می‌کنند و معلم را به خانه می‌برند که جزو آمار ما حساب نمی‌شوند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار