ژاپن قصد دارد دستکم پنج فروند هواپیمای نظامی برای گشت زنی در دریای جنوبی در اختیار فیلیپین قرار دهد تا به نوعی این کشور را در برابر فعالیت‌های نظامی چین در دریای جنوبی تجهیز کند.
کد خبر: ۴۰۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸ 29 March 2017
به گزارش تابناک : این بخشی از برنامه دولت ژاپن برای تقویت توان گشت زنی دریایی فیلیپین است و این هواپیماها به صورت اجاره در اختیار آن کشور قرار خواهد گرفت.
دو فروند از این هواپیماها در هفته جاری در اختیار ارتش فیلیپین قرار گرفته و قرار است از آنها برای حضور در آبهای دریای جنوبی استفاده شود.
تارنمای «ژاپن تودی» روز چهارشنبه گزارش کرده است که این کار در شرایطی صورت می گیرد که فیلیپین در حال تقویت روابط خود با چین است و در تلاش است تا در دریای جنوبی با این کشور سرشاخ نشود.
ژاپن مدتی است می کوشد دست بالا در دریای جنوبی داشته باشد و بزرگترین ناو خود را برای اعزام به این منطقه آماده کرده است.
ژاپن در حالی به روابط نزدیک با مانیل می اندیشد که اوایل ماه جاری «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین از اشتراک منابع موجود در دریای جنوبی چین با پکن خبر داد و اعلام کرد نمی تواند پکن را از ساخت و ساز در آبهای مورد مناقشه در سواحل غربی این کشور که چین آنها را در سال 2012 در اختیار خود گرفته بود، منع کند.
بر اساس اعلام دولت ژاپن، این کشور دستکم پنج هواپیمای گشتی نظامی «تی سی ـ ۹۰» در اختیار ارتش فیلیپین قرار خواهد داد.
ارتش فیلیپین هم که دو فروند هواپیمای نظامی را تحویل گرفته تایید کرده است که از آنها در دریای جنوبی استفاده خواهد کرد.
در شرایطی که آبهای دریای جنوبی بسیار مواج است و رویارویی نظامی میان کشورهای مختلف در آن همواره مورد بحث بوده است، ژاپن در حال افزایش ارتباطات نظامی خود در این منطقه با فیلیپین است.
سال گذشته میلادی زمانی که ژاپن اعلام کرد چنین هواپیماهایی را در اختیار مانیل قرار می دهد، چین رسما به آن اعتراض کرد و خواستار توقف مشکل تراشی های توکیو در دریای جنوبی و فاصله انداختن بین پکن با کشورهای آسیای جنوب شرقی شد.
چین و ژاپن علاوه بر مناقشات ارضی، دارای اختلافات تاریخی نیز هستند که این موضوع بیشتر به دوران جنگ جهانی دوم میان دو کشور مربوط می شود.
اختلاف نظر در خصوص جزایر دریای شرقی چین و کشتار مردم چین در دوران جنگ جهانی دوم از سوی ارتش امپراتوری ژاپن از مهمترین مناقشات تاریخی دو کشور به حساب می آید.


منبع : ایرنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار